Noen lærere her?

Bleiemos

Forumet er livet
Sitter med en norskoppgave (lærerhøyskolen). Hovedtema er komposisjon og sjanger i en gitt elevtekst. Noen som har lyst til å komme med innspill om hva som kan være lurt å ha med? Send gjerne PM om du vil vite mer om oppgaven eller elevteksten. 

Skal du analysere en elevtekst?

Skal analysere en elevtekst ja![:)]

Oppgaven sier: 

Analyser elevteksten med særleg vekt på sjanger og komposisjon. I utgreiinga skal du vise til døme i den aktuelle teksten. Drøft til slutt kva du synest eleven meistrar godt, og kva han bør arbeide meir med.

Det er altså lagt mest vekt på macronivået, men det trekker opp om man kommer med positive og negative eksempler på micronivå også.

Teksten er forøvrig skrevet av en 5. klassing. Trekk fra både refererende/forløpsfortelling. Nivået til eleven ligger ca på snittet skal man ta utgangspunkt i kunnskapsløftet. Eleven er flink til noe, og mindre sterk i andre ting. 

ORIGINAL: Bleiemos

Teksten er forøvrig skrevet av en 5. klassing. Trekk fra både refererende/forløpsfortelling. Nivået til eleven ligger ca på snittet skal man ta utgangspunkt i kunnskapsløftet. Eleven er flink til noe, og mindre sterk i andre ting. 

Har historien en rød tråd?
Henger teksten sammen med overskriften?
Har han fått med typiske sjangertrekk i teksten?
Behersker eleven grunnleggende rettskriving som stor bokstav etter punktum og på egennavn?
Varierer eleven innfallsord til nye hendelser eller gjentas "også" eller "etterpå" feks ofte når nye hendelser skal fortelles?
Hva med dobbel konsonant?
Klarer eleven skildre noe eller er det bare ytre handling som beskrives?
Behersker han noe tegnsetting utover punktum?
Mye skrivefeil?
Klarer han å holde histoien i en tid av verbet konsekvent?

Vet ikke om dette var til hjelp for jeg skjønte ikke oppgaven helt. Bare slike ting jeg vurderer når jeg leser elevtekster på så lavt nivå. Er sikkert mer jeg vurderer også, ubevisst, men dette var det jeg kom på i farta...hehe

Back
Topp