Noen med dysmature barn?

siljeheleen

Glad i forumet
Er det noen flerbarnsmødre her som har fått dysmature barn?

Isåfall, er det bare én av barna som var det - eller var alle det? Var det noen spesiell grunn til at barnet/barna var det?

Min datter var dysmatur da hun ble født, 15 dager før termin. Jeg er veeldig spendt på om nestemann også blir dysmatur eller ikke... [:)]

Ingen? [:)]

ORIGINAL: siljeheleen

Er det noen flerbarnsmødre her som har fått dysmature barn?

Isåfall, er det bare én av barna som var det - eller var alle det? Var det noen spesiell grunn til at barnet/barna var det?

Min datter var dysmatur da hun ble født, 15 dager før termin. Jeg er veeldig spendt på om nestemann også blir dysmatur eller ikke... [:)]

angelica e dysmatur. elias e ikke..
angelica ble dysmatur pga morkaken,
angelica ble født 3 uker før termin å var 1970 å 44 cm.

Antar jeg ikke har det siden jeg ikke vet hva dysmature barn er[&:]

Jeg veit faktisk ikke helt hva det betyr! [&:]
Noe med at de er mindre selv om de er til termin...?

Men neppe at mi var det, født 3 uker før og 3655g og 53cm.

Er ikke det at de er små selv om de ikke er prematur ?

Min var 2440 gram og 49 lang.. "lang" og SYKT tynn. født i uke 38+5. Var bare bein og skinn [&o] IKKE sånn en baby skal se ut i alle fall. Han var nok underernært pga svangerskapsforgiftning som ikke ble tatt på alvor av sykehuset. Fastlege og jordmor sendte meg titt og ofte på sykehus fordi de mente ting ikek var som de skulle. Jeg ble stortsett alltid bare sendt hjem med beskjed om at alt var normalt.

ORIGINAL: StinkiStini

Jeg veit faktisk ikke helt hva det betyr! [&:]
Noe med at de er mindre selv om de er til termin...?

Men neppe at mi var det, født 3 uker før og 3655g og 53cm.

Ikke bare til termind. Det betyr at de er små i forhold til hva de skulle vært. Premature kan også være dysmature, hvis de f.eks. er på størrelse med en på 22 uker, men født i uke 29.

begge mine var det...
Så er spent på nr 3 nå....

søskenbarnet mitt er det. han er yngst av tre søsken, og er kun han som er det.. han hadde mange store knuter på navlestrengen så hadde ikke fått nok næring.

krysser fingrene for a dere slipper det en gang til!:)

Vel jeg får jo veldig småe barn. Alva var den tyngste og veide 2690g 13 dager før termin. Leo veide 2120g 15 dager før termin, og Luna veide 1820g og var 40cm, født i uke 37 + 2.. 

Dysmatur betyr at barnet er liten av vekst i forhold til "alderen", det går fint an å være både prematur og dysmatur f.eks - da er man født for tidlig, og er i tillegg liten i forhold til hvor langt man hadde kommet i svangerskapet [:)]

Jeg er veldig spendt på hvordan det blir med denne ungen. På den symfyse(?)-tabellen ligger jeg faktisk rett over gjennomsnittet denne gangen, sist gang lå jeg under, det betyr vel at ungen er større denne gangen - eller? I min familie er det riktignok normalt med små unger, jeg selv var født 2 uker etter termin (tror jeg) og var 2,7 kg - så det er vel bare genene som gjør det vil jeg tro, ikke noe galt. Datteren min var iallfall frisk og rask når hun ble født, men siden hun var så liten måtte vi være på sykehuset til hun hadde passert 2 kg. Det var to lange uker [8D]

Dysmatur betyr at barnet er liten av vekst i forhold til "alderen", det går fint an å være både prematur og dysmatur f.eks - da er man født for tidlig, og er i tillegg liten i forhold til hvor langt man hadde kommet i svangerskapet [:)]

Jeg er veldig spendt på hvordan det blir med denne ungen. På den symfyse(?)-tabellen ligger jeg faktisk rett over gjennomsnittet denne gangen, sist gang lå jeg under, det betyr vel at ungen er større denne gangen - eller? I min familie er det riktignok normalt med små unger, jeg selv var født 2 uker etter termin (tror jeg) og var 2,7 kg - så det er vel bare genene som gjør det vil jeg tro, ikke noe galt. Datteren min var iallfall frisk og rask når hun ble født, men siden hun var så liten måtte vi være på sykehuset til hun hadde passert 2 kg. Det var to lange uker [8D]

ja, de kan være både premature og dysmature.
Mener det ikke er noe automatikk i at selv om det ene barnet var dysmaturt, så blir neste det. Men i visse tilfeller kan det vel være noe som ligger hos mor.
Ikke noe klart svar til deg her. For har ikke satt meg så grundig inn i det.
Kan se om jeg finner noe i bøkene mine om det, og sende deg en pm i morra[:)]
Det behøver heller ikke å være et større barn, selv om SF målet er på gjennomsnittet denne gangen. Men jeg vil tro at det er sjangse for at det er derfor, selv om det like gjerne kan være at det er mer fostervann nå, enn sist. Men personlig holder jeg en knapp på at det er fordi barnet er større.
Om du er veldig bekymret for dette, kan du ta det opp med jordmor/lege, og høre om du kan få en vekstestimering? Selv om ikke engang disse vil gi et fullstendig godt svar på om hvor stort barnet er. Men du vil få en indikasjon iallefall[:)]

Minste her var dysmatur, veide 2,1 kg i uke 37+5. Grunnen her var liten morkake og liten navlestreng, ellers var den fin og lite forkalkninger. Hun er fortsatt en liten jente i dag da, 2 år og 10kg og 81cm.

