Noen med AD/HD

*Flatula*

Gift med forumet
her inne..? Fikk diagnosen selv for knapt en mnd siden.. [&:] Skal begynne med ritalin om ikke så lenge.. Er det masse biviskninger på medisinen?

Sambo har det, en svak grad så han har ikke gått på medisiner så vet ikke noe om det dessverre [:)]

Har spes.ped utdanning. I følge det jeg har lært skal det være svært få bivirknninger av Ritalin. Det eneste er at du kn få ganske vondt i magen dersom du ikke tar tabeletten sammen med mat.

Sambo har Adhd og han tålte ikke ritalin, ble veldig dårlig av de. De har ennå ikke funnet en medisin som han tåler...+ at alt skal gå så sinnsykt tregt[&o]

ORIGINAL: Rosa sitron

(Felleskatalogen:)

Svært vanlige bivirkninger er:
Nervøsitet, søvnløshet.

Vanlige bivirkninger er:
Nedsatt appetitt (vanligvis forbigående). Magesmerter, kvalme og brekninger (disse forekommer vanligvis i begynnelsen av behandlingen og kan reduseres ved samtidig matinntak). Munntørrhet, utslett, kløe, elveblest og håravfall. Hodepine, døsighet, svimmelhet, ufrivillige bevegelser, uvanlig raske hjerteslag, hjertebank, uregelmessig hjerterytme, puls- og blodtrykksforandringer (vanligvis økning). Feber, leddsmerter.

Sjeldne bivirkninger er:
Synsforstyrrelser (akkommodasjonsforstyrrelser, tåkesyn). Hjertekrampe
(angina pectoris). Moderat redusert vektøkning og en svak veksthemming hos barn ved langtidsbehandling.

Svært sjeldne bivirkninger er:
Blodbildeforandringer, leverpåvirkning, overfølsomhetsreaksjoner (f.eks. hevelser i lepper og tunge eller vanskeligheter med å puste), alvorlige hudreaksjoner, hyperaktivitet*, kramper, muskelkramper, ufrivillige bevegelser og muskelrykninger, psykose, forbigående senket stemningsleie, betennelsestilstander i hjernen og/eller forhindret blodtilførsel til hjernen.

*spesi....

[:)]

Takker... Blir spennende å se

Jepp, fikk diagnosen for 4 uker siden og har hatt 2 prøveuker med ritalin nå (2 dager igjen)
Jeg merket ingen bivirkninger den første uken som jeg tok 1/2 pille kl 9, 12, 15 men merket litt endring i oppførselen. I den andre prpøveuken som jeg har tatt 1 1/2 til de samme tidene merket jeg at jeg ble nervøs, fikk ikke sove nesten og jeg spøy opp alt jeg spiste. Så har blitt enig med legen om å ta 1 pille hver 3 time (9,12,15) og nå erker jeg betydelig endring i oppførselen min.

Hvordan har du hatt det opp gjennom oppveksten?

Jeg har en datter med ADHD. Jeg ser bare på henne hvor mye hjelp hun trenger. Hun gikk på ritalin i begynnelsen, men går nå på conserta. Bivirkninger...det kommer an på hvordan du ser på det...vår datter mister matlysten-noe som for noen er litt bra. Men hun er flink til å spise frokost-før medisin. Hun spiser sjelden middag. Men på kvelden hiver hun innpå. Hun har innsovningsproblemer, men vi vet ikke om det er pga ADHD-at hun ikke klarer roe seg. Eller pga medisinen. Conserta har samme virkning som ritalin, bare virkningen varer lengre.

Hverdagen vår er helt anderledes nå. Vi skjønner ikke hvordan vi har holdt ut i så mange år uten medisinering. Hun var 9 da hun fikk diagnosen.

Jeg har også en svigerinne som fikk diagnosen. Hun er 38. Merker hun er roligere. Man får litt bedre kontakt med henne. Og hun merker det selv og, sier hun. Hun kan sitte rolig å snakke nå, uten å alltid ha et strikketøy eller noe i hendene.

søstra mi har ADHD, og ho gjekk på medisiner, og vart veldig mykje betre av dei, men så sluttet ho..og vart ekstremt hyper og ukonsentrert igjen..

