Noen med lav blodprosent?

*lykkeligst*

Forumet er livet
Jeg får bare ikke opp jernet i blodet mitt. Selv så mye tabletter jeg knasker hver dag :( Skal til legen på føden på mandag, så får høre hva som skjer da, men er det noen her som har opplevd det? Jordmor snakka om å være en hel dag på sykehuset å få tilført jern rett i blodet... :S

Hvor lavt har du? Jeg har 9,3 og det har ikke steget noe selv om jeg har tatt jern i 3 mnd nå. Skal mest sannsynlig ta jernsprøyte i løpet av uken. Har forstått at det blir snakk om blodoverføring hvis nivået går ned til 8,0.

Off ja, det var lavt! Får du i deg masse med c-vitaminer? Det hjelper jo på opptaket. Håper å få nivået opp før fødselen!

Prøvd å drikke Floradix? Jeg tok hemojern fra uke 28 til uke 32, men endte med å synke i blodprosent (fra 10,0 til 9,9). Drikker nå Floradix og håper det gjør at det går andre veien - har god erfaring med det når jeg har vært blodfattig tidligere :)

OptimistHoppa skrev:
Prøvd å drikke Floradix? Jeg tok hemojern fra uke 28 til uke 32, men endte med å synke i blodprosent (fra 10,0 til 9,9). Drikker nå Floradix og håper det gjør at det går andre veien - har god erfaring med det når jeg har vært blodfattig tidligere :)

http://www.alternativ.no/helsekost/floradix.html :)

Er det blodprosent eller jern-nivå som er lavt?

Jeg har fått jern intravenøst igjennom hele svangerskapet. Ca 1-2 ganger i uken. Tar ca 40 min hver behandling, men trenger ikke dra på sykehus, de har gjort det ved legekontoret hvor jeg bor. Jeg merker stor forskjell, fikk mye mer energi når jernlagrene steg. Lykke til, å håper du får behandling slik at du får opp lagrene dine. 

over-lykkelig skrev:

Nå er vel det to sider av samme sak. Mangler man jern, har man lav blodprosent. Det er vel slik det måles. Så vidt jeg har fått med meg iallefall

Er komt ned i 9,8 nå selv om jeg har spist jern i flere måneder, å jernlageret er helt tomt. Så håper det ikke går lengre ned. Får håpe du får blodprosenten opp igjen ;-)

OptimistHoppa skrev:

OptimistHoppa skrev:

Har prøvd det meste, men jeg tåler veldig lite desverre  Eneste som fungerer for meg er hemofer, og da må jeg ta 10 tabletter om dagen... Jippi

*lykkeligst* skrev:

over-lykkelig skrev:

Nå er vel det to sider av samme sak. Mangler man jern, har man lav blodprosent. Det er vel slik det måles. Så vidt jeg har fått med meg iallefall

Blodprosent er det som vanligvis måles, eller Hb(hemoglobin) innholdet i blod. Jernlageret eller ferritin er lageret av jern kroppen har, så det er to seperate ting som måles. Man kan ha høy Hb, men likevel lav ferritin og omvendt ;-)

*lykkeligst* skrev:

OptimistHoppa skrev:

OptimistHoppa skrev:

Har prøvd det meste, men jeg tåler veldig lite desverre  Eneste som fungerer for meg er hemofer, og da må jeg ta 10 tabletter om dagen... Jippi

Så kjedelig! Jeg tåler Floradix mye bedre enn f.eks. Duroferon-tabletter. Er urter og ting i Floradix'en som skal gjøre det lettere å fordøye. Men hvis ikke det går heller så :( Lykke til!

Hvor mye hadde dere i ferr da? Jeg vil ta nye prøver. Det som irriterer meg er at legen sier jeg skal ta jern, og jordmor sier han er gammeldags og jeg for all del ikke må ta. Jeg tar da, for jeg var så ekstremt trøtt for en stund siden. Føler det hjelper

tjukka_igjen skrev:
Hvor mye hadde dere i ferr da? Jeg vil ta nye prøver. Det som irriterer meg er at legen sier jeg skal ta jern, og jordmor sier han er gammeldags og jeg for all del ikke må ta. Jeg tar da, for jeg var så ekstremt trøtt for en stund siden. Føler det hjelper

Mitt ferritin lager er tomt.. Altså 0, så jeg må spise jern for å klare å holde blodprosenten noen lunde oppe. Hva er verdiene dine da?

Jeg hadde 17

AnneMy skrev:

tjukka_igjen skrev:

Mitt ferritin lager er tomt.. Altså 0, så jeg må spise jern for å klare å holde blodprosenten noen lunde oppe. Hva er verdiene dine da?

Om blodprosenten din da er lav ville jeg nok hørt på legen å spist jern, for ferritin lageret ditt var ikke så veldig høyt;)

tjukka_igjen skrev:
Jeg hadde 17

AnneMy skrev:

tjukka_igjen skrev:

AnneMy skrev:
Om blodprosenten din da er lav ville jeg nok hørt på legen å spist jern, for ferritin lageret ditt var ikke så veldig høyt;)

tjukka_igjen skrev:
Jeg hadde 17

AnneMy skrev:

tjukka_igjen skrev:

Jepp, fant dette i norsk legemiddelhåndbok så da begynte jeg på de :)
  • Serumferritin  måles tidlig i svangerskapet (før 15. uke), og ved verdi under 20 μg/l gis jerntilskudd fra start eller  fra 12.–14. svangerskapsuke.

• Ferritin  20–60 μg/l: Jerntilskudd fra  20. uke.

• Ferritin  over 60 μg/l: Jerntilskudd  ikke nødvendig.

• Hemoglobin  under 11 g/100 ml (6,8 mmol/l) og ferritin under 20 μg/l: 100 mg jern per dag.

•  

*lykkeligst* skrev:

over-lykkelig skrev:

Er ikke akkuratt det samme, har "alltid" for lavt jern, men bl. prosenten er fin. Det går som regel ikke ut over bl.prosenten før lagerene er tømt.jerninnholdet er hvor høy konsentrasjonen ev ern er pr ml blod..

Back
    Topp