Noen med angst her inne??

molly.

Glad i forumet
Sliter skikkelig masse med sosial angst, og har gjort det så lenge jeg kan huske. Men nå som jeg er gravid, så blir jeg jo på en måte "tvunget" til å ha et nærmere forhold til alle i familien.. Bare tanken på det gjør meg stressa, redd og bekymra.. Jeg klarer ikke slutte å tenke på det [:(] Jeg har vært sammen med kjæresten min i 1 år og 7 måneder, vi er forlovet og allting.. og jeg har vært hjemme hos faren hans 1 gang.. Hos moren hans 3 ganger.. Jeg har aldri møtt besteforeldrene, eller tanter og onkler bortsett fra noen få. Jeg takler ikke selskap, eller bare det å få besøk.. [&:] Noen som har opplevd lignende, eller som har det på samme måten? Eller noen som har noen gode råd? Medisinering eller noe? Hva som helst tas imot med takk!! Hilsen ung vordende mor på bristepunktet..[:(]
 
titt titt:)
jeg sliter i perioder med sosial angst, men mest panikk angst..
hvordan reagerer du når du får angst?
jeg går på 10 mg cipralex og er litt over 17 uker på vei. ville aldri klart meg uten tror jeg vil ihvertfall ikke prøve det nå for jeg har en mye bedre hverdag med de.
jobber du?
 
hei jeg har oxo angst med helle pakka, har en lettere grad av maniskdepresiv og går på medesiner vær dag og jeg er 24 uker på vei, hadde jeg ikke gått på de medesinene så hadde det vært et helvete for mine nærmeste så medesinene holder med frisk og det er jeg glad for vi er mange med det problemet her i verden
 
 
Jeg sliter også med panikkangst.. Jeg stresser, rødmer, svetter, blir svimmel, tørr i munnen og ser tåkete og begynner å stamme og stotre.. Grusomt! [:(] Nei jeg jobber ikke, pga angsten. Har sosial angst, adhd, depresjoner, agorafobi, panikkangst og sliter mye med sinne.. Så har en del å stri med!
 
da synes jeg du skal oppsøke lege som henviser deg til psykolog.
det gjorde jeg, klarte ikke jobbe for jeg fikk helt angst på jobben og ville bare hjem(føles trygt å komme seg hjem:)
har nå gått på cipralex i to år og første gang jeg har vært i syden med barna, noe som før har vært helt uaktuelt.. vi har vært på flere turer og det er deilig å føle seg "normal"
som sagt så virker ikke pillene like bra nå når jeg går gravid, men kommer ikke til å slutte av den grunn. de er en trygghet i seg selv.
 
Jeg går jevnlig til psykolog.. Men synes ikke det har noe særlig hensikt. Har gått til psykolog siden jeg var 16, og blir bare verre og verre [&:] Men får ikke barnet i magen noen bivirkninger av medisinen?
 
Hei tutta19!
 
