noen med barn med hoftefeil??

SnuppaogLillebror

Forumet er livet
skal på ekstra kontroll med lillegutt i mai... legen hørte lyder på ene hofta hans da vi var på kontroll med han nå sist...

han er i mai 8 mnd når vi skal på ultralyd sjekk...

pappan måtte ligge i pute... og det ble tatt ul etter fødsel, men alt såg bra ut...

noen som har fått beskjeden om feil på hoftene så seint som 8 mnd alder??

hva ble gjort videre?? kjenner jeg gruer meg... var helt sjelven da jeg åpna brevet fra sykehuset...[&:]

Begge jentene mine er hoftebarn. det var jeg også da jeg var baby.
Minsta fikk hoftepute da ho var 5 timer gammel, mens storejenta var på sjekk da ho var nyfødt, og da så alt bra ut.
Da ho var 4 mnd fant barnelegen ut av hoften ikke var som den skulle, så vi dro på sykehuset og sjekket, og det viste seg at hoften nesten var ute av ledd.
Ho måtte brukte skinner frem til ho var ett år.

Vet du, det er ikke så ille og grusomt som det høres ut som! Man tenker gjerne at det er så ille at barna må ha hoftepute/skinner, og at det er så vondt ++ Men det er ikke vondt for de, og de er veldig lette og ta av og på.
Og begge jentene mine har blitt helt bra igjen! Veldig bra at de oppdager det så tidlig, for da er sjangsen så stor at de blir helt bra igjen!:)
Lykke til!

er nok det at jeg synes det høres så ille ut...

får de til å bevege seg like mye? hvordan  blir det med kryping?+++

skal jo selvfølgelig ikke ta sorgene på forskud, men jeg blir jo litt tankefull her jeg sitter...

takk for svar[:)]

ORIGINAL: Vugge

Vi fikk beskjed om det på helsestasjon  på 7 mnds kontrollen. Eneste de sa var "Her er det no galt" og sendte oss videre. En uke etter var vi på røntgen og det viste seg å være helt fint! Så det trenger ikke å være noe galt! :) 

Får håpe dere får samme beskjed!! :)

håper vi får samme beskjeden ja... er kjempe glad for at de merka det nå og sendte oss videre...ikke minst at det ikke tok så lang tid før vi fikk brev i posten...

[:)]

ORIGINAL: smash

Vet du, det er ikke så ille og grusomt som det høres ut som! Man tenker gjerne at det er så ille at barna må ha hoftepute/skinner, og at det er så vondt ++ Men det er ikke vondt for de, og de er veldig lette og ta av og på.

Jenta mi fikk påvist hofter ut av ledd med rønken i 3 mnd alder , UL viste ikke noe her. Men ho lå med pute i til ca 9 mnd alder og er den dag i dag helt fin og frisk.  som smash sier: de har ikke vondt av det og ikke ubehagelig, eneste er att det kan være litt varmt på sommeren. Men det går så bra, bedre å få det nå, enn etter han starter å gå.

Lykke til[:D]

ORIGINAL: SnuppaogLillebror

skal jo selvfølgelig ikke ta sorgene på forskud, men jeg blir jo litt tankefull her jeg sitter...

Mine kunne ikke krabbe eller noe, men klarte så vidt å dra seg fremover, men de dro seg mye rundt og rundt.
Men legen sa til meg at barn som har ligge i skinner/hoftepute utvikler seg fortere enn vanlige barn.
Storejenta brukte skinner til ho var 12 mnd, ho hadde aldri krabba eller noe, og da ho var 13 mnd kunne ho gå.
De utvikler seg fortere fordi de har blitt holdt litt tilbake, og plutselig kan de alt! De utforsker og prøver seg mer frem:)

begynner allerede å se litt lysere på det[:)] godt å få høre erfaringer fra andre[:)]

Masse lykke til, og husk å si ifra hvordan det går:)
Husker jeg grein og grein da eldste jenta mi fikk det, mens med andremann var jeg bare glad for at de oppdaget det så tidlig.
Jeg så jo hvor frisk og fin storejenta mi hadde blitt:)

jenta mi begynnte å krype å reise seg opp med puta, ho gikk til slutt rundt bordet og da var ho 7 mnd[:D] så det mestra ho heilt fint

Gutten til venninna mi var putebarn.
Han har skinner nå fordi sykehuset ikke gjorde jobben riktig.
Han han nettopp fått på skinnene nå da, og sist jeg så han så gikk han noen skritt med dem på. Det er fult mulig :)

Jenta mi var 5 mnd da vi fant ut at hun hadde hofteleddsdysplasi. Hun hadde skinner (Lic-ortose) fram til hun var 11 mnd. Har nå hatt de av en mnd tid, og alt ser kjempe bra ut. Skal til kontroll 2 mai.

