noen med FIBROMYALGI her?

peggy

Gift med forumet
har noen spm, hvordan fikk dere stillt diagnoen ?? og hvordan merket dere at de kunne være noe slikt??

er selv heelt utslitt, har hatt problemer med ledd og muskler  i 8 år..
beg først i begge hendene, oxo høyre fot.
nå har de liksom bare ballet på seg..
med nakken, hode\hår feste, kne, og bekken\rygg.er trøtt å slitne.. sku så gjerne hatt en diagnose da jg går på attføring..

ska t legen om 1 uke.. håper hu vil sende meg t en lege fra mandal\ kr.sand.. han ska visst være den som kan sette en slik diagnoe..

jeg er til utredning for det.  venter på time hos rhemulog(vet ikke hvordan det skrives) legen min henviste meg til han.

Men har du vært å tatt blodprøver hos legen?
Før legen min henviste meg, så måtte jeg få utelukket at det ikke var noe annet først.

Men er helt jævlig dritt det der, er til å bli gal av for å være ærlig.

ORIGINAL: Thothamon..

jeg er til utredning for det.  venter på time hos rhemulog(vet ikke hvordan det skrives) legen min henviste meg til han.

Men har du vært å tatt blodprøver hos legen?
Før legen min henviste meg, så måtte jeg få utelukket at det ikke var noe annet først.

Men er helt jævlig dritt det der, er til å bli gal av for å være ærlig.

jaja har tatt blodprøver på ALT  2 ganger i året.
vært hos nevrolg, rematolog, opptrening, homeopat, nåler, fysipterapi, tens, kiropraktorr.. et uendelig tall med leger, urte medisiner. kortison sprøyter..
osvos.v... JA de meste...

flere??

ORIGINAL: *LiseT*

Auauau, det høres ikke godt ut.

mamma har det, og hun holder seg unna svinekjøtt, salt og kler ser mye i ull om vinteren. Det hjelper litt, spes det med svinekjøtt.

ja er ganske sliten[:(][&:][:@] 

hmm kansje jg sku holde meg borte fra salt..
e ikke så glad i svinekjøt...

Jeg ble sendt til sykehuset i Harstad, revmatologisk (tror det er det det heter..[8|]) avdelig. Der tok dem blodprøver, som alle avkreftet at det var noe revmatologisk, å så tok legen en sånn "trykke-test". Hvis man har utslag på mer enn x-antall av disse punktene, har man fibromyalgi. Jeg hadde kun to steder hvor det ikke var fullt utslag...
Er skikkelig kjip diagnose uansett, for ca 60-70% av helsevesenet man kommer i kontakt med gjennom livet mener jo at fibromyalgi ikke er en sykdom.. Jeg har ikke fått no mer hjelp, selv om jeg har diagnosen...[:'(]

Hva er det egentlig??

Mamma påstår at hun har det, men skal jeg være ærlig, så tror jeg det er mer hypokonderi enn noe annet.. Hun har iallefall ikke vært til noen andre enn fastlegen sin.. Og etter hva dere skriver her, så er det vel heller tvilsomt at fastlegen kan stille den diagnosen..[8|]

ORIGINAL: ~Aravis~™

ORIGINAL: Geniet lykkepillen

Hva er det egentlig??

Mamma påstår at hun har det, men skal jeg være ærlig, så tror jeg det er mer hypokonderi enn noe annet.. Hun har iallefall ikke vært til noen andre enn fastlegen sin.. Og etter hva dere skriver her, så er det vel heller tvilsomt at fastlegen kan stille den diagnosen..[8|]

HYPOKONDERI? Ja, da skulle jeg likt å se deg ha den sykdommen. Den er utrolig vanskelig å stille diagnose på. Legen trykker på dine triggerpunkter, og finner ut av om du har sykdommen ved å se hvor mange av punktene du har vondt på.

Min mor har denne sykdommen, og jeg har skikkelig vondt av henne. Hun jobber 40% og er uføretrygdet 60%. De dagene hun har vært på jobb, så er hun sengeliggende resten av kvelden pga smerter i muskler og ledd. Og hun har prøvd det meste som kan prøves.

Det er forskjellige grader av denne sykdommen. Kanskje mamman din er hypokonder, men det er ihvertfall en utrolig smertefull sykdom.

Prøv å les litt om sykdommen før du uttaler deg. Bare dumt å ha meninger om noe man ikke vet noe om.

Vel.. min mor har MANGE "sykdommer.." Så derfor jeg stiller spm ved henne. Jeg synes det er merkelig at en person som er så plaget med både den ene og andre sykdommen, KUN har vært innom fastlegen sin. Og ikke går til noen form for behandling eller medisiner. 
Og når jeg leste om hva mange har vært innom av spesilister her, så får det meg til å lure ja.