Jeg ble på en måte litt letta når jeg leste innlegget ditt - jeg følte meg plutselig ikke så alene angående depresjon og angst når jeg leste det du hadde skrevet.
Jeg har slitt/sliter med depresjon og angst i nærmere 10 år. For ett år siden begynte jeg på Cipralex 10 mg og livet mitt ble endelig normalt :-) Jeg ble gravid i september i fjor og bestemte meg for å slutte med medisineringen for barnets skyld. Ville ikke ta noen risiko, selv om jeg tror jeg godt kunne gått på det uten at barnet hadde blitt skadet av det. Livet har gått utrolig bra gjennom hele svangerskapet. Har ikke hatt noen down perioder, men har til tider hatt litt sosial angst. Som for eks har jeg gruet meg til å få besøk og å besøke familien ( og slekt ) til min forlover, men angsten har ikke vært så ille at jeg har flyktet fra "utfordringen" om å være med i familieselskap. Jeg og min kjære har har heller ikke vært sammen så lenge, så har bare møtt familien 4-5 ganger og føler vi fortsatt er i "bli-kjent-fasen". Heldigvis har det gått fint til nå, men alle gangene hadde jeg helst sett at jeg slapp familiesammenkomstene og alt det sosiale...Om jeg ikke møter opp får jeg dårlig samvittighet i forhold til kjæresten min og dèt tærer også på.
Da vi bestemte oss for å få barn var det ingen tvil om at det var dette jeg ville. Jeg hadde jo endelig funnet den personen jeg vil tilbringe resten av livet med og den personen jeg vil skal være far til mine barn. Gjennom hele svangerskapet har jeg ikke angret på valget om å få barn nå, men jeg har heller ikke hatt den store gleden heller. Selv om jeg sluttet med cipralex etter bare 4 mnd føler jeg at den fortsatt har virket i ettertid. Det må den ha gjort, ellers hadde jeg ikke vært så oppegående og frisk som jeg har vært! Men nå, like før babyen skal komme  ( har termin i dag faktisk [:)] ) så føler jeg meg så likegyldig til hele situasjonen. Jeg vil helst ikke at babyen skal komme!![:o] Jeg føler meg ikke psykisk klar i det hele tatt!! Det er ikke tanken på våke-netter og alt annet som kan være tøft med et lite spedbarn som skremmer meg. Det er redselen for å ikke lenger føle meg fri til å gjøre det jeg vil. Jeg har alltid hatt problem med å knytte meg til mennesker. Det har gått veldig fint med kjæresten, men dette er jo snakk om et lite spedbarn som trenger hele min oppmerksomhet HELE tiden! Jeg har alltid hatt muligheten til å "rømme" fra problemer, vonde tanker, skremmende situasjoner der jeg får angst eller blir deprimert og bare gjemme meg bort..jeg føler jeg ikke vil få muligheten til dette nå lenger. Og slik som deg føler jeg også at jeg er "tvunget" til sosial-livet med svigerfamilie og andre sammenkomster og det vil ikke akkuratt bli mindre av dette nå!...
Mange av mine venner som er småbarnsforeldre sier jeg har SÅÅ mye å glede meg til når det gjelder babyen, og noen sekunder av gangen kan jeg kjenne en ren lykke-følelse og glede når jeg tenker på hvordan babyen vil studere ansiktet mitt for første gang, de små søte fingrene og tærne osv. Men denne gledelige følelsen blir kvelt av angsten som kommer alt for fort tilbake. Vil jeg takle at et liv er avhengig av meg, i lengden!?!....Det er jo snakk om et liv som jeg må forholde meg til resten av livet mitt..og jeg som er helt ny på dette med relasjoner!! 
Jeg sitter bare å håper på at babyen vil forandre helt på synet mitt angående dette, og at jeg vil kunne "le" av disse tankene i ettertid...for akkuratt nå kjenner jeg meg veldig sårbar og redd...
Jeg vet jeg kommer til å begynne på Cipralex en liten stund etter fødselen. Snakket med legen min om det i dag, og han sa det ikke skulle være et problem, selv om det går i morsmelken..
Jeg ser mye av deg i meg. Jeg tror du ville hatt godt av å gå på antidepressive. Det kan høres ut som om det er den enkleste veien å gå, men du sier at du har gått til psykolog i noen år, og det viser jo at du også har prøvd å bli kvitt problemene på andre måter også! Jeg gikk fast til samtale et halvt år før jeg begynte på medisinering, og mener det var til veldig stor hjelp. Det hjalp meg til å se hva som var galt med meg. Deretter valgte jeg å begynne på Cipralex for å kunne komme meg enda et hakk videre i prosessen. Jeg begynte å trene meg opp til å jobbe med den sosiale angsten min ved å ikke stikke av når ansten kom, og når depresjonen kom snikende lærte jeg meg å prate om den til personen jeg hadde samtaler med. Dette hadde en god utvikling på meg, men det kom til et stadie der jeg ikke selv greide å gjøre noe mer for å bli kvitt angsten og depresjonen siden jeg ikke hadde kontroll over den. Derfor begynte jeg på Cipralex for å bli "ferdig" med den siste delen som holdt meg tilbake fra å kunne leve et normalt liv. Jeg har aldri angret på at jeg begynte på Cipralex! Hverdagen ble helt ny for meg![:D] Det var så hærli å kunne prate med folk uten å kjenne angsten komme! Og jeg hadde ikke klart å gå inn i en mørk depresjon om jeg så prøvde det hardeste jeg kunne! Tilstanden min er fortsatt slik, og de vanlige svangerskapshormoner har jeg nesten ikke hatt. Dette tror jeg skylder at jeg har gått på medisinen.
Man kan gå hele livet til psykolog og prøve å få livet til å fungere ved å snakke om følelsene og hvordan man kan prestere bedre gjennom hverdagen for at livet skal føles bedre, men jeg ser ikke noen gal grunn til at man kan få litt hjelp fra en liten pille! Jeg mener selv at alle har godt av å gå til en samtalepartner enten det er en god venn, en psykolog eller en lærer man føler seg fortrolig med og prate om følelsene sine, problemene sine osv. Jeg er så heldig at jeg har funnet en slik person jeg kan komme til angående alt. Jeg har alltid vært skeptisk til piller, og har vært redd for å bli avhengig, redd for at det egentlig er skadelig for kroppen osv. Cipralex blir man ikke avhengig av. Den forsyner bare hjerner vår med et hormon vi har for lite av og stabiliserer det, akkuratt som diabetikere har for lite insulin i kroppen!
 