Første uken var slitsom, da hun krevde veldig mye oppmerksomhet for hun forstod jo ikke hvorfor hun måtte ha skinna på. Men det gikk seg til etterhvert [:)] Etter ca 1,5 mnd klarte hun å snu seg rundt fra rygg til mage og mage til rygg, og hun begynte å bruke armene til å dra seg framover. Etterhvert som hun ble sterkere så klarte hun å sette seg opp på knærne på en eller an måte [:)]

Lykke til på sjekken [:)]

Facebook har en side som heter "putekrigerne", her får du garantert svar på alt du lurer på. Masse lykke til [:)]

Jenta vår var stiv som en pinne, hadde ujamne folder på lårene ++++

Dette vart ikkje oppdaga før ho var 6 mnd, var på røntgen og der fant dei ujevnheter, men dei gjorde ikkje nåke med det då, for dei håpte det skulle rette seg.
Vi tok då en tur til manuellterapeut, pga diverse nakkeproblemer osv, og etter det besøket, så retta hoftene seg og.

ORIGINAL: smash

begynner allerede å se litt lysere på det[:)] godt å få høre erfaringer fra andre[:)]

Masse lykke til, og husk å si ifra hvordan det går:)
Husker jeg grein og grein da eldste jenta mi fikk det, mens med andremann var jeg bare glad for at de oppdaget det så tidlig.
Jeg så jo hvor frisk og fin storejenta mi hadde blitt:)

skal oppdatere ja[;)]

ORIGINAL: linnhege

jenta mi begynnte å krype å reise seg opp med puta, ho gikk til slutt rundt bordet og da var ho 7 mnd[:D] så det mestra ho heilt fint

så godt og høre[:D]

ORIGINAL: ***Lykkelig***

Jenta mi var 5 mnd da vi fant ut at hun hadde hofteleddsdysplasi. Hun hadde skinner (Lic-ortose) fram til hun var 11 mnd. Har nå hatt de av en mnd tid, og alt ser kjempe bra ut. Skal til kontroll 2 mai.

Første uken var slitsom, da hun krevde veldig mye oppmerksomhet for hun forstod jo ikke hvorfor hun måtte ha skinna på. Men det gikk seg til etterhvert [:)] Etter ca 1,5 mnd klarte hun å snu seg rundt fra rygg til mage og mage til rygg, og hun begynte å bruke armene til å dra seg framover. Etterhvert som hun ble sterkere så klarte hun å sette seg opp på knærne på en eller an måte [:)]

Lykke til på sjekken [:)]

tusen takk[:)] godt å høre at de kommer seg rundt etter hvert[:)] ser jo for meg at ungen kan røre såpass på seg selv om skinnene er på[:)]

ORIGINAL: FrøkenFryken

Facebook har en side som heter "putekrigerne", her får du garantert svar på alt du lurer på. Masse lykke til [:)]

takk, skal ta en titt på den siden[:)]

ORIGINAL: Villemoen

Jenta vår var stiv som en pinne, hadde ujamne folder på lårene ++++

Dette vart ikkje oppdaga før ho var 6 mnd, var på røntgen og der fant dei ujevnheter, men dei gjorde ikkje nåke med det då, for dei håpte det skulle rette seg.
Vi tok då en tur til manuellterapeut, pga diverse nakkeproblemer osv, og etter det besøket, så retta hoftene seg og.

klarer ikke se noe selv på han sånn som jeg ser nå...

så bra at det ordna seg etter dere var hos manuellterapeuten[:)]

tusen takk for at du delte bilde av en nydelig gutt[:D] måtte le da jeg såg bilde nr 2[8D]

gleder meg til å få svar på om det er noe galt så vi slipper å gå vente mer... lenge nok å vente i 1 mnd..

skal titte innom gruppa[:)]

Her ble hoftefeilen oppdaget da hun nærmet seg 7 mnd, frøkna her hadde i tillegg til hoftedysplasi (umodne hofter), den ene hofta ute av ledd.
Det ble 10 dager på sykehuset i strekk, så gips fra livet og ned til tærne, og deretter skinne. Kan skrive mye her, men hvis du lurer på noe er det bare å sende pm. Er ikke inne på generelt så ofte.

Lykke til. Krysser fingrerene for at det ikke er noe [:D]

Back
Topp