Noen med IBS (irritabel tarm) her?

Sillynelly

Betatt av forumet
Hos meg gir IBS mye luft og luftsmerter/mageknip. Normalt henger det sammen med forstoppelse, men det er jeg faktisk mindre plaget av nå under graviditeten. Men synes det er umulig å vite hva som er mageknip og hva som er kynnere. Er førstegangs gravid, 27+2 i dag.

Jeg tolker det meste av smertene som mageknip, men samtidig går det an å bli litt engstelig på dager der det er mye av det. I dag er det ille, konstant vondt i mange timer.

Skjønner at det ikke er lett å si noe generelt om forskjellen på mageknip/luftsmerter og kynnere. Men er det noen som vil prøve å beskrive hvordan de opplevde det?

Har slitt med IBS i mange år selv og opplever det samme som deg at magen er faktisk bedre nå under graviditeten. Men jeg merker som regel klar forskjell mellom luftsmerter og kynnere da magen min blir knallhard og stikker ut til en side når det er kynnere. Kan også oppleve at det presser en del nedover når jeg får kynnere og at det blir vanskelig å puste.

Opplever luftsmertene på samme måte som før jeg ble gravid.

Har slitt med IBS i mange år selv og opplever det samme som deg at magen er faktisk bedre nå under graviditeten. Men jeg merker som regel klar forskjell mellom luftsmerter og kynnere da magen min blir knallhard og stikker ut til en side når det er kynnere. Kan også oppleve at det presser en del nedover når jeg får kynnere og at det blir vanskelig å puste.

Opplever luftsmertene på samme måte som før jeg ble gravid.

Takk for svar. Da tror jeg nok at det er luftsmerter hos meg og, bare at det er vindere enn før. Ikke noe rart i det, egentlig, det er jo trangere.

Men jeg kjenner veldig lite kynnere, enda, så det har gjort meg usikker. Men det er vel heller ikke unormalt, og jeg har tenkt at siden jeg er vant til så sterke magesmerter, så vil jeg kanskje ikke legge så mye merke til kynnerne før de blir veldig markante. Hadde det likedan med å kjenne liv i magen. Boka sa det kunne kjennes ut som fisker eller sommerfugler, men det gjør jo luft også :smiley-angelic006.

Jeg har også IBS, og blir bedre under graviditet :) har aldri opplevd kynnere som smertefulle. For meg kjennes det som et ubehagelig «sug i magen», magen blir hard og jeg blir litt andpusten.. om det var mulig å forstå.. :)

Jeg har også IBS, og blir bedre under graviditet :) har aldri opplevd kynnere som smertefulle. For meg kjennes det som et ubehagelig «sug i magen», magen blir hard og jeg blir litt andpusten.. om det var mulig å forstå.. :)
Takk, det var til å forstå:happy:. Er nok slik til meg og, bare at jeg ikke merker det så godt. Andre smerter i mageregionen 'overdøver' kynnerne litt, tror jeg. Derfor ble jeg litt usikker. Men i den grad jeg har vondt er det nok magen som gjør det, så jeg føler meg betrygget.

Dessverre ser det ut til at magen er i ferd med å bli verre igjen nå som det begynner å bli trangt. I alle fall blir den gradvis mer uforutsigbar igjen o_O Egentlug frisk som en fisk, og klar for å jobbe fullt. Men i dag oppførte magen seg så dårlig at det måtte være veldig tydelig for kollegene jeg er på jobbreise sammen med... Så flaut, får lyst til å grave seg ned :(

Takk, det var til å forstå:happy:. Er nok slik til meg og, bare at jeg ikke merker det så godt. Andre smerter i mageregionen 'overdøver' kynnerne litt, tror jeg. Derfor ble jeg litt usikker. Men i den grad jeg har vondt er det nok magen som gjør det, så jeg føler meg betrygget.

Dessverre ser det ut til at magen er i ferd med å bli verre igjen nå som det begynner å bli trangt. I alle fall blir den gradvis mer uforutsigbar igjen o_O Egentlug frisk som en fisk, og klar for å jobbe fullt. Men i dag oppførte magen seg så dårlig at det måtte være veldig tydelig for kollegene jeg er på jobbreise sammen med... Så flaut, får lyst til å grave seg ned :(

Huff det er så kjipt :( håper det var et engangstilfelle❤️

Kynnere er ikke vonde. De ligner ikke på mageknip eller luftsmerter. Om du strammer lårmuskelen din så hardt du kan, så kjenner du litt hvordan en kynner er ;) Kynnere er nettopp det: livmoren, som er en svær muskel, strammer seg max. Magen blir helt hard. Det er ikke vondt (dvs, det kan være vondt om man har hatt mange hyppige, men da er det som en muskelsmerte, og ikke mageknip eller luftsmerte).

Jeg plages mye med luftsmerter og forstoppelse, men det er ikke i nærheten samme følelsen som en kynner.

Det er ikke alle som får noe særlig med kynnere, spesielt ikke i første svangerskap. Det blir som regel flere av dem senere i svangerskapet. De er ikke farlige, det er helt normalt med opptil ti kynnere i timen.

Eg merka ingenting til kynnere i første svangerskap. Eg kunne sjå at eg hadde dei på slutten, og kjente med handa at magen var knall hard, men ingen følelse av kva som skjedde i livmora.

Med nr 2 hadde eg litt meir ubehag med kynnere, og merka at eg hadde dei frå ca midt i svangerskapet, men det kjennes ikkje ut som luftsmerter.

Vil bare svare på nytt her. Som sagt, i første svangerskap var IBS-en bedre enn vanlig. Nå er jeg gravid med nr 2 i uke 8 og det er verre enn på sykt lenge. Måtte gå hjem fra jobb igår pga syke luftsmerter. Våkner om nettene med så vonde luftsmerter at jeg kaldsvetter og føler jeg skal besvime. Eneste som hjelper er å gå på do, men så har jeg blitt forstoppet og, som er omvendt problem av til vanlig.

Har IBS med luftsmerter, kolikk og forstoppelse som symptomer - aldri løs mage eller lignende. Er bare i uke 6 nå og lurer på hvordan det kommer til å utvikle seg ja, hvis det er typisk å bli MER forstoppet ila. graviditeten. Har gått på en kombo av lavkarbo og lavfodmap for å holde magen glad, men nå må jeg jo ha i meg mer karbo igjen så her blir veien til mens jeg går akkurat nå. Ikke hatt noen voldsomme anfall i det siste, og håper de ikke kommer heller. :shy:

Back
Topp