- Wuxi
 
Hei Wuxi[:)] Så hyggelig at du har tatt deg tid til å skrive et så langt "brev"! Det setter jeg veldig pris på[:D]
 
 
Jeg ser litt annerledes på det å få en liten baby å ta meg av. Jeg gleder meg enormt og klarer nesten ikke vente i 7 måneder til den forhåpentligvis kommer! [:)] 
 
Jeg sliter VELDIG med å slippe folk innpå meg, snakke om følelser, og det å elske andre mennesker. Dette er fordi jeg er ikke vant til det, har ikke hatt en slik oppvekst hvor vi i familien har vist omsorg og kjærlighet til hverandre. Og når jeg har et så dårlig selvbilde som jeg har, så dårlig selvtillit..så greier jeg ikke elske meg selv. Derfor sliter jeg mye med å vise kjærlighet til andre mennesker, kjæresten osv. [:(] Jeg er egentlig en veldig omsorgsfull jente, som liker å vise andre at jeg bryr meg. Men jeg har blitt så mye såret opp igjennom årene, av venner, eks-kjærester, familie, min søster og nåværende samboer..at jeg tør rett og slett ikke å slippe meg løs og være den jeg er. Jeg er sinnsykt følsom, og tar ting veldig innpå meg og blir fort såret. Men opp igjennom tia så har jeg lært meg selv å late som om jeg er tøff og sterk fremfor andre mennesker. Tatt på meg et skall for å "lure" folk til å tro at ikkenoe går innpå meg, mens realiteten egentlig er stikk motsatt. Det er ingen som tror meg når jeg sier at jeg har det kjempetøft med meg selv, og at jeg egentlig er et veldig svakt menneske...for det er virkelig ikke sånn jeg fremtrer.
 
Jeg tror, at det å få en liten baby som jeg skal elske betingelsesløst, vil hjelpe meg til å takle følelsene mine bedre og bli et ærligere menneske. Den lille babyen kommer til å elske meg tilbake av hele sitt hjerte, og den følelsen jeg får av å holde det lille nurket i mine armer og føle den kjærligheten..det kommer til å få meg til å glemme alt annet i verden. Det vet jeg[:)]
 
Men så er det det at jeg må tvinge meg selv til å være med familien når babyen er født da.. Jeg skjønner jo godt at alle vil ta del i babyens liv og at de gleder seg enormt. Men det er så vanskelig for meg å la de slippe innpå hvis du skjønner.. Men jeg vil jo heller ikke at babyen skal vokse opp uten familien sin, sånn som jeg.. Gudskjelov så har jeg 7 måneder til å forberede meg da! Det hjelper jo litt[:D]
Jeg får jo også kjempedårlig samvittighet hver gang jeg takker nei til familieselskaper, bursdager, bryllup og sånne ting, som involverer samboerens familie. Jeg vet jo at han vil være med familien sin, og at han vil at jeg skal være med og bli kjent med de. Men jeg klarer bare ikke.. Den følelsen av å bli glodd på og ledd av, nåe man sitter og svetter,skjelver,rødmer HVER gang noen snakker til deg.. Det er den grusomste følelsen i verden! Og jeg klarer bare ikke å utsette meg selv for det. Jeg har prøvd så mange ganger å hoppe ut i det, og gjøre ting jeg er redd for. Og hver gang så sitter jeg igjen med en følelse av at; "det der gjør jeg faen meg ikke en gang til!" Selvtilliten krymper for hver gang sånne ting skjer..
 