Eg ville berre ønske deg lykke til, og flott at legene har funnet ut kva du hadde, viss det har vert like mykje frustrasjon i din situasjon som hos oss, så vart iallefall søstra mi veldig letta då ho fekk diagnosen.

Heia!
Har en sønn med Ad/Hd som gikk på ritalin men pga.skolen å sånn så starta han på stratera men da med mye vektøkning så går no på concerta å det går kjempe bra :-) får et nytt liv med medisin vill æ tru.... vi merker det ihvertfall :-)
Men hvorfor ritalin og ikke concerta?? Concertan er jo depottabletter å taes 1 gang om dagen.

held og lykke med bruk av ritalin...! Jeg har vurdert å gå til uttredning, da ikke for adhd men add fordi jeg har konsentrasjonsvansker men ikke hyperaktiv..
Mannen min og har sagt at jeg har add, han har vokst opp med folk i familien med enten add eller adhd.. og når jeg blir alt for ille forteller han meg at vi har ritalin i skapet (hvilket vi har grunnnet de i familien).. men da bare går jeg ut i hagen og furter... jeg har IKKE prøvd ritalin[8D][8D]
Det synet jeg har på ritalin er at det er bra å bruke om du trenger det! man blir så mye roligere og lettere å være sammen med også..![:)]

jeg har add..går på ritalin å har ikke hat bivirkninger har vel godt på ritalin over 1 år nå vist ikke lenger å jeg har fåt et helt ana liv,mer system,husker mere,bedre konsentrert,roligere,lengere lunte,
alle merkea stor forskjel på meg:)fikk diagnose for ca 2 år siden:)
masse lyke til

noen lurte på hvorfor ikke conserta men e fikk vite at det var vanskeli å få i våksen alder.man kune få men mye mer søking å masse styr..vet siden mamma styra me det.men ho har ritalin kapsler noe nyt som har kommi.di har e å.di kan vare opp te 7timer tror e det var så e tar en kapsel mora å en kapsel etter 5timer siden da går kapslen ut.
merka at når e fik ritalin tableter å tok vær 3time så merka e at medesinen gjik ut å hadde mer svigninger..
men me kapsler merker e ikke at medesinen går ut på samme måte å den fungerer bedre..

ORIGINAL: pus36

Heia!
Har en sønn med Ad/Hd som gikk på ritalin men pga.skolen å sånn så starta han på stratera men da med mye vektøkning så går no på concerta å det går kjempe bra :-) får et nytt liv med medisin vill æ tru.... vi merker det ihvertfall :-)
Men hvorfor ritalin og ikke concerta?? Concertan er jo depottabletter å taes 1 gang om dagen.

Ja si det. Psykologen som utredet meg anbefalte meg den (til å begynne med). Så vi får se hvordan den fungerer på meg

ORIGINAL: Rosa sitron

(Felleskatalogen:)

Svært vanlige bivirkninger er:
Nervøsitet, søvnløshet.

Vanlige bivirkninger er:
Nedsatt appetitt (vanligvis forbigående). Magesmerter, kvalme og brekninger (disse forekommer vanligvis i begynnelsen av behandlingen og kan reduseres ved samtidig matinntak). Munntørrhet, utslett, kløe, elveblest og håravfall. Hodepine, døsighet, svimmelhet, ufrivillige bevegelser, uvanlig raske hjerteslag, hjertebank, uregelmessig hjerterytme, puls- og blodtrykksforandringer (vanligvis økning). Feber, leddsmerter.

Sjeldne bivirkninger er:
Synsforstyrrelser (akkommodasjonsforstyrrelser, tåkesyn). Hjertekrampe
(angina pectoris). Moderat redusert vektøkning og en svak veksthemming hos barn ved langtidsbehandling.

Svært sjeldne bivirkninger er:
Blodbildeforandringer, leverpåvirkning, overfølsomhetsreaksjoner (f.eks. hevelser i lepper og tunge eller vanskeligheter med å puste), alvorlige hudreaksjoner, hyperaktivitet*, kramper, muskelkramper, ufrivillige bevegelser og muskelrykninger, psykose, forbigående senket stemningsleie, betennelsestilstander i hjernen og/eller forhindret blodtilførsel til hjernen.

