Noen med erfaring med TRACHEOSTOMI?

snuppa80

Forumet er livet
Jeg vet det er mange sykepleiere her inne, som sikkert kan mer om dette enn meg... Kan du noe om dette, så rop ut!!![:D]

Jeg har et spørsmål!!!

Jeg er sykepleier og kan en del om tracheostomi.. Hva lurer du på?

Kan de kaste opp?? Altså, jeg har flere ganger hatt pasienter med trach, men aldri hatt dette som noe problemstilling. Nå har vi muligens omgangssyken på jobben, men noen hevder at pasienten med trach ikke kan kaste opp. De kan vel det? Det komer vel bare ut av trachen?? Er jeg på bærtur??

ORIGINAL: Stardust81

ORIGINAL: snuppa80

Kan de kaste opp?? Altså, jeg har flere ganger hatt pasienter med trach, men aldri hatt dette som noe problemstilling. Nå har vi muligens omgangssyken på jobben, men noen hevder at pasienten med trach ikke kan kaste opp. De kan vel det? Det komer vel bare ut av trachen?? Er jeg på bærtur??
[/quote

De kan kaste opp ja. Men trachen ligger i luftrøret, og oppkastet kommer opp i spiserøret som er adskilt fra luftrøret. Så oppkastet kommer bare ut kanylen dersom pas. aspirer ved brekninger/oppkast. Da er det isåfall bare å bruke sug å få det vekk[:)]

Ja, det var det jeg også mente - det kommer ut av trachen, og kan suges vekk. Suges det ikke vekk kveles de ikke sant?? Greit å vite når man skal diskutere med standhaftige hjelpepleiere som trur at sykepleiere ikke kan noe som helst[8D]

Back
Topp