Jeg har fått utskrevet antideprissiva av legen min, husker ikke navnet på medisinen. Men jeg ble kjempedårlig. Var en av de veldig,veldig få som var allergisk mot innholdet i den medisinen. [>:] Flaks.. :p
 
Men hjelper Cipralex mot panikkangst? [:)]
 
 
 
titt titt:)
ja cipralex hjelper mot panikkangst:)
anbefaler deg det virkelig og som hun sier over her, man får et helt nytt liv.
når jeg får panikkangst vil jeg bare bort fra situasjonen, rømme hjem hvor det er trygt liksom.
det kan man ikke når man får barn, rømme fra ting.
jeg har to stk som nå er ni og ti og jeg gruer meg alltid til ting med de på skolen, feks foreldremøte etc.
kan jo ikke bare gå da.
jeg tvinger meg til å gå og det går jo alltid greit, men er helt grusomt før.
tenker at hva om jeg får panikk og må bare gå?
 
 
Er det jeg tenker også.. Er en ting å holde seg unna vanskelige situasjoner når man er "alene", men når man får barn så blir jo det umulig..
 
Så den hjelper mot angst generelt? Eller er den mot sosial angst og panikkangst? Er det noen bivirkninger på den da?
 
den skal hlepe mot både angst og depresjoner.
det er jo bivirkninger ved alt men ikke alle som får det.
selv ble jeg værre første mnd, fikk skikkelig angst og klarte ikke slappe av.
dette roer seg jo etterhvert og blir utrolig mye bedre, men reagerer du sånn er det viktig å ha oppfølging rundt deg av enten lege el psykolog..
 
kan ikke si annet enn at det er verdt det
 
Jeg skal til fastlegen til mandag, kanskje jeg skulle høre med henne om disse medisinene.. Men tror isåfall jeg venter med å ta de til etter fødselen.. Vil ikke ta noen sjangser med det lille nurket [:)]
 
Hei igjen tutta19!
 
Det er riktig som de andre skriver at cipralex hjelper mot panikkangst. I fjor hadde jeg mitt vanskeligste år i livet. Jeg gikk på internatskole og det var da panikkangsten og depresjonen toppet seg. Det var rett og slett et helvete. Det var dager da jeg ikke greide å se andre elever inn i øynene og fikk panikk om noen så på meg eller pratet til meg. Følte det stod noe i panna mi og at alle visste hvor redd jeg var og utnyttet det for å gjøre meg enda mer redd ved å "plage" meg når de snakket til meg. Egentlig var det bare hjernen min som spilte meg et puss, men jeg var helt ødelagt av tanker og følelser som jeg holdt inni meg. Heldigvis fikk jeg hjelp av snille og dyktige lærere. [:)]
Jeg har heller aldri vært den personen som har turt å slippe meg løs og vise at jeg er glad i andre mennesker. Jeg kommer fra en familie der vi ikke har vist mye kjærlighet, har aldri pratet om følelser osv, så jeg har på en måte ikke lært å bygge gode og trygge relasjoner. Jeg også har levd i et skalkeskjul der jeg har lurt meg selv og alle andre til å tro at ingenting går innpå meg.
 
Jeg har lest om mennesker som har prøvd Cipralex som har blitt enda dårligere enn de var før de begynte på det. Det er selvfølgelig ikke alle som reagerer likt på det. Min erfaring er god. En liten bakdel jeg følte var at jeg "mistet" på en måte litt av kontakten jeg hadde til følelseslivet mitt. Men det er vel egentlig det som er litt av poenget. Man mister litt kontakten med de vonde følelsene, og som jeg sa i det første innlegget; man greier ikke å gå inn i en depresjon om man så prøver! Det er som om du har fått på deg en flytevest som holder deg over vannflaten, og uansett hvor mye du prøver å dukke under for å forsvinne så greier man det ikke [:)] Og det er veldig godt! Cipralex`en toner på en måte følelsene dine ut, slik at du får ikke de store nedturene, men man får heller ikke de enorme oppturene. Med det mener jeg at man kan ha vanskelig med å kjenne de store gledene. Man ligger på en måte midt på treet hele tiden. Jeg merket vertfall at jeg hadde problemer med å bli stormforelsket, kjenne den gode følelsen når jeg tenkte tilbake på gode minner osv. Det ble liksom litt monotont.
MEN - det har ikke vært så ille at jeg har angret på at jeg begynte å bruke Cipralex! All den gode virkningen den har hatt på angsten, panikken og depresjonen har gitt meg et nytt liv! Jeg tørr å prate med folk uten å føle meg dum, og jeg har mer tro på meg selv! [;)]
 
