noen mattips?

tuppa79

Blir kjent med forumet
Jeg er avhengig av å spise regelmessig og variert for å klare å holde meg sånn nogenlunde unna kvalmen. Derfor går det bort så mye tid på matlaging. Noe jeg ikke har tid til.. leser til eksamen..
Jeg har også fått en trang til å spise sunt, etter graviditeten satte inn. Derfor klarer jeg ikke spise ferdigmat/micromat, vil bare ha mat laget fra scratch..

Så mitt spørsmål er; er det noen som har noen oppskrifter/tips for hurtigmat som er sunn?

Du kan jo sjå om du finn noko spennande på www.matprat.no
Der er det ein eigen meny som heitter "dårlig tid?". Der kan du finne masse gode småretter som er raske å lage [:)] Har prøvd eit par, å det slo godt an [:)]

Lykke til med eksamenslesing foresten!!

takk for det, annemiv!

skal sjekke den jeg[;)]

Har slitt mye med det samme, men er heldig og fant en kantine ved universitetet som serverer "fra scratch"-mat, fy så mye penger jeg har lagt igjen der etterhvert. Men likevel billigere enn å bli desperat og bestille taimat sent på kveld. Hihi.

Nei, til poenget: her en min mest brukte oppskrift for tiden, på juksetaisuppe som er superrask og lettvint å lage:

Ha i skapet:
tørre eggenudler, økonomipakke
to farger paprika
gulrøtter
purre
kylligbuljongterninger

Når sulten setter inn, lager du mat til en eller to personer:

Kutt opp en halv av hver paprika og en gulrot i sånne fine avlange biter at du tror det er taimat.
Purre skjæres i ringer, ca en håndfull - de gir litt friskere smak. Legg dette i gryta, legg en nudelblokk oppå, fyll på vann til det nesten dekker det hele, og legg i en kyllingbuljongterning.

Når det koker opp, tar det enten to eller fire minutter til nudlene er ferdig, - se etter på pakka.
Og da er jammen grønnsakene ferdige også. Spis med innlevelse, her er vitaminer i massevis.

Dette er pysevarianten for sarte mager, er du tøffere, er koriander og ingefær morsomme smaker å ha i i tillegg.

Ja, forresten , ingefær skal jo hjelpe mot kvalme?

Back
Topp