Noen med Chrons eller Ulcerøs Kolitt her?

Agrestic1

Elsker forumet
Sambo er under utredning nå. Er helt vilt åssen den magen hans holder på, og blør[&o]

Hva var symptomene? Hvordan er det nå? Medisiner? Kosthold? Fortell gjerne...

Huff, nei unner heller ingen å ha det som han har det nå. Har levert inn avføringsprøve som avdekka at det er enten; Ulcerøs, Chrons eller kreft, så nå er det videre utredning til uka[:(]

Han spiser ikke svin i det hele tatt, har begrensa melke inntaket. Må vel kutte ut sukker og gjærbakst og for å se om det kan hjelpe og.

Åssen var lukta når du hadde det som verst? Det lukter jo lik og råttent, helt forferdelig.

ORIGINAL: JuleRævva

ORIGINAL: Agrestic1

Huff, nei unner heller ingen å ha det som han har det nå. Har levert inn avføringsprøve som avdekka at det er enten; Ulcerøs, Chrons eller kreft, så nå er det videre utredning til uka[:(]

Han spiser ikke svin i det hele tatt, har begrensa melke inntaket. Må vel kutte ut sukker og gjærbakst og for å se om det kan hjelpe og.

Åssen var lukta når du hadde det som verst? Det lukter jo lik og råttent, helt forferdelig.

Bajsen du mener? [8D]

Lukter no som diarè lukter..[8|] [:'(]

Jeg er vernepleier, og kjent mange rare lukter[8D] Men ingenting som dette, r egentlig det som bekymrer meg mest[:o]

Sambo har UC. Hatt det i 4 år. Send pm hvis du lurer på noe spesielt så kan han svare[;)]

Mannen er under utredning for Crohns..

Han har smerter, blødninger. Reagerer veldig på stress og enkelte matvarer. Det vi har funnet ut som hjelper er det vi har funnet ut av selv, for ernæringsfysiologen ga jo råd som er direkte farlige for personer med problemer med mage/tarm. [&:]

Har kuttet ut melkeprodukter og hveteprodukter. Det hjalp mye.

Søsteren hans har det, det er arvelig, det brøt ut i samme alder på henne og hun har hatt samme sykdomsforløp. Problemet med å ha den sykdommen her i Norge, er jo at de behandler ikke før man sprenger grenseverdiene. Samme med stoffskiftesykdom. Man må jo nesten være døden nær før de regner det som unormalt.. [&:][:@] Så de nekter å tro på meg og mannen for til nå har han jo så klart hatt gode perioder hver gang han skulle til undersøkelse.. [8D] Man må liksom ikke være rakettforsker for å skjønne at det er det han har.

ORIGINAL: Sicily

Mannen er under utredning for Crohns..

Han har smerter, blødninger. Reagerer veldig på stress og enkelte matvarer. Det vi har funnet ut som hjelper er det vi har funnet ut av selv, for ernæringsfysiologen ga jo råd som er direkte farlige for personer med problemer med mage/tarm. [&:]

Har kuttet ut melkeprodukter og hveteprodukter. Det hjalp mye.

Ja en må finne ut av tinga selv, legen kan ikke noe. Han har peanøtt allergi, og legen presterte da å si at da er han nok allergisk mot alle nøtter[8|] Peanøtter er en belgefrukt, ikke ei nøtt[:-] Vi kutta ut alt som har med peanøtt allergi, og da ble han bedre...men nå i jula har han sklidd litt ut for han blir jo deprimert av dette, og da ble det gærnt igjen så mat har jo alt å si. 

ORIGINAL: JuleRævva

Bajsen du mener? [8D]

Lukter no som diarè lukter..[8|] [:'(]

Jeg er vernepleier, og kjent mange rare lukter[8D] Men ingenting som dette, r egentlig det som bekymrer meg mest[:o]

venninnen min har UC, og hun sier at det kan lukte helt ubeskrivelig noen ganger.
hun er hardt rammet, stakkar. har prøvd mange forskjellige medisiner, og venter nå på å prøve ut en ny behandlingsmetode/ medisin.  
 det er ikke få ganger hun ikke har rukket hjem uten å gjøre i buksa...[&o]

