noen med akvarium her?

*ceccemor*

Gift med forumet
jenta mi på 6 år fikk akvarium til bursdagen sin (et lite et på 17l)

hun fikk dette av et vennepar av oss...

jeg kan ingenting om fisk...[8D]

vi satte det opp med en gang og latt den pumpa gått i flere dager (+ en sånn tablett som gjør at man ikke trenger å vente enda lenger),og i går kom det fisk oppi[:)]

2 små GUPPY`r har vi fått...kjempe fine...en gul jente som heter MOLLY og en oransje gutt som heter Morten[:D]

men hvor mye mat skal de ha? og hvor ofte skal de mates?
som sagt - jeg har virkelig ingen peiling på dette[X(] og jeg vil at de skal ha det så bra som mulig...
hvordan ser man at de trives forresten?[8|]

[:D]

Har dere pumpe til akvariet? Det er lurt aa ha, for den renser vannet. Pumpen burde renses i gang i mnd ca. Du kan gi de en liten klype med mat 1 gang pr dag. Du burde ogsaa skifte vann en gang hver 14. dag. Da tar du ut ca halvparten av vannet og heller oppi nytt vann til de.[:)]

ORIGINAL: Badeand*

Har dere pumpe til akvariet? Det er lurt aa ha, for den renser vannet. Pumpen burde renses i gang i mnd ca. Du kan gi de en liten klype med mat 1 gang pr dag. Du burde ogsaa skifte vann en gang hver 14. dag. Da tar du ut ca halvparten av vannet og heller oppi nytt vann til de.[:)]

ja,har pumpe... [:)]

takker for svar...

har så lyst at de skal ha det bra[:)]

en klype mat blir for mye når de bare er 2 fisker...maten skal bli borte i løpet av 1 minutt når fisker mates...alt som er igjen over 1 minutt er for mye for fiskene.,.
Hadde bare gitt dem 3-4 flak jeg..

ORIGINAL: JafseSlafsaSlappfis

desutten skal man vente minimum 3 uker med å ha fisk oppi...i ett så lite akvarium burde man skifte halvparten av vannet 1 gang i uken,og ikke ha oppi stort mer fisk...
står masse her hvis du vil lese(var selv nybegynner for en liten stund siden)
www.akvaforum.no

hmm,de i butikken sa at når vi puttet oppi en spesiell tablett(aner ikke hva den het for no) så kunne vi putte oppi fisk etter 48 timer... vi ventet i 4 døgn...
synd om det er sant,for da har vi gjort helt feil... utrolig dumt om de i butikkene ikke kan det de jobber med[8|]

stakar fisken da... hva kan skje nå da? har de det ikke noe bra?

og vi fikk også vite at vi burde skifte vann ca 1 gang i mnd,og da bare 1/3 av vannet...

huff... ikke greit når man ikke kan noen ting om dette og når man spør folk som burde kunne det så sier de feil...
frustrerende!

ORIGINAL: Badeand*

Jeg fikk beskjed om å rense det 1 gang i uka..har et lite 17 liters.. Rengjør også pumpa da..

så rart at de sier så mye forskjellig...

[8|]

Jeg hadde en bitteliten bolle med en fisk oppi.. Eigil.

Jeg skiftet vann sikkert litt for sjelden, og glemte rett som det var å mate fisken.

Eigil var en kampfisk om levde lykkelig i bollen i 14 mnd..
Han døde da jeg glemte meg og puttet han i iskaldt vann. I det minste døde han momentant..

ORIGINAL: *ceccemor*

[8|]

vi har hatt akvarium i mange år.
rikti som du sier, der finnes tabletter for å tilsette slik at du ganske kjapt kan sette ut fisk i tanken.
Når akvariet er så lite som 17 liter bør du bytte ut ganske mye av vannet, men der råder så altfor mange regler om hvor ofte.
Mitt tips er at du selv ser det an, men det må ikke bli for sjeldent.
Bytter du for ofte og for mye fjerner du en del viktige bakterier som finnes naturlig i tanken..og uten de bakteriene får du lettere sykdom

Har du en slamsuger for å rense sanda med når du bytter vann?
Med en sånn forhindrer du i stor grad at gamle matrester og planterester ligger igjenn nede i sanda og forurenser(nitrit..du får kjøpt testsett på dyrebutikken for å sjekke for bl.a nitrit og ph i vannet). For mye av det kan drepe fiskene.

når det gjelder rengjøringen av filteret..ikke gjør det rent under rennende vann. bruk vannet du tar ut av akvariet..av samme grunn som over..der er en del naturlige bakterier du bør beholde.

en grei tommelfinger regel når det gjelder hvor mange fisk..1cm fisk pr liter vann. 17 liter vann = 17 ca fisk

ORIGINAL: tindra

ORIGINAL: *ceccemor*

[8|]

vi har hatt akvarium i mange år.
rikti som du sier, der finnes tabletter for å tilsette slik at du ganske kjapt kan sette ut fisk i tanken.
Når akvariet er så lite som 17 liter bør du bytte ut ganske mye av vannet, men der råder så altfor mange regler om hvor ofte.
Mitt tips er at du selv ser det an, men det må ikke bli for sjeldent.
Bytter du for ofte og for mye fjerner du en del viktige bakterier som finnes naturlig i tanken..og uten de bakteriene får du lettere sykdom

Har du en slamsuger for å rense sanda med når du bytter vann?
Med en sånn forhindrer du i stor grad at gamle matrester og planterester ligger igjenn nede i sanda og forurenser(nitrit..du får kjøpt testsett på dyrebutikken for å sjekke for bl.a nitrit og ph i vannet). For mye av det kan drepe fiskene.

når det gjelder rengjøringen av filteret..ikke gjør det rent under rennende vann. bruk vannet du tar ut av akvariet..av samme grunn som over..der er en del naturlige bakterier du bør beholde.

en grei tommelfinger regel når det gjelder hvor mange fisk..1cm fisk pr liter vann. 17 liter vann = 17 ca fisk

tusen takk for svar[:)]

vi får prøve oss frem og lese oss frem...[:)]

Back
Topp