Noen med barn med astma?

TralleTonetroll1

Blir kjent med forumet
I familien vår har mormor til lillesuppa hatt astma som barn, og snuppas søskenbarn hadde også astma som barn.. Jeg hadde allergi mot nøtter og div. som barn, ingenting nå.. Mormor er fremdeles kjempeallergisk.
Dere som har barn med astma, når begynte dere å merke at noe ikke var som det skulle?
Jeg er så redd lillemor begynner å utvikle astma. Synes hun er tung i pusten, peser liksom, spesiellt når hun anstrenger seg.
Var hos lege i dag (turnuslege), han kunne ikke høre noen astmatiske lyder i brystet hennes. Han mente også at man må se på flere ting, som mindre matlys, leker mindre, osv osv...
Og at det er skjeldent at barn under 2 år har "skikkelig" astma.
Men det kan da likevel ikke være normalt at hun skal være så tung i pusten??
Nå skal det sies at hun er forkjølt nå, og nå er det verre enn det bruker å være.

Mi lille har infeksjonsutløst astma. Det vil si at hun blir tett i brystet når hun blir forkjøla. Det er vanlig å bli lett andpusten når man er forkjølet, men med astma vil du høre en helt karakteristisk piping/hvesing ved UTPUST. Innpust er som regel helt fin :)

Snuppa mi har hatt forkjølelse og feber 6 ganger til nå og er de siste tre gangene hun har hatt astmalyder og fått medisin for det. Npr hun bli kvitt forkjølelsen forsvinner også astmalyden og vi slutter med medisiner :)

Barnefar har astma og var veldig plaget som liten. Det er også mye allergi og astma på begge sider av familien. Eldste min har ikke astma, mens mini har det så kan slå begge veier at man er disponert :)

Hvis du er usikker ville jeg spurt om henvisning til en spesialist. Min erfaring er at allmenleger ikke er særlig flinke på astma, allergier og eksem. Onkelen til barna mine fikk astma når han bare var 2 mnd gammel, så det er mulig at så småe har det.

Takk for svar!!

Var jo selvfølgelig en turnuslege vi var hos i går. Ingenting galt med de "nye", men jeg er ikke helt trygg på deres bedømmelse siden de ikke har den erfaringen..
Det ble liksom "avfeid" siden hun er under 2 år.. Men siden vi har allergier i familien så er jeg veldig obs på det.. Vi har jo både katt og hund, men skal nå dra og avlive katta da jeg merker lillemor liksom blir mere tung i pusten når katta stryker seg oppetter henne.
Jeg hører pipelyder når hun puster ut, ikke helt astmastisk da, men likevel, hører ikke slikt på andre babyer på hennes alder, så er jo redd hun holder på å utvikler astma.
Håper at hvis hun får det, at det er noe som kommer når hun er forkjølt, at det ikke er allergiskastma, eller hvordan jeg nå skal ordlegge meg.

Back
Topp