Noen konditorer eller flinke kakepyntere her?

HappyMom**

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Vi satser hardt og skal lage dåpskake selv! Jeg har pynta en del kaker så har litt erfaring, men den holder på å ruste... Jeg har brukt fondant og jukset med en del stæsj fra panduro og cacas. Nå har jeg bestilt et lass til fra eBay-GLEDER MEG! Så til spørsmålet... Ville dere brukt marsipan som lokk og pynta med fondant eller hva er deres erfaringer? Vi er mange så må ha langpannekake, ville dere brukt sukkerbrød eller sjokoladekake? Jeg elsker cacas sin fondant, mens Panduro sin smaker æsj. Mange synes fondant er for søtt, men enklest å jobbe med. Mens marsipan er bløtere, men bedre i smak... Trenger noen gode tips! Like dyrt med begge deler dersom man skal kjøpe farga, men det tror jeg er safest!

Jeg er konditor og personlig liker jeg å jobbe med marsipan, men det er nok mest fordi det er det vi har brukt mest på jobb.
Synes fondant er greit å bruke også, og greit at det tørker fortere mht til pynten.
Skal du lage pynten selv? Eller har du bestilt ferdig?
Men så kommer det jo an på hva slags kake du skal ha. Er det sjokoladekake, har jeg helst brukt fondant, da den tåler litt mer.

Tusen takk for svar! Jeg har tenkt å lage pynten selv, bestilt utstikkere og modelleringsformer. Tenkte å lage en putekake! Litt usikker på om jeg skal bruke sukkerbrød eller sjokoladekake. Er det vanskelig å få til bra sukkerbrød i langpanne? Vi er ca 25 voksne og 15 barn så den bør nok lages i langpanne... Var også innom tanken på å lage marshmallowfondant, men sist gang synes jeg det var noe forferdelig griseri...

Jeg er konditor og personlig liker jeg å jobbe med marsipan, men det er nok mest fordi det er det vi har brukt mest på jobb.
Synes fondant er greit å bruke også, og greit at det tørker fortere mht til pynten.
Skal du lage pynten selv? Eller har du bestilt ferdig?
Men så kommer det jo an på hva slags kake du skal ha. Er det sjokoladekake, har jeg helst brukt fondant, da den tåler litt mer.

Tusen takk for svar! Jeg har tenkt å lage pynten selv, bestilt utstikkere og modelleringsformer. Tenkte å lage en putekake! Litt usikker på om jeg skal bruke sukkerbrød eller sjokoladekake. Er det vanskelig å få til bra sukkerbrød i langpanne? Vi er ca 25 voksne og 15 barn så den bør nok lages i langpanne... Var også innom tanken på å lage marshmallowfondant, men sist gang synes jeg det var noe forferdelig griseri...

Vi brukte marshmallows fondant! Det var faktisk ganske enkelt altså, og ikke minst rimelig!! Men som sagt litt vrient med det lokket, men det synes jeg uansett. Vi var også 40 stykk til dåpen og vi lagde 3-etasjers kake og det hadde holdt lenge med bare en etasje altså, vanlig rundkake som i oppskrifta i innlegget mitt over. Men så hadde vi mye kaker og da :p men det som er fint med sjokoladekake med fondant er jo at den kan fryses :-)

Vi brukte marshmallows fondant! Det var faktisk ganske enkelt altså, og ikke minst rimelig!! Men som sagt litt vrient med det lokket, men det synes jeg uansett. Vi var også 40 stykk til dåpen og vi lagde 3-etasjers kake og det hadde holdt lenge med bare en etasje altså, vanlig rundkake som i oppskrifta i innlegget mitt over. Men så hadde vi mye kaker og da :p men det som er fint med sjokoladekake med fondant er jo at den kan fryses :-)

Kanskje jeg da skal satse på marsipanlokk og prøve meg på å lage fondantpynt! Tror egentlig vi bør lage en marsipankake til den eldre garde, men frister veldig å lage den sjokoladekaka i tillegg!! Har du oppskrift på fondanten?

Ikke noe problem å lage sukkerbrød i langpanne, blir som å lage sukkerbrød, bare pass på at de ikke blir for tykke, da kan de bli rå i midten.
Så lag heller kake med 4-5 lag, alt ettersom hvor høy du vil ha den.
Med utstikkere og former, går det jo fort å lage pyten, og der kan du jo bruke det du liker best.
Hva skal du ha i sukkerbrødet? Skal du ha krem(fløte) ville jeg ha brukt marsipan, men om du skal ha noe annet eller sjokoladekake, hadde jeg brukt fondant som trekk :)
Den derre marshmallowfondaten synes jeg var helt pyton å jobbe med, ble et greit resultat, men mye jobb!