*spesi....

det blir som ei venninne av meg som fikk anti deprisiva som du kunne bli scitzofren av.....
vet ikke hva som er værst av trist og scitzo, hehehe

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: blomsten min

held og lykke med bruk av ritalin...! Jeg har vurdert å gå til uttredning, da ikke for adhd men add fordi jeg har konsentrasjonsvansker men ikke hyperaktiv..
Mannen min og har sagt at jeg har add, han har vokst opp med folk i familien med enten add eller adhd.. og når jeg blir alt for ille forteller han meg at vi har ritalin i skapet (hvilket vi har grunnnet de i familien).. men da bare går jeg ut i hagen og furter... jeg har IKKE prøvd ritalin[8D][8D]
Det synet jeg har på ritalin er at det er bra å bruke om du trenger det! man blir så mye roligere og lettere å være sammen med også..![:)]

Jeg har ADD. Jeg har aldri brukt medisin, og jeg tror ikke det trengs hos meg heller. Har lært meg å mestre hverdagen og tilrettelegge best mulig. Jeg ville bare kommentere at selvmedisinering er ikke å anbefale, og ihvertfall ikke med et preparat som Ritalin! Det virker kanskje vanlig og "ufarlig" siden det er så mange som bruker det, og ihvertfall hvis det er mange rundt dere, men det er faktisk et amfetaminpreparat, for de som hadde glemt det. Og hvis man tar det uten å ha en diagnose som tilsier det, får du ganske andre og mer alvorlige bivirkninger enn de som er nevnt i felleskatalogen. Bare sånn "by the way" i diskusjonen her. Og så vidt jeg vet, medisineres ikke ADD med Ritalin heller. Det er på sett og vis en totalt forskjellig sykdom enn ADHD, for det om de er nært beslektet.

Selvmedisinering holder jeg ikke på med og aldri prøvd.. som jeg og skrev i inlegget mitt så går jeg ut i hagen og furter litt... at mannen min sier at det er ritalin i kjøleskapet er bare på kødd, han vil ikke at jeg skal ta de, de er kun ment for hans nevø.
Min svoger har add og han får medisinering.
Sålangt klarer jeg det å være kjempeukonsentret, men jeg kjenner på meg at det blir vanskeligere og vanskeligere for meg å konsentrere meg jo høyere utdanning jeg søker. derfor hadde det kanskje lønnet seg for meg å få en utredning og kanskje medisinering.. For jeg ELSKER det jeg holder på med nå, men jeg klarer ikke konsentrere meg...[&o]

Har vært på masse testing og slikt i det siste.. så han legen finner vel ut om jeg har det snart..
Har allerede testet ut Stratera da.. men bare i 2måneder.. så litt vanskelig både å si
om bivirkninger og om den faktisk hadde noe virkning..

Følte meg uansett veldig rolig mens jeg tok de.. Vanskelig å forklare det..[8|]

Jeg har ADD. Jeg har aldri brukt medisin, og jeg tror ikke det trengs hos meg heller. Har lært meg å mestre hverdagen og tilrettelegge best mulig. Jeg ville bare kommentere at selvmedisinering er ikke å anbefale, og ihvertfall ikke med et preparat som Ritalin! Det virker kanskje vanlig og "ufarlig" siden det er så mange som bruker det, og ihvertfall hvis det er mange rundt dere, men det er faktisk et amfetaminpreparat, for de som hadde glemt det. Og hvis man tar det uten å ha en diagnose som tilsier det, får du ganske andre og mer alvorlige bivirkninger enn de som er nevnt i felleskatalogen. Bare sånn "by the way" i diskusjonen her. Og så vidt jeg vet, medisineres ikke ADD med Ritalin heller. Det er på sett og vis en totalt forskjellig sykdom enn ADHD, for det om de er nært beslektet.