- Wuxi  
 
Aff, jeg blir så oppslukt i de gode historiene deres at jeg vil begynne på medisinen NÅÅ [:)] Føler liksom at jeg sitter veldig fast her jeg er nå, og at den medisinen kunne hjulpet meg videre. MEN jeg har lest litt, og det står jo i pakningsvedlegget at babyen kan lide av MYE ettervirkninger hvis man bruker denne medisinen i svangerskapet, så det har jeg helt utelukket. Så derfor må jeg vente til babyen er født, og jeg er ferdig med å amme. (vil absolutt ikke ta noen sjangser..) Og det er leenge til [&:]
 
hei tutta!
 
Jeg er så enig med deg! jeg gikk på cipralex når jeg ble gravid (er i 24.uke nå), men sluttet..[&o] det ble noen harde tak, men jeg syns det er verdt å  slite seg gjennom det på best mulig måte uten tablettene. Du kan sikkert få noe annet enn cipralex hvis det er absolutt, absolutt nødvendig, men for meg virker det som om du klarer deg bra uten (selv om det for en selv ikke alltid føles sånn ) Lykke til!! klem
 
Hei:) Jaa, jeg vil jo helst slippe å gå på medisiner. Men jeg synes virkelig at det tilbudet jeg får fra psykolog nå, er helt crappy. Har gått til 3 forkjellige psykologer på 4 år, og jeg har bare blitt verre [&:]
Jeg får se ann litt [:)] Takk, i like måte:) Klem
 
hei alle dere som sliter med angst.
På modum bad i Buskerud kommune har dem et av norges beste behandlingstilbud for dem som sliter med angst.. vanskelig å dra dit når man har fått en liten baby, men jeg lover at de måndene behandlingen foregår vil være vel verdt d.. se på modum bad.no eller snakk med legen din om dette tilbudet. jeg har vært innlagt der for traumer i barndommen og opplever at jeg har fått et nytt liv.. livet før og etter tilbudet der kan ikkje sammenlignes...
ORIGINAL: tutta19

Sliter skikkelig masse med sosial angst, og har gjort det så lenge jeg kan huske. Men nå som jeg er gravid, så blir jeg jo på en måte "tvunget" til å ha et nærmere forhold til alle i familien.. Bare tanken på det gjør meg stressa, redd og bekymra.. Jeg klarer ikke slutte å tenke på det [:(] Jeg har vært sammen med kjæresten min i 1 år og 7 måneder, vi er forlovet og allting.. og jeg har vært hjemme hos faren hans 1 gang.. Hos moren hans 3 ganger.. Jeg har aldri møtt besteforeldrene, eller tanter og onkler bortsett fra noen få. Jeg takler ikke selskap, eller bare det å få besøk.. [&:] Noen som har opplevd lignende, eller som har det på samme måten? Eller noen som har noen gode råd? Medisinering eller noe? Hva som helst tas imot med takk!! Hilsen ung vordende mor på bristepunktet..[:(]
 
Jeg har faktisk vært inne der og tittet litt for en stund tilbake, fordi jeg vil gjerne "snakke meg ut av problemene" mine hvis du skjønner. Jeg er ikke helt fornøyd med tanken på å bare medisinere meg, når jeg vet at jeg sliter meg ting fra barndommen og ungdomstida. Men for å komme inn i et slikt tiltak, hvor syk må man egentlig være? Kan man få bedskjed om at man ikke er syk nok for å motta tilbudet de har der, for eksempel? Gg koster det noe? Tusen takk for svar[:D]
 
Jeg har lett etter akkurat dette forumet her inne, er så deilig at det ikke bare er meg! Kjenner meg bare så altfor godt igjen i alle brevene her, og jeg er dritt lei!!! Ingen som aldri har opplevd noe av dette vet hva de snakker om ! Jeg skriver min historie siden jeg for jeg klarer det ikke nå ,blir sliten og jeg har barna her nå! Ble bare så glad for å finne det og se at det er flere enn meg![:D]
 
Back
Topp