Noen med barn med AD/HD??

mummy2

Glad i forumet
Får de noen slags form for behandling? Oppfølging i barnehage/skole?
Gjør dere noe spesielt i hverdagen hjemme??
Hvor gamle er de?

Håper noen kan svare meg...

Min nsønn på 9 år står på venteliste for å bli utreda for AD/HD, men han har ikke det agressjonsmønsteret som mange AD/HD barn har... Men veldig mange andre tegn på det. Ingen spesiell oppfølging siden han ikke har noen diagnose enda, men får litt ekstrahjel på skolen i noen timer pga konsentrasjonsvansker [;)]

Vi har belønningstavle for å få di daglige tingen gjort uten store diskusjoner og masing. Funker fint her, enn så lenge [;)]

Kanskje, men hun er bare 18mndr, går foreløbig til småbarnsteamet på BUP...

Jeg har selv adhd, men fikk ikke vite det før i slutten av 07, etter det fikk jeg medisiner, og bedre hjelp og tilrettelegging på skolen..
nå er jeg 18år og umedisinert (skal snart begynne igjen) å sliter endel på skolen,men får den hjelper de kan gi, jeg sliter også veldig mye med stress og indre uro, og er henvist til DPS mye pga. det :)

Foreløbig med vesla, så trives hun i barnehagen,så jeg har henne der en del selvom jeg kanskje har fri fra skolen, der får hun mye stimuli, å masse plass å røre seg på (hun på løper mye)
Også er hun kjempe glad i å være ute å base/leke/løpe

Ja, 2 stk (12 år og 9 år, hatt diagnosen i noen år). Den ene går på Equasym og den andre på ingenting. De har begge IOP og Sakkyndig vurdering fra PPT på skolen slik at de får tilrettelegging og ekstra hjelp.

Hjemme må vi være veldig konsekvente og velge kamper med omhu. Hvis vi avviker fra det som er avtalt kan det bli bråk. De har begge tilleggsdiagnoser men jeg synes vi har en ok og fin hverdag likevel. Hadde ikke valgt flere barn hvis ikke nei.

Jeg har det selv.
Jeg hadde egen assistent på barneskolen og ungdomsskolen. Jeg var riktig nok veldig vanskelig å ha med å gjøre da. Alle er ikke like. Barnehagen hadde jeg ingenting, for da hadde jeg ikke fått diagnosen ennå.
Husker ikke om vi gjorde noe spesielt hjemme, men det tror jeg ikke. Hadde nok litt mere "tålmodighet" med meg, siden jeg brukte ca 20 ganger lenger tid på lekser, rydde rommet mitt og andre gjøremål.

Jeg har en på 12år som fikk diagnosen for 2 år siden...Han sliter veldig med sinne og tålmodigheten.Han begynte på Equasym men vi byttet over til Conserta i sommer...Følte Equasymen ikke funket som den skulle!!På skolen har han IOP og fungerer kun 1 til 1 så han har eget klasserom og egne lærere..Og det fungerer bra bortsett fra at han ikke mestrer å jobbe lenge(max 20min om gangen) og han sliter med å skrive og få ting ned på papiret!!Han er flink til å regne matte,snakker flytende engelsk osv..

ORIGINAL: Tinajulekule

Jeg har selv adhd, men fikk ikke vite det før i slutten av 07, etter det fikk jeg medisiner, og bedre hjelp og tilrettelegging på skolen..
nå er jeg 18år og umedisinert (skal snart begynne igjen) å sliter endel på skolen,men får den hjelper de kan gi, jeg sliter også veldig mye med stress og indre uro, og er henvist til DPS mye pga. det :)

Foreløbig med vesla, så trives hun i barnehagen,så jeg har henne der en del selvom jeg kanskje har fri fra skolen, der får hun mye stimuli, å masse plass å røre seg på (hun på løper mye)

oi det var tidlig med datteren din,kan jeg spørre hvorfor hun er til utredning så tidlig?

ORIGINAL: BMWtøsa

oi det var tidlig med datteren din,kan jeg spørre hvorfor hun er til utredning så tidlig?

Fordi hun er så aktiv, på 1års kontrollen, å en etterkontroll etter det så dem at ho var veldig urolig, å i barnehagen er hun mer aktiv enn di andre barna,for hun bare løper og løper og løper og løper HELE dagen,og er det en åpen dør så stikker hun av, gang på gang..

Ogsånn er hun hjemme også, løper og løper, veldig urolig, har ikke tid til noen ting (f.eks å leke eller se i bok), skal bare løpe rundt å utforske..
Biter på ting (biter sunt ting) hele tiden, uten at hun klør noe særlig.
blir fort sint og/eller frustrert..
Også har hun begynt å få noen sånne sinneanfall

ORIGINAL: BMWtøsa

Fordi hun er så aktiv, på 1års kontrollen, å en etterkontroll etter det så dem at ho var veldig urolig, å i barnehagen er hun mer aktiv enn di andre barna,for hun bare løper og løper og løper og løper HELE dagen,og er det en åpen dør så stikker hun av, gang på gang..

Ogsånn er hun hjemme også, løper og løper, veldig urolig, har ikke tid til noen ting (f.eks å leke eller se i bok), skal bare løpe rundt å utforske..
Biter på ting (biter sunt ting) hele tiden, uten at hun klør noe særlig.
blir fort sint og/eller frustrert..
Også har hun begynt å få noen sånne sinneanfall

ok,takk for svar [:)]

bare en tanke, jeg vet at mange adhd barn blir forveksla med epilepsi. man kan ha subklinisk aktivitet i hjernen som gir adhd symptomer men ikke er adhd. så hvis noen har barn med dette som ikke kan medisineres godt så kan det være en tanke å få sjekka ut dette.

Jeg lurte på om jenta mi hadde det, pga sinne og temperamente hennes +++ ( i tillegg har bf det).. men legen og helsesøster sa at det var for tidlig å vite dette ennå... nå er hun 3, og jeg var vell hos legen da hun var 2.5.

Back
Topp