noen med fargeblinde barn?

moonlight246

Forelsket i forumet
lurer på hvordan du/dere oppdaget det? har en misstanke om at min sønn på snart 3 år er det men hvordan blir eg sikker? sikkert et teit spørsmål egentlig. men lurer.

min tar rett på alle farger bortsett fra rød. spør eg han om han kan finne noe rødt til meg står han bare som et spørsmålstegn.  alle andre farger finner han. finner eg en rød bil og spør så sier han at den er grønn. alle andre farger er det de er.

min tar rett på alle farger bortsett fra rød. spør eg han om han kan finne noe rødt til meg står han bare som et spørsmålstegn.  alle andre farger finner han. finner eg en rød bil og spør så sier han at den er grønn. alle andre farger er det de er.

Samboeren min er fargeblind., han ser blandt annet ikke laserstråler. Prøvd å peike med ei laserpenn å se om han ser det?

nei det har eg ikkje prøvd. har ikkje noen tilgjengelig. men skal prøve når eg finner en:)

Det er jo veldig vanlig at de som er fargeblinde roter med rød og grønn farge.
Men det kan hende at han ikke har lært ordentlig forskjell på de to fargene enda også.

ORIGINAL: ice

Samboeren min er fargeblind., han ser blandt annet ikke laserstråler. Prøvd å peike med ei laserpenn å se om han ser det?

en vanlig fargeblind skal vel se en laserstråle.. men at bare den ser lik ut som en grønn stråle?

ORIGINAL: TonjeJenta

ORIGINAL: ice

en vanlig fargeblind skal vel se en laserstråle.. men at bare den ser lik ut som en grønn stråle?

Nei, og det er en helt vanlig oppfatning av hva en fargeblind er/ser..

Normalt så ser ikke den fargeblinde en annen farge på bestemte ting, men kan ikke skille mellom farger. Typisk eksempel: Tyttebær. Jeg kan ikke se bæra, men jeg ser det grønne. Samtidig som jeg fint kan se EN rød genser i butikken, hvis den henger alene.

Back
Topp