Selvmedisinering holder jeg ikke på med og aldri prøvd.. som jeg og skrev i inlegget mitt så går jeg ut i hagen og furter litt... at mannen min sier at det er ritalin i kjøleskapet er bare på kødd, han vil ikke at jeg skal ta de, de er kun ment for hans nevø.
Sålangt klarer jeg det å være kjempeukonsentret, men jeg kjenner på meg at det blir vanskeligere og vanskeligere for meg å konsentrere meg jo høyere utdanning jeg søker. derfor hadde det kanskje lønnet seg for meg å få en utredning og kanskje medisinering.. For jeg ELSKER det jeg holder på med nå, men jeg klarer ikke konsentrere meg...[&o]

der tar du *feil blomsten* min for di jeg har add å min bror har add å mi får ritalin for add å add e det samme som adhd.grunen til at det heter add er for di at når man har add så er man ikke hypper.add er mer den "stile"varianten av adhd.så det e helt det samme.

ORIGINAL: cassy sin mamma

der tar du *feil blomsten* min for di jeg har add å min bror har add å mi får ritalin for add å add e det samme som adhd.grunen til at det heter add er for di at når man har add så er man ikke hypper.add er mer den "stile"varianten av adhd.så det e helt det samme.
du mener vel sicily? som sagt min svoger har add og han får medisinering[:)] jeg er fult klar over at add og adhd er av den samme type bare med eller uten hyperaktivitet.

Attention Deficit Hyperactivity Disorder =adhd
Attention Deficit Disorde =add

blomsten min: jeg bare quota så folk skulle skjønne hva jeg kommenterte og hvorfor jeg skrev det jeg skrev. Kommentaren var ikke rettet til deg personlig, den ble skrevet bare som et apropos til alle som leste. [:)] Cassy sin mamma: Jeg vet også at det er "samme" sykdom, men de arter seg så forskjellig. De gir jo helt forskjellig sykdomsbilde, for det om de er det samme med og uten hyperaktivitet. Jeg har ingen typiske tegn, men likevel diagnosen ADD. ADHD og ADD arter seg jo også totalt forskjellig om du er gutt eller jente. Så derfor ser jeg mer på det som "beslektet" heller enn samme sykdom. Min fastlege ga meg forståelsen av at ADD ikke var vanlig å medisinere, og at det var andre typer medisin. Jeg har ikke satt meg så grundig inn i det heller, siden jeg klarer meg greit uten medisin, og har tenkt å fortsette med det. [:)]

det er fin![:D]

skjønte bare ikke hvorfor jeg tok feil i siste innlegg[8D]

blomsten min: jeg bare quota så folk skulle skjønne hva jeg kommenterte og hvorfor jeg skrev det jeg skrev. Kommentaren var ikke rettet til deg personlig, den ble skrevet bare som et apropos til alle som leste. [:)] Cassy sin mamma: Jeg vet også at det er "samme" sykdom, men de arter seg så forskjellig. De gir jo helt forskjellig sykdomsbilde, for det om de er det samme med og uten hyperaktivitet. Jeg har ingen typiske tegn, men likevel diagnosen ADD. ADHD og ADD arter seg jo også totalt forskjellig om du er gutt eller jente. Så derfor ser jeg mer på det som "beslektet" heller enn samme sykdom. Min fastlege ga meg forståelsen av at ADD ikke var vanlig å medisinere, og at det var andre typer medisin. Jeg har ikke satt meg så grundig inn i det heller, siden jeg klarer meg greit uten medisin, og har tenkt å fortsette med det. [:)]

det er fin![:D]

skjønte bare ikke hvorfor jeg tok feil i siste innlegg[8D]

sorry blomsten min..så nå i dag at det var sicily som hadde skrivd.
sicyli:me det e vanlig å medesinere for add å[:)]jeg kunne aldri kalrt me uten medesin fåt et mye bedre liv..å i går kveld når e leste her inne så hadde mine medesiner gåt ut å da så du å mye rot det ble[8D]mine tanker vandrer å når e blir ivri i tileg uten medesiner blir det bare kaoz.leser feil gjør e å..så hadde noen tat fra me mine medesiner hadde e begynt å grine..
kjemmpe bra at du kan klare deg uten medesiner[:D]ingne ting e bedre en det[:D]
jeg kan en del om dete tema å medesinering for min mor har ad/hd min bror har add min søster har add å asberger..
men vi har alle samen får diagnosen i voksen alder.untt søstr mi som e tenåring

Kan jeg få spørre dere med add /adhd hva slags hva skal jeg si "symptoner" dere har, hva dere har merket det på at dere har det?

Back
Topp