Jeg fikk beskjed om at ved eventuell et neste svangerskap ville jeg få tettere oppfølging, pga at de ikke visste grunnen til at morkaken var så liten( morkake og navlestreng veide kun 250g tilsammen) har du fått noe mer oppfølging? Vi visste og at Emma var liten før hun ble født da, ble oppdaget i uke 36.

da har vel mine begge det da?
han eldste kom til verden 3080 og 48 lang,1 dag over terminen
minsta kom som 2780 og 47 lang på terminen, hun er 8 mnd han er 2,5 år,og han er enda liten for alderen, er først nå vi har slutta å bruke str 80/86 i klær osv,men tror det er arvelig når både mor og far var små når vi ble født (rundt det samme som barna) og ikke er vi de største den dag i dag heller[8|]

Jeg er eldst av min mors barn, og jeg var dysmatur (2450g, 45 cm - født til termin) pga at jeg var så innsurret i navlestrengen at jeg ikke fikk næring. Fikk en bror året etter, han var normalt stor. Fire år senere fikk jeg en bror som var prematur (1800g, 42 cm), legene vet ikke årsaken til dette.

Jeg viste forresten hele tiden at jeg kom til å få en liten unge, men det var mye frem og tilbake hele tiden [:)] Noen av legene mente at hun var rundt 40 % under gjennomsnittet mens andre plutselig mente at hun bare var rundt 5 % under og så videre... Var ikke før samme dag som hun ble født at jeg fikk beskjed om HVOR liten hun faktisk var, da sa de at hun var under 2 kg iallfall... Fra uke 30 eller noe gikk jeg til kontroll hver uke på sykehuset, der jeg hadde ultralyd annenhver gang. Så det ble fulgt med, men som sagt - de var veldig uenige om størrelsen [8D]

Denne gangen blir jeg litt ekstra fulgt opp, men ikke enda. Skal på ultralyd i uke 32, for det var vist først da man kunne se om det barnet var lite eller ikke. Om det viser seg at hun er liten, så blir det vel flere kontroller etter det også [:)]

Kjenner jeg er litt nervøs for å få en gigababy iallfall. Synes fødselen og alt gikk så greit når hun var så liten, så er redd for at jeg kommer til å dø om jeg får en unge over 3 kg [8D]

Jeg viste forresten hele tiden at jeg kom til å få en liten unge, men det var mye frem og tilbake hele tiden [:)] Noen av legene mente at hun var rundt 40 % under gjennomsnittet mens andre plutselig mente at hun bare var rundt 5 % under og så videre... Var ikke før samme dag som hun ble født at jeg fikk beskjed om HVOR liten hun faktisk var, da sa de at hun var under 2 kg iallfall... Fra uke 30 eller noe gikk jeg til kontroll hver uke på sykehuset, der jeg hadde ultralyd annenhver gang. Så det ble fulgt med, men som sagt - de var veldig uenige om størrelsen [8D]

Denne gangen blir jeg litt ekstra fulgt opp, men ikke enda. Skal på ultralyd i uke 32, for det var vist først da man kunne se om det barnet var lite eller ikke. Om det viser seg at hun er liten, så blir det vel flere kontroller etter det også [:)]

Kjenner jeg er litt nervøs for å få en gigababy iallfall. Synes fødselen og alt gikk så greit når hun var så liten, så er redd for at jeg kommer til å dø om jeg får en unge over 3 kg [8D]

samme som meg det. de viste angelica angelica var liten hele tiden. hun stoppet å voks når eg var ca 5 mnd på vei etter det lå hun på seg lite,
nåe eg ble gravid igjen så alt fint ut å elias lå på seg fint. eg ble litt redd for å føde en "stor " unge i forhold til angelica. i til legg viste det seg at det var seteleie.
ble ikke noe bedre av det for å si det sån. men det gikk no fint til slutt. altså etter han var ute eller det vil si noe timer etter han var ute gikk det fint med han. verre med meg
[8D]
men det går nok fint skal du se.
håper du slipper å få en dysmatur unge til. å slipper de bekymringene i svangerskapet.

Mina var 2878g og 48 cm kom 10 dager før termin. Legen på sykehuset trodde kanskje terminen min var feil. Hun så ut som en fugleunge og var tynn.

Back
Topp