Har foresten lagde den kaka som er linket til over og den er super, når du skal lage sånne type kaker, og den smaker veldig godt :)

Kanskje jeg da skal satse på marsipanlokk og prøve meg på å lage fondantpynt! Tror egentlig vi bør lage en marsipankake til den eldre garde, men frister veldig å lage den sjokoladekaka i tillegg!! Har du oppskrift på fondanten?
Ja, viss ikke fargen fra fondantpynten smitter over på marsipan? Marsipan er jo bløtere..
https://livogleven.wordpress.com/2013/07/05/marshmallow-fondant-mmf-skritt-for-skritt/ også må du huske at når du står og blander med handa og tenker at nå har du gjort det store og dette blir ett h*****, så må du IKkE gi opp, det blir helt fint etter dette :p tror tilogmed det står i oppskrifta!

Og den kaka er seriøst dritgod. Vi frøys ned rester men likevel klarte jeg å spise opp alt selv :p og jeg hater tørre sjokoladekaker.

Ikke noe problem å lage sukkerbrød i langpanne, blir som å lage sukkerbrød, bare pass på at de ikke blir for tykke, da kan de bli rå i midten.
Så lag heller kake med 4-5 lag, alt ettersom hvor høy du vil ha den.
Med utstikkere og former, går det jo fort å lage pyten, og der kan du jo bruke det du liker best.
Hva skal du ha i sukkerbrødet? Skal du ha krem(fløte) ville jeg ha brukt marsipan, men om du skal ha noe annet eller sjokoladekake, hadde jeg brukt fondant som trekk :)
Den derre marshmallowfondaten synes jeg var helt pyton å jobbe med, ble et greit resultat, men mye jobb!

Da satser jeg på sukkerbrød!! Altså, jeg har aldri laget marsipankake før, så jeg har egentlig ingen anelse om hva jeg skal bruke inni :P men hva med annethvert lag vaniljekrem og vanlig krem? Evt syltetøy sammen med en av dem? Kom gjerne med forslag!

Da satser jeg på sukkerbrød!! Altså, jeg har aldri laget marsipankake før, så jeg har egentlig ingen anelse om hva jeg skal bruke inni :p men hva med annethvert lag vaniljekrem og vanlig krem? Evt syltetøy sammen med en av dem? Kom gjerne med forslag!
Godt med vaniljekrem i, men pass på at den er skikkelig stiv, sånn at den ikke sklir ut (har hvert borti det noen ganger :p) ellers er det godt med friske bær i eller sjokoladebiter.
Ville hatt syltetøy i, og et lite tips for å få den saftigere er å lage f.eks sukkerlake å dynke kakebunnen, og lag den dagen før, da blir den enda saftigere :)

Jeg skal lage kake til minsten sin navnefest selv. Har tidligere brukt lokk av marsipan også har jeg laget pynten i fondant :)
Selve hovedkaka blir med sukkerbrød, vaniljekrem, bringebærsyltetøy og vanlig krem.

Velger du sjokolade kake ville eg brukt fondant, er veldig enkelt å lage selv også farge så mye i hver farge som du trenger. Fondant "smelter" lett om du har krem eller mousse rett under den, så lurt med en smørkrem da :) Under marsipan kan du fint ha vanlig krem. Pynten kan du fint lage en uke i forveien og oppbevare i tett boks i kjøleskapet, så er det bare å lime den på med smeltet sukker/sjokolade når du pynter :) Lykke til :) Er ikke utdannet konditor eller jobber som dette, men jobber med mange konditorer som lager kake hver dag på jobb. Så har fått kakedilla selv og lager mye på fritiden :)

Jeg laga dåpskaka selv :) brukte sjokkoladekake som er litt fast og fyllte med sjokkoladekrem. Brukte marsipan til lokk og pynt... Hvis du kjøper hvit marsipan og farger selv med pastafarge får du et supert resultat... Smak og behag, men jeg synes marsipan smaker bedre enn fondant... Hvis du synes marsipanen er litt klissete å jobbe med er det bare å kna inn litt potetmel :)

Nå er ikke jeg hverken konditor eller en flink kakepynter, men jeg liker bake og liker pynte kaker. jeg liker best sukkerpasta.
Denne kaka har jeg laget idag.
Er sjokoladekake (langpanne) fylt med (hjemmelaget) vaniljekrem. Har smurt kaka med kindereggkrem rundt og trekt med sukkerpasta.
1473543600506.jpg

Nå er ikke jeg hverken konditor eller en flink kakepynter, men jeg liker bake og liker pynte kaker. jeg liker best sukkerpasta.
Denne kaka har jeg laget idag.
Er sjokoladekake (langpanne) fylt med (hjemmelaget) vaniljekrem. Har smurt kaka med kindereggkrem rundt og trekt med sukkerpasta.
Vis vedlegget 196220
Den var kjempestilig:)

Back
Topp