Noen med melkeallergi/barn med melkeallergi?

1+1=5

Andre møte med forumet
Har fått beskjed om å prøve uten melk på en 1 åring.
(melkeallergi, ikke laktoseintoleranse)

Noen som har råd til matvarer uten melk?
Evt gode linker. Finner stort sett hva en IKKE skal ha, men lite om konkrete ting en kan spise.

her går det i gilde go og mager, gul rund leverpostei, havremelk som drikke, og ellers sjekk ut allergikokken, og les på alle matvarer. ;)

De små 4 pk biolaen er laktose frie, tine har også laktose fri fløte, melk og rømme.
Man får havre melk,og rismelk.
Når det gjelder ferdig mat,dvs "posemat" så er det nok mye melkepulver i disse.beste er å lage mat/saus fra bunnen av. Man får forskjellige pakker, men om de er laktose og/eller glutenfrie husker jeg ikke. se i allergihylla på matbutikken. jo større butikk jo bedre utvalg som regel.

Anbefaler det og se på sidene til forbundet.husker ikke hva det heter, men finner nok noe når du googler laktose/laktosefri.
vet også at lavkarbo har mye laktosefrie menyer. går ann å se er også.lavkarbo.no

kristin1986 skrev:
De små 4 pk biolaen er laktose frie, tine har også laktose fri fløte, melk og rømme.
Man får havre melk,og rismelk.
Når det gjelder ferdig mat,dvs "posemat" så er det nok mye melkepulver i disse.beste er å lage mat/saus fra bunnen av. Man får forskjellige pakker, men om de er laktose og/eller glutenfrie husker jeg ikke. se i allergihylla på matbutikken. jo større butikk jo bedre utvalg som regel.

Anbefaler det og se på sidene til forbundet.husker ikke hva det heter, men finner nok noe når du googler laktose/laktosefri.
vet også at lavkarbo har mye laktosefrie menyer. går ann å se er også.lavkarbo.no

Laktosefri melkeprodukt kan ikkje brukast om ein har melkeallergi! For all del!

Men det finst mange gode "liksommelkprodukt" som er basert på havre, ris eller soya. Vi har brukt havremelk (med kasium og vitaminer så ein skal få i seg nokon lunde tilsvarande næring som frå kumelk) veldig mykje. Sjølv no, over eit år sidan jenta vår slutta på diett drikk ho havremelk.. Likar ikkje kumelk. Det finst og is, vaniljesaus, fløte, smøreost, osv. Sjå i "allergidelen" av butikken. Her er det ICA som er best på allergimat, men coop obs er og ganske bra.

Gilde go og mager-produkt skal vere utan melk (servelat, pølser), first price karbonader er utan melk. Toro lett bernaise (lag med havremelk) og peppersaus er også melkefri. Enkelte ferdigposar med kaker/muffins kan og brukast. Reine produkt av kjøtt og fisk er melkefri. Har funne melkeprotein i kokt skinke ein eller annan plass, men den er vanlegvis utan. Salami og spekemat er melkefritt. Den eine 70% kakao sjokoladen i butikken er melkefri, tidlegare var det og ein kokesjokolade, men det er mulig den no inneheld melk, har ikkje funne igjen melkefri i alle fall..

http://www.utenmelk.com er ein fin plass å begynne.

Vi bruker nutramigen som all "melkedrikke", havremelk i mat, blåsmør(det smøres som er en blå pakke og står laktosefri på, er melkefritt). Kan da lage det meste av mat og kaker så lenge man bruker havremelk og blåsmør:)

Ellers går det mye i kaviar, leverpostei, makrell i tomat, salami. Middag er det: melkefrie pølser og potetstappe av havremelk, pannekaker med havremelk, Laks og slikt med blåsmør smeltet som saus, taco, fiskepinner med tilbehør og vanlig remulade++++++++

Kan egentlig lage utrolig mye, og er den del ferdigprodukter man kan bruke. MEEEN det er melk i så UFATTELIG mye du aldri ville trodd inneholdt melk, så les ALLTID på innholdet! I rema1000 butikker fins det ofte en hel hyllerad med melke og gluten frie produkter vi gjerne kikker på:)

Jeg har melkeintåleranse, og min bror er allergisk mot melkeproteint, så vi begynner å bli vandt til mat med ingenting/redusert melkeinnhold.

Lett bearine kan man lage med ris eller soyamelk iallfall, og TRUR man kan det med krydderbearine også. Ellers er toro muffins og regal brownies uten melk og mel - men det er ikke akkurat førstevalget man gir en ettåring da :P Hehe!

Mamma har laget SYKT mange oppskrifter "uten alt" (siden min bror ikke tåler melk, mel, soya, nøtter, fisk, skalldyr... you name it) - hun har vært gjesteblogger på bloggen min noen ganger - så du kan jo ta en titt der, så kanskje du finner noe du kan bruke når han blir litt større:)

http://www.frumaela.com/search/label/Matallergi

Selv bruker jeg å ta kerutabs tabletter før inntak av melk - da blir jeg ikke dårlig :)

Back
Topp