Noen med erfaring? Hull i tenner hos barn

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Førsteklassingen har hull i en melketann, en jeksel. Den skal jo stå noen år til, så tannpleieren mente det nok var lurt å reparere den. Om den må trekkes senere så kan visst tennene forskyve seg hvis det da er en stund til den nye tannen kommer opp, mest sannsynlig. Hullet syns godt, svart fordypning mot nabotannen.
Barnet selv er livredd for alt som er vondt og vil selvsagt ikke gjøre noe med det, men vi har snakket om at det er lurt, siden hun nå har hatt litt vondt der. Vi har fått time hos tannlegen, men jeg lurer på om noen har erfaring med dette. Hva/hvordan ble det gjort?

Tannpleieren mente det beste var å borre uten bedøvelse, siden det å bli nummen/uten følelse i kinnet kunne være traumatisk for barn. Selv husker jeg med skrekk og gru hvordan borring uten bedøvelse ga med ekstrem tannlegeskrekk, gikk 12 år uten å gå i voksen alder...

Jeg vil ikke bruke makt og tvang, men tannen må jo gjøres noe med. Tipper hun kommer til å lage skikkelig drama og nekte plent, så jeg gleder meg ikke til dette...
( hun vet selvsagt ikke om min tannlegeskrekk, bare for å få sagt det)

Jeg borrer kun uten bedøvelse. Men her er det viktig å prate med tannlegen på forhånd om det siden ikke alle ønsker å borre uten å gi bedøvelse.. også få tannlegen til å lage avtale med ungen, telle til tre f.eks under borring, og så en liten pause [emoji4]

Jeg har ekstrem tannlegeskrekk etter feilborring uten bedøvelse i ung alder, og det er 13 år siden sist jeg turte gå.Jeg har nettopp måttet gjennomføre rotfylling, og måtte få kjeveblokade.
De har utviklet en ny måte å sette bedøvelse med tynnere nåler, som en knapt kjenner stikket på. Snakk med tannlegen på forhånd, og la ho få bedøvelse. Jeg klarte å gjennomføre behandlingen nå, pga akkurat den nye måten med tynnere nåler.

Mine barn har boret uten bedøvelse, og det har gått fint. Eldste har tannlegeskrekk, men tannlegen tok det ganske rolig og telte til tre og tok pause gjennom hele boringen. Gikk kjempefint. Ble litt tårer, men han holdt ut. Tannlegen var veldig tydelig på at han måtte gi tegn til det minste ubehag, så skulle han stoppe.
Som tannlegen vår sa, at en bedøvelse vil være vondere og verre enn selve boringen. Så de prøver å bore uten bedøvelse så godt det lar seg gjøre.

Jeg skjønner ikke det at en bedøvelse er verre. Det stikker i maks 5 sekunder, men å bore borti en nerve er jo tusen ganger verre. Jeg borer aldri uten bedøvelse. Det finnes dessuten en krem å ha på som døyver litt før sprøyten settes.

Jeg skjønner ikke det at en bedøvelse er verre. Det stikker i maks 5 sekunder, men å bore borti en nerve er jo tusen ganger verre. Jeg borer aldri uten bedøvelse. Det finnes dessuten en krem å ha på som døyver litt før sprøyten settes.

Enig med deg her...

Jenta mi var hos tannlegen for noen mnd siden og fikset et hull, hun var da 7 år. Jeg var dritnervøs, men det gikk sååå bra! Tannlegen tok seg god tid til å vise og forklare hva alt skulle brukes til, lot henne prøve og kjenne osv. Og så løy de litt om sprøyta, sa at det var "dråper" som de dryppet på tannkjøttet så tanna sovnet, og at det kunne svi litt, så hun fikk holde meg i handa. Viste også at hun satte bedøvelsen i sprøyta og gjorde den klar, og at bedøvelsen kom ut av spissen, som var der mest for at hun skulle "rekke fram med de store hendene". som hun sa. Og da de skulle bore forklare hun at de skulle telle til 5 hver gang de boret, så skulle de stoppe. Hver gang spurte de om det gikk bra, og det gjorde det. Jeg holdt på å grine av lettelse (graviiid). :p vesla gikk derfra uten anelse om at hun hadde fått sprøyte engang, og er ikke noe redd for tannlege. Dette var skikkelig flinke tannleger!!

Jeg personlig borer bestandig uten bedøvelse. [emoji23] gjør jo ikke vondt :p hater følelsen av at halve kjeften er bedøvet på timesvis etterpå. [emoji40]

Førsteklassingen har hull i en melketann, en jeksel. Den skal jo stå noen år til, så tannpleieren mente det nok var lurt å reparere den. Om den må trekkes senere så kan visst tennene forskyve seg hvis det da er en stund til den nye tannen kommer opp, mest sannsynlig. Hullet syns godt, svart fordypning mot nabotannen.
Barnet selv er livredd for alt som er vondt og vil selvsagt ikke gjøre noe med det, men vi har snakket om at det er lurt, siden hun nå har hatt litt vondt der. Vi har fått time hos tannlegen, men jeg lurer på om noen har erfaring med dette. Hva/hvordan ble det gjort?

