Noen lærere her?

Mayane

Gift med forumet
Hvor detaljert er dere når dere skriver halvårsplan?

Hvilke punkter tar dere med?
Utbroderer dere arbeidsmetodene dere skal bruke?

Halvårsplanen er ikke detaljert. Og har ikke med noe om metoder.

Er kun en enkel oversikt over hvilke temaer vi skal gjennom når. Alle fagene får plass på et A4-ark.

Ok!
Takk for svar!
Har diskutert dette med noen venniner, og ja vi er ganske uenig om hvordan vi bør og skal utbrodere disse planene!

Vi skiller på halvårsplanene som blir delt ut til elevene og de planene vi lager for oss selv. De som deles ut får plass på et A4-ark, sånn omtrent, mens vi lager mye mer detaljerte planer for internt bruk. Jeg syns det fungerer helt greit, og har heller ikke hørt noe om at foreldrene syns noe annet. De får jo uansett periodeplaner med noe mer detaljert opplegg beskrevet.

ORIGINAL: Mayane

Ok!
Takk for svar!
Har diskutert dette med noen venniner, og ja vi er ganske uenig om hvordan vi bør og skal utbrodere disse planene!

Hos oss er det en felles mal som brukes på alle trinn (jobber i barneskolen).

Vi skriver kun opp hvilke tema og vi skal jobbe med de forskjellige ukene. Vi har også en utvidet årsplan, der vi skriver opp de sidetallene vi skal jobbe med, oppgaver/faktaspm osv vi skal ha den uken + lekser i noen fag. Tar sin tid, men gjør jobben med arbeidsplan MYE lettere.

Vi skriver ikke halvårsplaner.

ORIGINAL: slisabeth

ORIGINAL: Fru Riskorn

Vi skriver ikke halvårsplaner.

Oh! Lucky you!

vi skriver vesentlig mer detalsjerte periodeplaner hver 6. uke. Så jeg er ikke SÅ lucky! MEN, jeg elsker planarbeid og digger det arbeidet. sannsynligvis som den eneste.

Vi skriver ikke halvårsplaner. Vi har ferdig utarbeida lokale læreplaner for hvert trinn som vi følger. Disse ligger tigjengelig for både elever og foreldre på Fronter. Slik har det vært på de to siste skolene jeg har jobba.

ORIGINAL: slisabeth

Skolen har en egen mal for halvårsplaner som alle må bruke. Den ser slit ut:

Periode Tema Emne Kompetansemål Lærestoff Arbeidsmåter Vurderingsform Annet

I tillegg er vi pålagt å skrive veldig konkrete mål på hver lekseplan.

Hehe.. den der hadde vi også før. Nå har vi en som ligner [;)] Også er vi også pålagt å detaljere kompetansemål på alle ukeplanene. Spørs rett og slett hvilket trinn. Hvis du er på ungdomskolen og spesielt tiende, så skal jo halvårsplanen ligge til grunn for eksamen blant annet. Så vi er veldig detaljerte når vi holder på. Jeg fører dessuten inn i løpet av året på min egen, bla hvilke tekster vi leser og bruker. Metoder er litt så som så egentlig. Der skrives det grovt. Hvilke ekstramateriel vi bruker, føres også opp.

Jeg er veldig fan av å løsrive meg fra bøkene! Min erfaring er at jo mer kompetanse og faglig trygghet du har i et fag, jo lettere er det. Samtidig er det ingen tvil om at bøkene er en viktig ressurs i den norske skolen. Så man bør ikke kaste den på båten og finne opp hjulet på nytt. Men, praktisk arbeid i matematikk, store skriftlige arbeider i norsk osv - de kommer jo ikke fra læreboken. De bør i alle fall komme fra elevenes interessefelt.

Vurderingsfeltet synes jeg er meget interessant og har også konkrete læringsmål på ukeplanen hver uke, og uketester for å se om de har nådd målene. Samtidig var jeg på en veldig interessant forelesning der de sa at de svakeste elevene ikke kunne nyttegjøre seg av mål og at de trengte fortsatt å vite HVA de skal gjøre. Så jeg kjører begge deler, både mål og hva vi skal gjøre i hver time - med visualiseringsmateriell som er veldig viktig for meg.

Det kommer også helt ann på bøkene mener nå jeg. De gamle norskbøkene våre var dårligere enn de nye. Derfor er det også naturlig at vi henter mindre andre steder nå, enn før.

Jeg klamrer meg til lærerveiledningen i engelsk altså, bare så det er sagt[;)]

ORIGINAL: Fru Riskorn

Jeg klamrer meg til lærerveiledningen i engelsk altså, bare så det er sagt[;)]

Hehe... jeg ELSKER ressurspermen i norsk!!!

Back
Topp