Noen med barn som er B-mennesker?

MaiTjohei

Forumet er livet
MAI 2013
Føler vi ikke helt er som andre familier.. Nå har 2-åringen (straks 3) nettopp sovnet. Han sover til halv ti når vi har fri (ca), og er da ikke klar for sengen før rundt 22. Andreklassingen sitter oppe enda. Hun våknet 10 i dag. Alternativet er jo å vekke dem et par timer tidligere, men nå er det jo slik at jeg liker å ligge litt utpå jeg også..

Da blir det sånn at en ofrer noen egentimer på kvelden for noen ekstra timer søvn om morgenen :p

Hvordan er det med dere i helger og ferier? Sklir det fort ut som her, eller holder dere samme rutine i helgene?

Nå er jo vi så "heldig" at barna sover like lenge uansett når de legger seg da, så får sjeldent problemer med overtrøtte barn.

Vi elsker ferier og helger for da kaan vi legge kb sent og ha late trege morninger.
Kb er fortsatt våken , skal i seng nå

Vår snart 2 åring kan godt sove til 9 :) og da spesielt i ferier. Legger seg til vanlig tid kl 19.00. Da er han trøtt, men har hendt at han legges nærmere 20.00 hvis han har sovet litt på dagen.

Med barn som våkner 6-7 uansett, eller eldste klarer å snu døgnet litt i sommerferien men sjelden seinere enn til 8-9. Så her holder vanlige leggetider, kan innimellom få være litt lenger oppe men sjelden mer enn 1 time..

Her er også barna oppe mye lenger i helger og ferier...Dropper fint alenetiden på kvelden for å sove lenger neste dag ;) Ofte er jeg til og med oppe FØR barna :)

Her er også barna oppe mye lenger i helger og ferier...Dropper fint alenetiden på kvelden for å sove lenger neste dag ;) Ofte er jeg til og med oppe FØR barna :)

Ja, det hender ofte jeg våkner først også. Jeg har vel i grunn alltid vært et b-menneske selv, så om barna legger seg 22-23, sitter jeg gjerne oppe til 1-2 :p Før i ungdommen kunne jeg gjerne sove til 12,13 men nå våkner jeg gjerne i 9 tiden :-)

Men føler ofte at jeg får negative blikk av folk fordi barna er sent i seng, men greia er jo at vi trives med det. Har ofte sen middag og koser oss med film eller spill. I ukedagene når det er full rulle med jobb, skole og bhg, blir det jo såklart til mer vetig tid :p

Her er leggetiden kl 20 på hverdagene, og det har vært sånn ca kl 19-20 siden jeg begynte å legge han før meg som baby. Da sov han gjerne til 10-11 på dagen, det lengste var vel 13.30 :p

Har alltid måtte vekke han på morgenen, og i tillegg sov han fast på dagen til han var nesten fire år. Stort søvnbehov, men våken på kveldene så kunne aldri lagt han 18.30, som mange andre gjorde.

I helgene og ferier får han være lengre våken, og det kunne vært interessant å sett hvor lenge han ville holdt seg våken hvis han ikke ble sendt i seng :p Blir stortsett lagt mellom kl 21-22, og sover ikke fullt så lenge nå som før, våkner til ca kl 9 :)
Han har aldri pleid å vært overtrøtt på kvelden, eller sutrete dagen derpå, syns egentlig det har vært ganske deilig :)

Har en som er typisk A menneske, men han størstemann på tre sovner aldri før 9 og kan godt være våken til 11, men er opp senest 7 på morran Forde :p

Det hadde jeg glatt gjort om det funket her! Ingen tvil ;) Men her har vi tre morgenfugler, de to minste våkner på slaget 5.30, eldste kan av og til sove til 6.30 om vi klarer å være veldig stille. ( sjelden med andre ord..) de våkner til samme tid uansett leggetid.

7åringen sover 19.00 - 07.00 omtrent uansett.

De to minste på 2 og 5 er b-mennesker.

Hmmm.... Jeg tenker at barna kanskje får for lite søvn ila uken og sover lenge til helgen fordi de er utslitt og trenger mer søvn. Kan det stemme? Og så snues døgnrytmen ila helgen. Når hverdagen kommer igjen så får de for lite søvn fordi de legges sent søndag og vekkes tidlig mandag morgen og så går de med underskudd på søvn hele uka. Eller?

Barna holder rutinene. Leggetid kan vi forskyve med 1-2 timer uten at det påvirker dem. Ungene mine er ikke b-mennesker da :p De tar fra meg. Faren deres er et b-menneske, men vi får se hvordan det utvikler seg.

Nest eldste (7 år) er det nærmeste vi kommer b-menneske blant barna. Hun kan gjerne legge seg mellom 8 og 9 og sove til 10:30 om hun får lov. Legger seg mellom 19 og 20 i ukedagene, og står opp ca 07:00.

Jeg er b-menneske av natur og poden likedan. Liker å sove lenge og sitte oppe lenge. Er litt styr å få ham opp i rett tid til skolen. Jentungen er egentlig a-menneske, men har hatt det litt vanskelig en periode nå, der sovetider har sklidd ut litt. Mannen er A-menneske. Spent på hva sistemann blir :)

Sover sjelden lenge uansett når han legger seg egentlig. Så vi må få han i seng tidlig for at han skal få nok søvn.

Her er alle b mennesker, men jeg er blitt helbredet (midlertidig?) etter jeg ble gravid for første gang. Vi har alltid slitt med legginga på 2 åringen, men rutiner er viktig uansett. Tror nok at vi skal fortsette med dem i sommerferien også. Mannen er litt mer der at "det er jo helg" "det er jo ..." Men jeg tror ikke at hun er interessert i det.

Nå har vi omsider fått en ok rytme der vi legger henne i 19-tida, hun sovner ca 20 og våkner igjen ca 6.30-7.00. I bhg får hun 45 min lur i 12-13 tiden men ikke når vi er hjemme.

Her sover de ikke lenger om morgningen selv om de får være lenger oppe, de blir bare slitne og survete utpå dagen, så her er det samme legging hver dag uke som hverdag, så får vi heller stå opp tidlig i helgene også:)

Hmmm.... Jeg tenker at barna kanskje får for lite søvn ila uken og sover lenge til helgen fordi de er utslitt og trenger mer søvn. Kan det stemme? Og så snues døgnrytmen ila helgen. Når hverdagen kommer igjen så får de for lite søvn fordi de legges sent søndag og vekkes tidlig mandag morgen og så går de med underskudd på søvn hele uka. Eller?
Sånn er det ikke her hvertfall :)

Det er ikke umulig altså! Søndagen blir som regel litt sen, men 7åringen sovner som regel rundt 2130 når hun skal på skolen neste dag. Jeg må legge henne etter lillebror har sovnet, og det er som regel i 20-20.30 tiden. Vi er oppe ca 7.

Men lillebror sover ca 11-12 timer hver natt hele uken, og eldste ca 10 timer.

Back
Topp