Noen lærere her?

Lamaze

Glad i forumet
Jeg har takket ja til en lærerstilling i ungdomsskolen - norsk, engelsk og muligens RLE i 9-10 klasse.. "Problemet" er at jeg ikke er ferdigutdannet ennå (skal ta siste halvår neste skoleår) og knapt har sett en årsplan og ikke aner hvilken ende jeg skal begynne i når jeg skal begynne planleggingen! Altså, jeg hadde ikke takket ja dersom jeg ikke trodde jeg kunne gjøre en god jobb, men ønsker og være så godt forberedt som overhode mulig og tenkte at jeg kan bruke litt tid nå som jeg er i permisjon til og forberede meg! :)

Så nå trenger jeg ALLE GODE RÅD!! Hva bør jeg tenke på, hva bør jeg gjøre først og sist? Og finnes det noen gode internettsider eller bøker som forteller noe om det "praktiske" ved en lærerhverdag?

www.skolenettet.no har alle læreplanene. Jeg ville absolutt begynt i den enden! Det er jo målet.

Så ville jeg funnet ut hvilket læreverk de brukte i fagene, greit å støtte seg på læreverk fra tid til annen (jeg er ikke veldeg fan av mye bruk av lærebøker)

Du bør lese noe om vurdering for læring og vurdering av læring. Førstnevnte er et viktig satsningsområde i dagens skole, det andre er karaktersetting og hvordan det skal gjøres.

Se på tidligere årsplaner i fagene både på den skolen du skal jobbe på, og på andre skoler. Finn god disponering av stoffet og ideer til gode opplegg.

Jeg har norsk, engelsk og samfunnsfag på ungdomstrinnet. Begynte som deg, ikke ferdig utdanna, og i panikk flere ganger i løpet av sommeren. Men, det gikk helt fint.

Det jeg ville gjort var å finne ut hvilke bøker skolen bruker og fått tak i disse. De kan du sikkert låne av skolen. Jeg ville også snakka med en av de andre som skal ha fagene på det trinnet du skal ha. (Dette kan være på mail, eller i et kort møte, mange som har mye stress nå på slutten av året, så ikke sikkert de er like imøtekommende som de vil være tidlig på høsten). Få tak i planene de bruker i år for å se hvordan de har løst det nå i år. Da kan du legge det opp ganske likt det, og du trenger ikke finne opp kruttet på nytt. Dra nytte av all den kunnskapen kollegene dine har, ta i mot opplegg de har, men juster det og tilpass det til sånn du er som lærer.

På den skolen jeg jobber har vi veldig godt samarbeid, og vi på trinnet er veldig flinke til å dele tips, råd og opplegg med hverandre. Bare spør hvis det er noe konkret du lurer på.

Jeg ville også konsentrert meg om norsken og engelsken sånn mentalt i forberedelsene, for RLE-en er det relativt greit å følge.

Fru Riskorn skrev:

www.skolenettet.no har alle læreplanene. Jeg ville absolutt begynt i den enden! Det er jo målet.

Så ville jeg funnet ut hvilket læreverk de brukte i fagene, greit å støtte seg på læreverk fra tid til annen (jeg er ikke veldeg fan av mye bruk av lærebøker)

Du bør lese noe om vurdering for læring og vurdering av læring. Førstnevnte er et viktig satsningsområde i dagens skole, det andre er karaktersetting og hvordan det skal gjøres.

Se på tidligere årsplaner i fagene både på den skolen du skal jobbe på, og på andre skoler. Finn god disponering av stoffet og ideer til gode opplegg.

Som fersk lærer vil jeg faktisk råde deg til å bruke den tryggheten som er i lærebøkene. Når du er tryggere og har fått rutiner osv under huden er det lettere å gå bort fra lærerverket og supplere med annen informasjon. Men dette kommer også an på den praksisen skolen har.

Jeg har aldri stolt helt på lærebøkene hverken som nyutdannet eller nå, selv om det var mye mer arbeidskrevende den gang enn i dag (det er det ingen tvil om!). Det er målene i læreplanen som skal nås - for alle elevene, og det vil du ikke oppnå om mdu slavisk følger bøkene. For all del! Bøkene er en viktig ressurs, men det er viktig å være kritisk og allerede fra første stund vurdere lærebøker som en av mange læringsressurser. Ingenting er så kjedelig som å følge boken året igjennom! Enda viktigere er det å løsrive seg på ungdsomsskolen der tradisjonen er å kjede elevene i hjel gjennom nettopp ensformig undervisning. Det er ikke det at man trenger å endre så voldsomt på arebidsmåtene fra gang til gang, men å ta en vurdering om man styrer etter Kunnskapsløftet - som man skal, eller læreboken.

Fru Riskorn skrev:
Jeg har aldri stolt helt på lærebøkene hverken som nyutdannet eller nå, selv om det var mye mer arbeidskrevende den gang enn i dag (det er det ingen tvil om!). Det er målene i læreplanen som skal nås - for alle elevene, og det vil du ikke oppnå om mdu slavisk følger bøkene. For all del! Bøkene er en viktig ressurs, men det er viktig å være kritisk og allerede fra første stund vurdere lærebøker som en av mange læringsressurser. Ingenting er så kjedelig som å følge boken året igjennom! Enda viktigere er det å løsrive seg på ungdsomsskolen der tradisjonen er å kjede elevene i hjel gjennom nettopp ensformig undervisning. Det er ikke det at man trenger å endre så voldsomt på arebidsmåtene fra gang til gang, men å ta en vurdering om man styrer etter Kunnskapsløftet - som man skal, eller læreboken.

Det var det jeg også skulle fremheve.
Lærebøkene er et hjelpemiddel for å oppnå målene, ikke det som skal læres.
Les LK06, finn ut hva elevene skal kunne, og se gjerne om du får tilgang til det de har gjennomgått året før så du vet hvor de ligger nå.
Det er så klart fint å sette seg inn i boka, men min erfaring er at det er bedre velge bort det som er mindre relevant, og fokusere mer på det som er veldig viktig og/eller vanskelig.

Det er også kjempebra å finne på andre ting med elevene. Fokuser på læringsmetoder og variert undervisning.

Lykke til! :D

Tusen takk for gode svar!! :) Skal sjekke ut den internettsiden det blir linket til! :) Hvorfor finnes det ikke gode forum for lærere? Kanskje vi skal lage ett?! ;)

Jeg har i grunnen tenkt på mye av det dere sier, og det betyr vel at jeg ikke er helt på bærtur! :) Jeg tenker som så at det er bedre for alle, ikke minst elevene, at det blir et litt "kjedelig" opplegg som man faktisk klarer og gjennomføre enn et veldig ambisiøst opplegg med mye hokus pokus som faller sammen etter første måneden! Eller er dere uenige i det? Bedre og sikte høyt og håpe på det beste? :/

jeg er ikke lærer, MEN jeg støtter et godt forum for lærere! det trengs! og måtte vært godt for dere i så viktig yrke å få lette litt på lokket av og til, diskutere alle reformene i hytt og pine osv. og det burde vært åpent, så alle de som sitter på toppen i systemet kunne lest seg litt fram til hva som faktisk funker, så de ikke finner på så mye snodig som absolutt ikke funker hverken for lærer eller elev!

:)

Jeg er helt enig i at du bør safe i starten. Kartlegge elevene dine. Bli kjent med dem. Så kan du se hva som er lurt å finne på og hva det er lurt åfordype seg i. Hva de kan og ikke kan osv.

Back
Topp