Noen kreative sjeler?

monicabebe

Forumet er livet
som kan tenke ut en måte jeg kan skaffe meg gratis bøker til biblioteket her? Har jo ansvaret for skolens bibliotek!

Vi har så dyre innkjøpsordninger, så det er ikke mye vi får fornyet oss hvert år. Budsjettet er stramt. Og i tillegg bør jeg jo kjøpe/skaffe bøker som ikke er altfor gamle. Elevene liker ikke å lese bøker fra 70-tallet liksom...

Noen gode idéer? (Må legge ut på generelt også merker jeg)

Har du vært i kontakt med forlagene - også de mindre? Kanskje det finnes noen som har kampanjer til bibliotek og skoler - sånn som Cappelen Damm som har bok til alle-prosjektet www.boktilalle.no

Hva med bytteordninger med andre bibliotek - går det an? At dere kjøper inn et sett av hver deres bøker, og så bytter dere etter en stund?

Jeg har samlet sammen flere poser med bøker som jeg ga til skolebiblioteket. Stor-jenta mi hadde forlengst vokst fra en rekke typiske "jentebøker". Råder egentlig folk til å gi bort barnebøker som det ikke har vært noe spesielt med. Som barn ikke har hatt noen særlig forbindelse til. De der leseløve-bøkene ble godt mottatt på skolen, ikke alle barn ligger på samme nivå.

Spør foreldre via ranselpost, det er sikkert mange som har bøker de ikke trenger mer, og som er fult leselig for andre.
Lykke til.

send mail til forlagene og be om leseeksemplar[:)] forklar gjerne situasjonen. Jeg fikk stort sett alle bøkene jeg ønsket meg hos forlagene da jeg jobbet i bokhandelen så det er ikke slik at de er så vanskelige egentlig.
Ellers er det jo en god idé å høre med lokalsamfunnet rundt om de har bøker liggende de vil donere bort til dere[:)]

Tusen takk for gode tips! Jeg skal høre med rektor om vi kan spørre foreldrene. Og så skal jeg se om jeg kan finne noen forlag å høre med også.

lenemor: vi er med i bok til alle. Tror det er 7.trinn som hvert år får boksjekk.

Back
Topp