Noen med gode tips her? (Tapas)

mammatilTheodor

Elsker forumet
Skal ha en gjeng på tapas og litt attåt på lørdag[:D] Tenkte lage pestopasta, en annen pastasalat med kylling, focaccia, aioli, et par oster, spanske kjøttboller, lefser med røkelaks og philadelphia med gressløk.. Noen som har tips til noe mer å lage? Gjerne litt enkelt[:D]

jeg skal ha tapas på søndag i dåp og henger meg på denne tråden[8D]

jeg lurer på hvordan du lager de spanske kjøttbollene og sausen jeg?
ikke for å kuppe tråden[8|][:)]

Spansk potetomelett! Har ingen oppskrift, men bestiller det innimellom på en tapasplass i byen her, dritdigg [:D]
Ellers har du nevnt alle mine andre favoritter [;)]

ORIGINAL: Malleleo

jeg skal ha tapas på søndag i dåp og henger meg på denne tråden[8D]

jeg lurer på hvordan du lager de spanske kjøttbollene og sausen jeg?
ikke for å kuppe tråden[8|][:)]

Hehe, jeg gjør det så avansert at jeg bruker Finsbråthen spanske kjøttboller med dolmio saus ekstra hvitløk[8D][:D] Men det er rådigg![:D]

http://nettenestea.com/?paged=2

Hvis du scroller litt ned på den bloggen der..

Jeg har ikke laget alle her altså...Men disse ligger lagret hos meg.
Lager jeg tapas har jeg som regel;
kjøttboller i tomatsaus, jeg lager begge deler selv
aioli(lager som regel selv, men er jeg lat kjøper jeg bare majones og tilsetter finmost hvitløk, sitronsaft, salt og pepper. basilium(fersk)er godt å ha oppi
foccaccia
chorizo
annen spekemat
oliven
tomatsalat
bacondadler
scampi i hvitløk
en god ost, ofte brie de meux
bruschetta "my style"; kjøper en stor baguette, skjæres i skiver, på skrå, inn i ovn til lys gyldne. Ha på pesto, og en tomatblanding av; tomater, rødløk, basilikum, hvitløk og e.v.o.olje. Nammis.

Spansk tortilla

Spansk tortilla er en spennende kald potetrett som passer godt som forrett i en 2 til 3 retters middag. Den har spennende smak og har den fordel at den godt kan stå på bordet når gjestene kommer.

Ingredienser:

4 - 5 poteter
6 egg
1 løk
2 hvitløksfedd
4 ss olivenolje
salt og pepper

Fremgangsmåte:
Skjær potetene og løken i løvtynne skiver. Stek disse møre i pannen sammen med knust hvitløk.

Når potetene er møre, helles eggeblandingen over og retten står og steker seg ferdig som en omelett på svak varme.

Rett før servering skal "omeletten" snus. Tips - bruk en tallerken.

REKER I HVITLØK (Gambas con ajo)

Dette er kanskje en av de mest populære tapas. De aller fleste liker reker i hvitløk. Ukokte reker er å foretrekke, men også kokte reker og scampi kan brukes. Hemmeligheten bak denne retten er å la rekene oppholde seg kortest mulig tid i den glovarme pannen. Ulempen er imidlertid at en slik hurtig behandling ikke får fram all den gode smaken. Derfor må vi jukse litt, og bruke olivenolje som på forhånd er tilført skalldyrssmak. Det gjør man på følgende måte:
1.     Friter rekeskall i en varm panne med olivenolje. Når skallene forandrer farge til dypere rød, fjernes pannen fra varmen.
2.     Tilsett mer olje og la skallene få godgjøre seg en halv time uten varmekilder.

TILBEREDING:

1.   Skrell hvitløken og skjær den i millimeter tykke skiver.
2.  Legg dem i den kalde “rekeskalloljen” i en panne, og strø over litt kajennepepper. Skru opp varmen.
3.  Når hvitløkskivene begynner å få gul farge, legges rekene raskt i. Strø litt salt over.
4.  Fjern pannen fra varmen, og rør omhyggelig slik at rekene varmes opp. Hvis man velger å lage dette med scampi, må man holde dem litt lenger i den varme pannen, mens man sauterer dem.
5.  Strø over litt persille og server med en gang.

INGREDIENSER: (4 personer)

Rensede reker

250 g

Hvitløk

3 fedd

M: så

Olivenolje

3 ss

Kajennepepper

1 ts

Salt

finhakket persille         

Litt

tapas-oppskrifter
Til fire personer. Sett også litt ost, ansjos, oliven på bordet.
Publisert  11.08.2005 - 10:37 Oppdatert 11.08.2005 - 10:41
[link=http://forum.babyverden.no/javascript:;]Tips en venn om denne saken[/link]
[link=http://www.ta.no/pulsen/mat/article1693249.ece?service=print]Skriv ut denne siden[/link]
Gambas-grillede kjempereker
12 rå kjempereker med skall
salt, nymalt hvitpepper
1 til 2 hvitløksfedd
bladpersille
sitronbåter
olivenolje