Vi er inne i 4 mnd vi nå. Vente i 2 uker for å se om han ble bedre[>:] så masse prøver som ikke visste noen ting, så var det en avføringsprøve som ikke viste noe, da var det gått over 2 mnder...da ble jeg med til legen og ba om å bli tatt seriøst...da kunne legen plutselig sende en avføringsprøve til oslo, og det tok 3 uker før vi fikk svar derifra, og det var funn. Så nye blodprøver, og nå venter han på innkallelse til tarmundersøkelse. Fælt å si det, men nå skl han holde tarmen syk frem til undersøkelsen er gjennomført, nytter ikke å komme inn når en har gode perioder[:'(] Håpløst det landet her, er det kreft så skl de få høre det. Skulle ikke være mulig å bruke så mange mnder. Men, denne legen er mer seriøs enn den forrige vi hadde, han mente det var hemorider[8|]Yeah right, ikke rart vi bytta.

Vi er inne i 4 mnd vi nå. Vente i 2 uker for å se om han ble bedre[>:] så masse prøver som ikke visste noen ting, så var det en avføringsprøve som ikke viste noe, da var det gått over 2 mnder...da ble jeg med til legen og ba om å bli tatt seriøst...da kunne legen plutselig sende en avføringsprøve til oslo, og det tok 3 uker før vi fikk svar derifra, og det var funn. Så nye blodprøver, og nå venter han på innkallelse til tarmundersøkelse. Fælt å si det, men nå skl han holde tarmen syk frem til undersøkelsen er gjennomført, nytter ikke å komme inn når en har gode perioder[:'(] Håpløst det landet her, er det kreft så skl de få høre det. Skulle ikke være mulig å bruke så mange mnder. Men, denne legen er mer seriøs enn den forrige vi hadde, han mente det var hemorider[8|]Yeah right, ikke rart vi bytta.

Ja, føler at vi bare stanger hodet i veggen det meste av tiden. Må pushe på alt selv. De hadde jo ikke utført halvparten av de undersøkelsene de burde og enda satte de bare diagnose irritabel tarm og sendte ham til en ernæringsfysiolog.. Som i tillegg ga råd som kunne sendt ham rett på operasjonbordet. [&:] Så nå er det i gang med ny runde og nye prøver.

Crohns er vanskelig å oppdage i utgangspunktet og det hjelper jo ikke at mannen omtrent må være dødssyk før de vil diagnostisere det.

Ja, føler at vi bare stanger hodet i veggen det meste av tiden. Må pushe på alt selv. De hadde jo ikke utført halvparten av de undersøkelsene de burde og enda satte de bare diagnose irritabel tarm og sendte ham til en ernæringsfysiolog.. Som i tillegg ga råd som kunne sendt ham rett på operasjonbordet. [&:] Så nå er det i gang med ny runde og nye prøver.

Crohns er vanskelig å oppdage i utgangspunktet og det hjelper jo ikke at mannen omtrent må være dødssyk før de vil diagnostisere det.

Synd det skal være så vanskelig for mannen din. Jeg har Chrons og har hatt diagnosen i 12 år. Tok lang tid før jeg fikk den, 6 mnd og enda 2 mnd før jeg fikk medisiner. Jeg gikk også gjennom "alle trinnene" i diagnostiseringen, men under en koloskopi fant de svaret. Jeg så de betente områdene selv også. I dag lever jeg greit med sykdommen. Lykke til både til mannen din og mannen til HI!

søstern min har uc og har hatt utlagt tarm i noen år før de opererte den tilbake. har ingen tykktarm nå.
blødde når hun gikk på do, måtte plutselig på do etter mat og generellt veldig likt det du skriver. hun lot det gå for langt uten å kontakte lege da så hadde det ikke vært for det kunne hun sluppet operajson og alt det som fører med da.

regne med han er på undersøkelse på UNN. Var igjennom det samme smørja der i 1 år emd undersøkelser før jeg fikk diagnosen. Det som var problemet var legen. Jeg var ikke syk ifølge han. Men da vi bytte lege og etter en kort undersøkelse konstaterte han nye UC. Så hvis han har gått til en lege som heter Knut, bytt!

Æg vart diagnostisert me UC i sommer. E tilknytta Aker Universitetssykehus, å tru æg e veldi heldi, når æg høre på dåkk andre. Der gikk d fort å få koloskopiundersøkelse, å få stilt diagnose. Men no e fastlegen min utroli dykti å da.

Send pm dersom du har nå spm. E inn i en periode korr medisin ikke virke for tia, å går på cellegiftstabletta for å sjå om d nytte.

Back
Topp