noen med erfaring av bytte av bhg og flytting?

Bie92

Blir kjent med forumet
Hei!

Vi skal flytte til en annen landsdel til sommeren, og lillemor som da vil være ca. 2.5 år må flytte og i tillegg bytte barnehage. Her går hun i en liten barnehage, men i den nye barnehagen vil de være flere på EN avdeling enn det som går i hele barnehagen hennes nå. Hun har gode egenskaper ved at hun er sosial og stort sett i godt humør, men kjenner jeg er bekymra for endringa hun skal igjennom. Har tenkt på den nye barnehagen fordi den vil ligge 2 min unna hvor vi skal bo.. men burde vi søke en mindre barnehage som hun er vant til? Hva er dine erfaringer? :)
 
Vi flyttet da eldste var knapt 4 og han gikk fra en liten til en stor barnehage.

Det angrer jeg på et vis på, men ikke sånn at jeg vil advare andre. Ingen kunne forutsett at han der 4 år gammel skulle havne på avdeling med en han skulle begynne på skolen med, som vi nå i høsten 6 klasse hadde et møte med på skolen for å gjøre ytterligere et forsøk på å få slutt på mobbingen.

Flyttingen var rett for vår familie, og et gode for ham å komme nærmere slekta. Men han mistet kompisen han hadde kjent fra de var 2 og skulle gå på skole sammen med, og fikk i stedet en hverdag preget av mobbing i årevis

Men det skyldes ikke flyttingen sånnsett og det skjer neppe dere. Det var bare maks uflaks
 
Vi byttet barnehage grunnet flytting da lille her var 2,5 år. Selv om vi valgte en av akkurat samme størrelse viste de seg å være veldig forskjellige. En stor barnehage som er bra er bedre enn en liten barnehage som er dårlig drevet.

Fordelen med å velge barnehage nær hjemmet er at barna også kan møtes etter barnehagetid. Lille her setter stor pris på det.
 
Vi flyttet og byttet barnehage med 3,5 åringen. Riktignok jevnstor barnehage da, men likevel stor endring mtp at de andre hadde han kjent i over to år. Men syns det har gått veldig bra, de voksne er flinke til å dele opp i mindre grupper slik at han har blitt godt kjent på de knapt to månedene han har gått der :) Syns der viktigste er de voksne og barnegruppa. Ikke nødvendigvis antallet barn.

min var heldigvis såpass stor at det gikk fint å forberede ham, vi besøkte nye barnehagen og har snakket mye om nye barnehagen i tida før vi flyttet. Jeg syns riktignok det var helt jævlig, men foreløpig har det gått så bra :)
 
Vi flyttet da eldste var knapt 4 og han gikk fra en liten til en stor barnehage.

Det angrer jeg på et vis på, men ikke sånn at jeg vil advare andre. Ingen kunne forutsett at han der 4 år gammel skulle havne på avdeling med en han skulle begynne på skolen med, som vi nå i høsten 6 klasse hadde et møte med på skolen for å gjøre ytterligere et forsøk på å få slutt på mobbingen.

Flyttingen var rett for vår familie, og et gode for ham å komme nærmere slekta. Men han mistet kompisen han hadde kjent fra de var 2 og skulle gå på skole sammen med, og fikk i stedet en hverdag preget av mobbing i årevis

Men det skyldes ikke flyttingen sånnsett og det skjer neppe dere. Det var bare maks uflaks


Huff, så leit å høre! Håper det blir å gå bra med gutten din <3 Mobbing er min største skrekk, må være ufattelig vondt å se sitt dyrebare ha det vanskelig i hverdagen :(
 
Vi byttet barnehage grunnet flytting da lille her var 2,5 år. Selv om vi valgte en av akkurat samme størrelse viste de seg å være veldig forskjellige. En stor barnehage som er bra er bedre enn en liten barnehage som er dårlig drevet.

Fordelen med å velge barnehage nær hjemmet er at barna også kan møtes etter barnehagetid. Lille her setter stor pris på det.

Godt poeng! Barnehagen vi vurderer å bytte til har et godt rykte på seg.
 
Vi flyttet og byttet barnehage med 3,5 åringen. Riktignok jevnstor barnehage da, men likevel stor endring mtp at de andre hadde han kjent i over to år. Men syns det har gått veldig bra, de voksne er flinke til å dele opp i mindre grupper slik at han har blitt godt kjent på de knapt to månedene han har gått der :) Syns der viktigste er de voksne og barnegruppa. Ikke nødvendigvis antallet barn.

min var heldigvis såpass stor at det gikk fint å forberede ham, vi besøkte nye barnehagen og har snakket mye om nye barnehagen i tida før vi flyttet. Jeg syns riktignok det var helt jævlig, men foreløpig har det gått så bra :)

Så godt å høre at det gikk fint:) Skal forhøre meg litt ift. barnehagen og om de kan ta litt ekstra vare på henne i starten, og om de fordeler barna i mindre grupper. Alltid litt stress og bekymring når man ikke kjenner til plassen, de ansatte og rutinene.
 
Min sønn byttet barnehage da han var 2,5 fordi vi flyttet. Først fikk han plass i en stor barnehage, men da valgte jeg heller en privat barnehage. Etter å ha jobbet i barnehage selv, er jeg skeptisk til de barnehagene som har store avdelinger, særlig for de minste barna, men dette er jo en smakssak og ulikt hvordan barn takler det. Det er fordeler med store avdelinger også. Selve byttingen gikk superfint, det var helt uproblematisk for hans del og han trivdes i den nye barnehagen fra dag 1, selv om han er en sart og forsiktig unge. Siste året i barnehagen ble helt annerledes for ham, dessverre med mobbing/utestenging, men det har jo egentlig ingen sammenheng med at han flyttet dit noen år før å gjøre.

Stort sett går det jo helt fint å bytte barnehage. Lykke til med flytting!
 
Vi flyttet og byttet barnehage da eldste var nesten to år, i tillegg ble han storebror midt mellom flyttingen og barnehagebyttet. Det ble for mye for ham, og han utagerte veldig i barnehagen den første tiden. Vi jobbet mye med ham og barnehagen for å gjøre ham mer trygg i sin nye rolle og etter ca 1-2 mnd gikk det veldig fint. Jeg var i permisjon da, og han var bare i Bhg noen timer om dagen den perioden det var vanskelig. Byttet var riktig for oss, og den nye Bhg passer ham mye bedre enn den gamle, det tok bare litt tid å komme inn i nye rutiner :)
 
Her flyttet vi og byttet barnehage når storebror var 2,5 og lillesøster 1,5 år. Den nye barnehagen hadde 1 avd mer. Det gikk veldig bra. Den nye barnehagen var veldig flinke til å inkludere de i barnegruppen.
 
Vi gjorde det. Hun var noen år større da. Det gikk veldig fint, hun ble godt tatt i mot og trivdes veldig godt. Men det var veldig mye mer støy i ny bhg, og hun ble mere sliten av det.
 
Back
Topp