Varm opp olivenolje i en stekepanne og legg rekene med skall i.
Stek de omtrent tre minutter på hver side ved middels varme. Saltes og pepres. Legg rekene på et oppvarmet serveringsfat.
Finhakk hvitløk og persille og fordel det over. Drypp litt kald olivenolje over. Serveres med sitronbåter.
Drikke: Hveteøl, sommerøl, tørr hvitvin, Clausthaler.
Krydrete kjøttboller
500 gram kjøttdeig av lam eller okse
3 skiver brød, bløtlagt og presset
1 egg
150 gram finhakket sjalottløk
4 ss finhakket bladpersille
1 ts frisk timian
1ts paprikapulver
½ ts malt kanel
½ ts revet muskat
Salt og svartpepper

Bland ingrediensene godt i en bolle til en jevn og glatt deig. La deigen stå kaldt i kjøleskapet for å hvile. Deigen formes til små, runde boller. Meles og stekes i varm panne. Hold bollene i bevegelse slik at de blir jevnt brune.
En varm eller kald tomatsaus og landbrød smaker godt til.
Drikke: hveteøl, sommerøl, rosévin, fino sherry, Clausthaler.
Landbrød med bakt tomat
1 kurv cherrytomat
1 dl olvenolje
½ dl balsamicoeddik
4 skiver serranoskinke eller 16 skiver chorizopølse
4 skiver landbrød
1 til 2 hvitløksfedd

Bak cherrytomater i en blanding av olivenolje og balsamicoeddik i en kjele på ovnen til skinnet begynner å løsne.
Grill skiver av landbrød gnidd inn med hvitløk eller rist dem i en brødrister. Legg tomatene på skivene og hell litt kald olje over.
Stek serranoskinke/chorizopølse i tørr panne og legg skivene over på et kjøkkenpapir. Stikk skinken/pølsa mellom tomatene.
Drikke: hveteøl, sommerøl, fino sherry, Farris, Clausthaler.
Tortilla de patata e jamon - Potet- og skinkeomelett
2 store poteter
1 løk
8 skiver serranoskinke
½ dl olivenolje
4 egg
salt, hvitpepper

Skrell potet og løk, skjær dem i tynne skiver. Skjær skinken i små biter. Hell olivenoje i en stekepanne og brun lett poteter, løk og bacon på middels varme noen minutter, senk så varmen.
Visp eggene i en bolle, de saltes og pepres. Ta opp poteter, løk og skinke med en hullsleiv når potetene har blitt myke. Bland alt i bollen og rør om.
Hell alt tilbake i stekepanna. Stek omtrent fem minutter på litt under middels varme. Legg samtidig et lokk på, så stivner oversiden.
Drikke: hveteøl, sommerøl, Clausthaler.

Dadler m/bacon

Anja Brekne lager tapas i studio (foto: Gunnar Kleiberg)

Til denne retten trenger du dadler og bacon i skiver.

Rull en baconskive rundt daddelen. Stek den i panne i litt olje.

Nyt det!

Lammespyd
Her trenger du:
400 gram kvernet lammekjøtt
400 gram kvernet oksekjøtt
1ss spisskumm
1/2 ss paprikapulver,

finhakk:
1 liten fersk chili
4 fedd hvitløk
2 dl frisk koriander

1/2 ss aromat
salt og pepper

Alt blandes sammen og settes rundt flere spyd.
Spydene stekes i ovn ved 165 grader i 15 minutter.

Andre ideer til retter.: Bruk fantasien og litt sopp, hvitløksbrød, kjøttboller, grillet paprika osv.

Enkle eksempler
Kjøtt: Beregn ca. 150 g spekeskinke pr. person. Prøv gjerne Serrano skinke eller andre skinker.

Oliven: En vesentlig bestanddel - sorte, grønne, marinerte, fylte o.l. Her er ofte ett godt utvalg i Innvandrerbutikker.
Nøtter: Små skåler med ristede og salte nøtter av forskjellige slag - gjerne mandler også.

Ost: Hvit geitost eller andre lokale varianter. Det smaker med en godt modnet ost. Prøv og en Manchego ost hvis du får tak i den.

Salater: Blandet salat, tomatsalater med løk og oliven o.l.

Kjeks: Diverse kjekser - gjerne saltet kjeks.

Andre enkle eksempler
Artisjokksalat: Rensede artisjokker overhelles med olivenolje, persille og sitron.

Bloody Oysters: Hell litt kraftig Bloody Mary over østersen, og du har en finfin tapas.

Carpaccio: Tynne rå skiver av oksefilet med parmesan, sitron, olje, salt og pepper.

Klippfiskpuré: Kokt klippfisk eller annen salt fisk blandes med kokte poteter, hvitløk og olivenolje.

Hummer og purreløk: Hummer stekt i olivenolje, og kokt purreløk ved siden av. Enkelt og lekkert!

Gorgonzola og sjampinjong: Blåmuggost og stekt sopp er fantastisk godt sammen!

Kyllinglår: Benfri kylling stekes og serveres med parmesan og bakt paprika

Laks og asparges: Laksen lettstekes og følges av dampet asparges.

