Noen med jernmangel her??

Punky84

Flørter med forumet
Jeg har gått på jerntilskudd siden januar etter at jeg følte meg svimmel og hadde vondt i hodet... I følge legen hadde jeg underskudd på jern. Jordmoren har hele tiden gitt uttrykk for at hun synes dette er merkelig siden min blodprosent er fin, ligger på 13. Hun sier det ikke er bra for babyen at jeg har for mye jern da dette er noe kroppen automatisk justerer selv når man er gravid. Jordmoren mener at det å måle jernlagrene når jeg er så langt på vei er helt misvisende. På forrige kontroll sa jeg at jeg følte meg svimmel og slapp igjen og jordmor ba meg slutte med jern i 3 dager for deretter å måle blodprosenten på nytt... Om den er mellom 10-13 så ville hun jeg skulle slutte på jern. Helsesekretæren sa når jeg målte blodprosenten at jeg måtte huske på at legen ikke rekviderte jern til gravide om de ikke trengte det... Har jeg jo blodfmangel får jo ikke babyen nok næring... Jeg blir så i tvil på hva jeg skal gjøre.. Noen som vet sammenhengen mellom blodprosent og jernmangel på gravide?? Vil jo ikke gjøre noe feil her... Har gitt beskjed til jordmor om at hun må ringe legen min og bli enig om hva som er riktig.. Men det blir ikke før til uka...

jeg har lite jern og lav blodprosent så er veldig sliten av det da, men tar ingenting for det for jeg ble bare dårlig i magen av jernpillene og brakk meg av miksturen.. 

jordmor sa at det eneste som var da at jeg gjerne var mer sliten under fødselen, men at det ville nok gå bra uansett :)

Jeg startet med 12,4 eller noe i graviditeten og var nå nede i 11 tror jeg det var så JM sa at jeg kunne ta jerntabletter noen uker og se om jeg kjente noen forandring. var jo ikke veldig lavt så trengte ikke å gjøre det da.
Viktig å ikke ta jern om man ikke trenger det, man kan faktisk ta overdose av jern.. SÅ hvis du har 13 så synes jeg det er rart at du skal ta jerntilskudd, kan jo være mange andre grunner til å være svimmel!?

Chocolate girl skrev:
Jeg startet med 12,4 eller noe i graviditeten og var nå nede i 11 tror jeg det var så JM sa at jeg kunne ta jerntabletter noen uker og se om jeg kjente noen forandring. var jo ikke veldig lavt så trengte ikke å gjøre det da.
Viktig å ikke ta jern om man ikke trenger det, man kan faktisk ta overdose av jern.. SÅ hvis du har 13 så synes jeg det er rart at du skal ta jerntilskudd, kan jo være mange andre grunner til å være svimmel!?

da har jeg liiiite i forhold til dere for jeg ligger på 9.4 

Jeg hadde 10 blank på kontroll denne uka, og fikk beskjed om å ta ca 100mg jern om dagen, for å hindre at jeg dumper så veldig langt under 10 ved blodtap under fødselen. Har skjønt det sånn at 11-12 er helt normale verdier, men at man helst ikke skal under 10. Mange tar "vedlikeholdstabletter" med ca 10 mg jern i graviditeten, fordi det er vanlig å synke litt. Skal man øke jernlagrene må hardere skyts til, så jeg ble anbefalt 100mg.

Synes det høres ut som jordmoren din har mest peiling. Blodprosenten skal gå ned litt i slutten av svangerskapet fordi blodet da diffunderer lettere til barnet. Og om du har lav blodprosent skal du isåfall bare ta jern i et par uker for å få opp prosenten, ikke fortsette helt fram til fødsel. Var dette jeg fikk beskjed om ihvertfall ( jeg må likevel ta fordi jeg har to, men det er en annen sak :). 

Her står det ganske bra forklart synes jeg: 
http://nhi.no/symptomsjekk/barn/anemi-veiviser-1059.html
Dersom blodprosenten din er fin nå, tror jeg kanskje jeg hadde kuttet ut rent jerntilskudd og heller gått over på en type multivitamin med jern inkludert, jeg tar selv Gravitamin som også inneholder folsyre.

Skjønner godt at man blir forvirra av det jordmødre/leger sier i forhold til jerntilskudd, for en stund tilbake så datt jeg i blodprosent fra14-15 ned til nesten 10(var skikkelig svimmel og følte meg som en "svingstang"). fikk da klar beskjed fra lege å bynne på jerntilskudd for å få prosenten opp.. på neste kontroll hos jordmor fortalte jeg dette å fikk streng beskjed om å slutte me tilskuddet, for det var meningen at gravide skal dette litt i blodprosent for at babyen skal få nok gjennomstømming av blod i sin kropp (hun sa når man tar tilskudd så blir blodet tykkere å renner saktere gjennom barnet oxo..) hun fortalte at før ba di gravide bynne med jern me en gang di visste di var gravid men forskerne hadde visst kommet fram til noe annet nå..

frustrenende at d skal være så mange teorier om dette..

ikke farlig å ha litt lavt nå i svangerskapet, selv ligger jeg på 10,1, kan ikke ta jern, pga magen.

Men legen ga deg kanksje jern fordi du har lav ferritin som er jernlageret ditt, blodprosenten altså HB kan være bra selv om ferritn er lav, jeg sliter med veldig lava jernlagre og blir dermed mer sliten enn vanlig, men dette er utenom svangerskap også, HB kan man "spise seg opp med" dvs spis litt mer mat med mer jern, brunost, rødt kjøtt (stekt da) og brokkoli, men jernlagrene skal litt mer til for å fylle opp, da må man ha tilskudd, men HB'en din behøver heller ikke stige selv om du tar jern, for da fylles jernlagrene opp,
Håper noe er litt forståelig, jobber med dette selv og sliter med det selv, hehe, så vet jo litt da....

Jeg har tatt jerntilskudd i flere mnd nå... Det har steget litt i løpet av disse mnd, men er fortsatt lavt, så legen anbefaler meg å fortsette å ta tilskudd. I beg var jordmor skeptisk, men nå syns hun det er helt greit... Vet ikke hvorfor.. Men er forvirrende når fagpersonene ikke er enige...

Ser at leger og jordmødre praktiserer litt forskjellig her..
Jeg var til legen i forrige uke og tok blodprosenten. Det var helsesekretær som tok blodprøven før jeg skulle inn til lege vell og merke. Når hun så at den bare var litt over 10, mente hun at jeg burde kjøpe meg jerntabletter uansett hva lege sa....!!
Når jeg kom inn til legen etterpå, sa han at han måtte først sende inn blodprøven for å få sjekket jernlagrene, ikke bare gi tilskudd for litt lav blodprosent.. I går kom det brev i posten. Alle jernlagrene var i orden, og trengte derfor ikke å ta tilskudd.

Har blodprosent på 9,1 , begynte på piller , men fikk skikkelig løs mage. Gikk over på mikstur som jeg tar annenhver dag fordi magen ikke tåler hver dag.. Håper blodprosenten har steget til neste kontroll. Sist fødsel sank jeg ned i 6, da er det sjanse for at man må få blodoverføring, så dårlig som jeg var ønsker jeg ikke å ta.. Så jeg tvinger i meg den dårlige miksturen.

Så mange med gode råd, takk! Bergie, jeg hadde feritin på 16, noe jordmor sa var fint...men visste ikke t det var jernlagrene.. :) jeg har sluttet på jern nå.

Back
Topp