Noen med barn som er små av vekst?

*TreSøteSmå*

Gift med forumet
Min eldste datter nærmer seg 10 år, og er bare ca 128 cm høy. Hun er stort sett minst ett hode lavere enn de andre jentene i klassen.
Er dette unormalt lavt? Vet det går an å få tatt røntgen for å finne ut av høyde, men vet ikke om hun er "lav nok" for å gjøre dette. Er det noen som har gjort det med deres barn? Og hvor lave var de evt i forhold til "normalen"?

Jeg var 145 da jeg startet på ungdomsskolen:p

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Det hørtes lavt ut for meg, men så er jo min femåring nesten like lang som jenta di da. Sofie er over gjennomsnittet da, men likevel.

Det er vel bare å kontakte fastlegen og spørre om dette?

Jeg var også veldig lita, absolutt minst i klassen bestandig, helt til jeg var 14 og vokste over 20 cm på et år. Er i dag 168, fikk pupper og kom tidlig i puberteten, mensen som 13åring. Helt normal med andre ord. Enkelte vokser bare litt ujevnt:) Men hvis dere er veldig bekymret kan dere jo undersøke om hun har nok veksthormoner. Kusina mi var veldig lita, og de fant ut at hun trengte sprøyter med veksthormoner helt til hun var ferdig utvokst. Men hvis det er dette finner man gjerne ut av det mye tidligere enn ved 10 års alder.

Jeg har en som er litt liten, hun er 5 år er 104cm og veier vel ca 15 kg. Så hun er veldig liten og nett. Husker du hvor liten (eller stor) hun var rundt skolestart?

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har en liten en, men han er bare to år da, så han kan jo fort få en vekstperiode å bli like stor som resten :p

Jeg har en som er litt liten, hun er 5 år er 104cm og veier vel ca 15 kg. Så hun er veldig liten og nett. Husker du hvor liten (eller stor) hun var rundt skolestart?

Hun har vært liten hele tida.. var kanskje rundt 115 når hu starta på skolen.

Gutten min er knapt over 130. 10 år han også. Liten av vekst. Minst i klassen sin også.

❤️❤️❤️❤️

Har også noen små:) de er bagge ca et hode lavere enn gjenvaldrende:)
Jeg var ikke så høy selv før jeg vokste en del på ungdommsskolen:) nå er jeg 168

MEA

Så lenge de følger egen kurve, er ikke det å være liten et problem, slik vi har fått det forklart. Normalt sett får de da et veksthopp i puberteten. Sjekk hos fastlege om du tror kanskje det er grunn for utredning. Det finnes veldig klare retningslinjer for hvem som skal undersøkes, så da finner de ut for deg om dette er aktuelt.

Min gutt hadde vekstrøntgen og veksthormonsjekk i sommer (mellom 1. Og 2. Klasse), da var han 114cm og 17kg. Da hadde han gått ned 2,5 på percentilskjemaet på 1 år, og det var dette som gjorde at han ble sjekket. Han var helt i grenseland for å bli sjekket. (Undersøkelsen viste forøvrig at han har helt normal vekstalder og de antar han når antatt høyde (basert på min og farens høyde) som voksen.)

Jeg var 145 da jeg startet på ungdomsskolen:p

Samme her, jeg var 148. Var vel først i niende klasse at jeg begynte å vokse, hadde skikkelig med voksesmerter sommeren etter ungdomsskolen. Nå er jeg 169. ;)

8 åringen vår er 122cm ( gutt) og er 1hode mindre enn de fleste guttene i klassen. Søskenbarna hans er 1 og 2 år yngre og han på 5 er like høy, mens søsteren som er snart 7 er høyere enn vår snart 8 åring.

Samme her, jeg var 148. Var vel først i niende klasse at jeg begynte å vokse, hadde skikkelig med voksesmerter sommeren etter ungdomsskolen. Nå er jeg 169. ;)
Samme her;) bare jeg blei ikke mer enn 161 da,)

Jeg har alltid vært lav av vekst og er nå 153 cm bare og jeg slutta og vokse da jeg var 16. Minstemann her har alltid vært liten helt fra han ble født men nå mellom 4 og 5 år så har han vokst masse, han var 101,5 cm på 4 års kontrollen og er nå ca 112 cm..Om du er bekymra så er det jo bare å ta en tlf til legen.

E har bestandi vært minst. Ble aldri like lang som de andre i klassen. Men e va først ut med pupper, mens og hår. Var 11 år da. Er ca 155 cm nå. (Alt etter kor e måler meg.. Ene plassen e e 152, andre er jeg 155.)

Poden her var 98, 8 cm da han var 5 år og 13,8 kg.
Har tatt bilde av hånden hans + endel andre ting.

Vår gutt stoppet litt opp i vekst.. Han er nå 128 og 22 cm som ikke er unormalt lite for alderen, men i nederste kurve.. Han er likevel myyye mindre enn jevnaldra, men de er nok igjen større enn gjennomsnittet..
Vi har fått oppfølging mtp lengde og vekt, men han legger jo på seg og vokser, men de vokser i perioder.. :-)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Back
Topp