Tannpleieren mente det beste var å borre uten bedøvelse, siden det å bli nummen/uten følelse i kinnet kunne være traumatisk for barn. Selv husker jeg med skrekk og gru hvordan borring uten bedøvelse ga med ekstrem tannlegeskrekk, gikk 12 år uten å gå i voksen alder...

Jeg vil ikke bruke makt og tvang, men tannen må jo gjøres noe med. Tipper hun kommer til å lage skikkelig drama og nekte plent, så jeg gleder meg ikke til dette...
( hun vet selvsagt ikke om min tannlegeskrekk, bare for å få sagt det)

Traumatisk å bli nummen?
Altså, jeg vil jo påstå at det er langt mer traumatisk å borre uten... Be dem bruke bedøvelse, eller gjør som min mor gjorde; ta barnet ut av skoletannlegen og få noen kyndige i det private til å se på det. ;)

Traumatisk å bli nummen?
Altså, jeg vil jo påstå at det er langt mer traumatisk å borre uten... Be dem bruke bedøvelse, eller gjør som min mor gjorde; ta barnet ut av skoletannlegen og få noen kyndige i det private til å se på det. ;)
Jeg måtte til privat tannlege [emoji87]

Mine barn har boret uten bedøvelse, og det har gått fint. Eldste har tannlegeskrekk, men tannlegen tok det ganske rolig og telte til tre og tok pause gjennom hele boringen. Gikk kjempefint. Ble litt tårer, men han holdt ut. Tannlegen var veldig tydelig på at han måtte gi tegn til det minste ubehag, så skulle han stoppe.
Som tannlegen vår sa, at en bedøvelse vil være vondere og verre enn selve boringen. Så de prøver å bore uten bedøvelse så godt det lar seg gjøre.

Det er jo veldig individuelt, og man kan ikke nødvendigvis vite på forhånd hvem som har sensitive tannhalser.
Jeg har veldig høy smerteterskel, men må nærmest holdes fast bare for en vanlig undersøkelse, og de kan f.eks ikke gjøre rens e.l uten at jeg vrir meg i smerte.
En bedøvelse gjør ikke vondt, men å bore kan være veldig traumatisk.

Man oppnår jo ikke noe ved å bore uten bedøvelse.. Hvorfor ha vondt unødvendig? Nei, kjør på med bedøvelse!
(Skoletannlegen unngår det ofte fordi det koster mer penger.. )

Hadde hull i en melketann som lita jente selv. Borret uten bedøvelse, og de sa det ikke trengtes siden det var en melketann, men var like greit å få det gjort, så kunne jeg få erfaringen til senere :o jeg endte med ekstrem tannlegeskrekk [emoji14] det gjorde jo vondt! Uff..

Her kan vi prøve uten bedøvelse om pasienter har mye sprøyteskrekk eller om vi tror bedøvelsen vil gjøre mer vondt enn selve boringen. Men, så snart pasienten viser tegn til smerte, kjører vi på med bedøvelsen. Og dette skjer jo da selvsagt med kommunikasjon og sånt med pasienten.
Om tannen er vond nå, ser jeg dog ikke helt hvordan de skal klare borre uten å gjøre vondt..
Og om hun er helt panisk for smerter, vil det kanskje egentlig være bedre med premedisinering slik at barnet ikke husker noe av det i senere tid, og så det blir lettere å faktisk få gjort noe..

Men jeg antar tannlegen har bedre erfaring enn tannpleieren ved behandling av slikt, så dere finner nok en løsning som passer dere. Masse lykke til.

Jeg fikk bedøvelse to ganger før jeg begynte på skolen. Måtte trekke to døde tenner etter ett fall. Har tannlege skrekk pga tannlege nr 2 på tann nr 2. Han tok ikke hensyn og lot ikke bedøvelsen virke før han røsket ut tanna på ett røsk. Husker ikke bedøvelsen eller at det var ubehagelig på noen måte. Ifølge mamma så var det verste den tannlegen uten hensyn til noe som helst.

Har ei på 5 som nettopp har vært og borret. Hun fikk smurt på bedøvelseskrem før de satte bedøvelsessprøyten. Det var veldig greit, da merket hun ikke sprøyten som jo ofte er vondest. Ellers gikk det helt fint. Tannlegen tok seg god tid og forklarte hva som skulle skje. Det var også i en melketann som det er lenge til hun skal miste, derfor var det greit å borre.

Her har 5 åring vært å borret en tann[emoji4]
Han møtte opp 30 minutter før og fikk et glass med noe flytende[emoji4] han ble sløv og likeglad, borringen gikk kjempe fint. Og han husket lite etterpå[emoji4]

Back
Topp