Noen med labrador?

*annikeen*

Forelsket i forumet
Vi har en labrador/engelsk setter som er 10 måneder i dag.
Bitingen har han sluttet med. Men er helt forferdelig å gå i band med. Og når det kommer folk, er han helt vill.
Og gnager på grinda [har grind inn til kjøkkene, men planen er å sette inn en dør]

Hvilken oppførsel har deres hund?
Og er han gammel?
Har dere tatt den med på kurs?

Jeg har en helt annen blanding ,men ,Har du prøvd å bruke grime på ham? Det er veldig effektivt og plager ikke hunden. Om jeg forsto rett så har du en hanne? Og da er det jo normalt at han skal være litt hormonelt på bærtur i denne pubertetstiden. Vil anbefalle å ta ham på kurs i tillegg!
Lykke til!
(Broren min har settere ,og jeg har New Founlender/Chow Chow blanding. Hadde labradorhanne som dagbarn i flere år - men han var grei,bare en manisk mat og fugle jeger.)

stopp å gå hver gang han drar i båndet. om dere så ikke kommer mer enn en halv meter av gangen og begynn å gå når han løsner på båndet/kommer mot deg. Etterhvert skal han forstå at han ikke kommer noen vei/oppnår det han vil hvis han drar. gå med godbitr i lomma, gi han en hver gang han søker kontakt med deg fremfor å dra, skryt av han når han ikke drar i båndet.

be alle som kommer å hilse på dere først, og hunden til sist, samme må dere gjøre når dere kommer hjem. be en bekjent eller flere komme og ringe på/komme inn i gangen (og så gå ut igjen, vente litt og gjøre det samme igjen) mange ganger per kveld i noen dager, da vil det etterhvert ikke bli noen stor sak for hunden når det kommer noen på besøk. men man mæ gjøre det mange ganger for at det skal funke som regel. men det er jo verdt det ;)

når det gjelder kurs er det veldig nyttig for de fleste hunder og eiere, valpekurs burde nesten alle gå mener jeg :) nå er vel din hund litt for gammel til valpekurs, men et dressurkurs er nok ikke dumt :)

har vokst opp med labrador..... jeg føler han trenger en "jobb" :) har dere prøvd søk og slike ting? med tanke på gnagingen så hjelper det å stimulere hjernen slik at han blir sliten..... ang turgåing ville jeg jobbet med kontakt med hunden osv :)

MICAmor skrev:
Jeg har en helt annen blanding ,men ,Har du prøvd å bruke grime på ham? Det er veldig effektivt og plager ikke hunden. Om jeg forsto rett så har du en hanne? Og da er det jo normalt at han skal være litt hormonelt på bærtur i denne pubertetstiden. Vil anbefalle å ta ham på kurs i tillegg!
Lykke til!
(Broren min har settere ,og jeg har New Founlender/Chow Chow blanding. Hadde labradorhanne som dagbarn i flere år - men han var grei,bare en manisk mat og fugle jeger.)

Ja, det er en hanne. Hmm, og hva er grime? Vi har dessverre ikke mulighet å dra på kurs med han. Bort for langt unna. Men søsteren min kjenner ei som bor i nærheten her [20 min unna], og hun har drevet MYE med hunder. Så hun skulle snakke med henne idag om kanskje hun har lyst å hjelpe oss litt. Så får vi heller betale henne litt :)

Har en labrador tispe på 9 år som er veldig rolig, fikk henne med på "kjøpet" når jeg møtte min mann :) Tror han aldri har gått noen kurs med henne men det er smart å gjøre det synes jeg. Min erfaring er at hun er lett å dressere og lære bort et gammelt beteende som hun hatt, vissa ting min mann har akseptert som ikke jeg gjør, som å ta sats å løpe opp til 3 etg med handlern flygende etter... Nå på eldre dager merker vi at hun blitt lite dårligere å høre på hva vi sier, lyder mere når hun selv vill. Har den erfaringen med andre raser og.

Er det ikke forskjell på hvilken type labrador man har også? Vi har modell større labrador, den man har på utstillning. Kan tenke meg at en jakt labrador er mere aktiv og kanskje vanskligere? Har hørt også at de er ulike typer etter hvilken farge de har, men vet ikke om det riktig, vi har iallefall en gul og har merket meg at de fleste førerhunder er gule...?

Har dere hatt hund før?
I og med at han er blanding av labrador og engelsk setter så høres det ut som han trenger litt utfordringer.
Hvor mye mosjon får han? Og hvordan får han bruke hodet sitt?

Og få en veloppdragen hund krever trening HVER dag, gjør dere det?

Ser det er skrevet noen gode tips ang trening over. Men grime hadde jeg droppet, må være bedre å lære hunden hva den skal, ikke tvinge den fordi det er lettest!

Og pass på at den får nok mosjon, 1 time om dagen er minimum! Itilleg må den få bruke hodet sitt på spor, lydighet ol..

Lykketil!!

Sillien skrev:
har vokst opp med labrador..... jeg føler han trenger en "jobb" :) har dere prøvd søk og slike ting? med tanke på gnagingen så hjelper det å stimulere hjernen slik at han blir sliten..... ang turgåing ville jeg jobbet med kontakt med hunden osv :)

sign.

Litt hjernetrim gir ofte god suksess. Legg f.eks en godbit eller to under en isboks, eller gjem noen i hagen.

Ved turgåing må du bare være konsekvent. Vis at du er sjefen, gå først ut av døren osv. Hvis du er uerfaren med hund så vil du nok både du og hunden ha utbytte av kurs.

Jeg har labrador som er godkjent som redningshund (ehh det vil si vi er ute av listen akkurat nå pga babyen som gjorde at jeg ikke fikk regodkjent i fjor). Tror som de andre sier at de trenger noe å bruke seg på. Når det gjelder båndtrening så krever det at du er 100% konsekvent om du velger stoppe-hver-gang-hunden-drar-metoden, de fleste velger derfor heller halti eller å ha en hund som drar litt :-) 

Back
Topp