Pannekake med rømme, løyrom, rødløk og dill: Små pannekaker kan varierers i det uendelige. Løyrom kan f.eks. byttes ut med lodderogn.

Ovnsbakt kveite: Kveite krydres og bakes med olje. Annen hvit fisk kan også brukes. Server med en enkel salat, f.eks. rucola.

Ovnsbakte småpoteter og salt agurk: Små potetbiter eller hele småpoteter, f.eks. franske rattepoteter, ovnsbakes. Ha salt og presset sitron over, og nyt dem med salt agurk til.

Potetsalat med vaktelegg: Potetsalater i mange varianter er bra tapas. Denne er med pesto, rødløk og syrlige epler. Legg til kokte (vaktel)egg, og du har en lekker, velsmakende rett.

Tomatsalat: Stek tomatskiver og hell over litt balsamicoeddik. Server med brødkrutonger.

Sherrydampede blåskjell: Blåskjell dampet i sherry er nydelig. Server med litt grønt tilbehør, f.eks. purre og oliven, som her.

Speket kjøtt og oliven: Spekekjøtt er klassisk tapasmat. Her skiver av Ibericogris, såkalt Pate Negra, med oliven til.

Serranoskinke er en annen god spekevariant. Mild løk smaker godt til

Squash- og auberginesalat: Stek skiver av squash og aubergine, og kok inn litt vineddik. Kapers passer godt til.

Syltet andelår med bakt paprika: Dette låret er først saltet og deretter kokt. Salt kjøtt mot søtlig paprika er en fin smakskombinasjon.

Taleggio med aprikosbrød: Brød med innbakt tørket frukt er alltid godt til smakskraftige oster.

Friterte mandler
250 g skoldede mandler
3-4 ss olivenolje
Salt

Varm oljen i en stekepanne. Når den er varm så surrer du mendlene til de er gyldne. La de renne av på papir og dryss med salt.

Friterte blekksprutringer
750 g [link=http://www.matoppskrift.no/sider/linkrvare.asp?ID=blekksprut]blekksprut[/link]ringer
500 g mel
1 liter olivenolje
Salt

Rens blekkspruten, fjern hode, tentakler, blekkposen, finner og skinnet. Vask dem godt og skjær dem i ringer. Salt dem og dypp dem i mel. Rist dem litt før de friteres i varm olivenolje til de er gyldne. La de renne av på papir og server dem varme. Kan og stekes i stekepanne, med mindre olje.

Grillet serranao skinke
12 skiver franskbrød skjært i skiver diagonalt
Oliven olje
12 tynne skiver serrano skinke
12 tynne skiver Manchego ost
Grov sennep

Varm opp grillen. Dynk brødskivene på den ene siden med olivenolje. Grill lett brune med olje siden ned. Snu rundt og legg ost og skinke på skivene. Skinke øverst. Grilles til osten er smeltet. Serveres med sennep.

Kongereker i sherry
12 rå rensede kongereker
Salt og nymalt svart pepper
Noen få dråper tabascosaus
2 ss olivenolje
2 ss sherry

Lag ett kutt bak på hver reke og fjern den sorte strengen.
Varm oljen i en stekepanne og stek rekene til de er lyserøde. 2-4 minutter.
Hell over sherry og krydre med tabasco, salt og pepper.
Serveres med en gang

Dadler med chorizo
50 g chorizo-pølse
12 friske daler, uten stein
6 skiver bacon
olje til frityrsteking
hvetemel
1 pisket egg
1 kopp brødrasp

Skjær av endene av pølsen og trekk av skinnet. Del i 2 cm lange biter. Del bitene på langs, så i to igjen, til sammen 12 biter.

Fyll dadlene med en pølsebit, lukk daddelen rundt. Del baconskivene i to og surr en baconbit rundt hver daddel. Fest med en cocktailpinne av tre.

Varm oljen i en dyp stekepanne. Drypp dadlene i mel, så i pisket egg og til slutt i brødraspet. Stek i den varme oljen og vend dem ofte til de er gylne. Ta opp med en hullsleiv og la bitene tørke på husholdningspapir. Serveres med en gang.

Og til dere som er vegetarianere
Grillede eller bakte grønnsaker
3 paprika i forskjellige farger
1 aubergine
4 harde tomater
2 løk
1 dl olje
2 fedd hvitløk i meget tynne skiver (skåret på mandolin)
1 ss hakket persille
1 ts rødvinseddik
litt god olivenolje til servering
Maldonsalt og pepper

Skrell løken, vask grønnsakene og smør dem inn med olje. Bakes i ovnen på 220 grader til de er møre. Ta ut grønnsakene etter hvert som de er klare.
Tomatene blir først ferdige, mens paprikaen skal bli brent utenpå før den tas ut, legges på et brett og dekkes med folie i 10 minutter. Så skrelles de.
Auberginen skal begynne å krympe før den tas ut og avkjøles litt før den skrelles. Løken tas ut når den er myk igjennom.

Alle grønnsakene deles grovt og anrettes på tallerken med olje, eddik, hvitløk skiver og persille. Dryss over litt Maldonsalt og nykvernet pepper.

Back
Topp