Så her er det kanskje DU som har meninger om ting du ikke vet noe om.. Nemmelig min mor..[8|]

ORIGINAL: Geniet lykkepillen

Hva er det egentlig??

er det som er så dumt med fibromylagi, ingen som kan se det på deg at du har det.
Jeg sliter litt med det på jobben, jeg kan være på vakt å ha så syke smerter at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg, men de jeg jobber med ser det ikke. siden det er en "skjult" sykdom hvis du skjønner, og det kan være sinnsykt frustreende avotil, siden man føler seg som sytete og som en hypokonder.
Så stakker din mor om hun har det og ikke blir trodd, for de som har det har fryktelig med smerter bare at ingen andre kan se det..

Å så er jo fibromyalgi en typisk "kvinnesykdom" og i vårt mannsdominerte samfunn, er det jo fort sånn at hvis ikkemannfolka å har sykdommen, og får kjenne på hvor vondt det faktisk er, så er det bare "kvinnfolksyt".. Mange sier at det er depresjoner etc, og ikke fibromyalgi, men jeg mener det er omvendt jeg da, jeg ble deprimert fordi ingen trodde meg,og je gikke fikk noe som helst hjelp! Jeg gikk til behandling 3 ganger i uka hos kiropraktor/fysiotrapaut, og trente 2 ganger i uka, å fortsatt var jeg sykemeldt etter ca 2-3 uker i full jobb... var utrolig slitsom!![:(]

Jeg har mistanke om at jeg har det, men er langt fra sikker. Har liksom ingen annen forklaring.  
Har ikke fått meg til å dra til lege for jeg føler det er umulig å forklare med mindre jeg sitter midt oppi det. 
Får såkalte smerter i kne/bein ett par kvelden i mnd, å føler det er relatert til kne-leddet........
Har prøvd å skrevet ned det siste halvåret når jeg har det, skrevet ned vær og vind og hva jeg har gjort den dagen. Det kommer ofte ettermiddag/kveld, ulikt ut ifra hva jeg har gjort, men som oftest i forbindelse med regn og vind.

Hatt det så lenge jeg kan huske.
Voksesmerter sa de til meg når jeg var tenåring[:-]
Men har jeg voksesmerter nå snart tjue år etter? Og er slike smerter så vonde at tårene spretter?[&:]

Det er vel sånn at man aldri med sikkerhet kan påvise fibromyalgi, er ingen blodprøver eller prøver som kan vise det....
Men er vel symptomene pasienten har, og som det er sagt her, punker i kroppen man har vondt i som tilsier om man har det elle ikke.
Fibromyalgi har jeg også lært at er physisk utløst, veldig ofte at kvinner med menn som enten er alkoholikere eller som slår, som får dette. Eller hvis man har opplevd mye vondt i livet. Det ligger mest i hodet.(dette har jeg lært av en sykepleier, om det er riktig eller ikke har ikke jeg noe synspunt om)
Men vondt skal det være ja.
Ei jeg kjenner orker nesten ikke gå i postkassa noen dager. Er vel verking i kroppen og slapphet som er mest vanlige symptomer.

Veldig intressant tråd.
Men var det slik at dersom man har fibromyalgi, har man IKKE leddgikt??[8|]

takker for alle svar jenter;)
får krysse fingrern for at legen tar de på alvor denne gangen..[&o]

ORIGINAL: Najila

Jeg ble sendt til sykehuset i Harstad, revmatologisk (tror det er det det heter..[8|]) avdelig. Der tok dem blodprøver, som alle avkreftet at det var noe revmatologisk, å så tok legen en sånn "trykke-test". Hvis man har utslag på mer enn x-antall av disse punktene, har man fibromyalgi.

Når jeg endelig fikk diagnosen i høst så var det hos en spesialist innen indre medisin/revmatolog på Røntgen senteret i Krs. Da hadde jeg hatt økende smerter i store deler av kroppen de siste 4 årene, veldig tøtt og sliten ++
Har i tillegg hatt mye problemer med et kne siden jeg var i barneskkolealder + fikk bekkenløsning i begge svangerskap.
Jeg jobbet 40% i fjor vår så gikk det 3 uker før jeg endte opp sykemeldt og på krykker...hadde da store smerter daglig helt til langt ut på høsten. Går fremdeles sykemeldt, og nav snakker nå om yrkesrettet attføring.
Heldigvis tar legen min og nav meg på alvor med denne diagnosen. (har mange som ikke gjør det) Er ikke alltid like greit å ha en sykdom som ingen kan se [>:]

Back
Topp