noen kilo for mye....

ruth1

Flørter med forumet
er det flere som har noen kilo for mye? gruer meg såååååå til å veie meg hos legen. 

Ja har nok det... Ble sendt på vekta sist jeg var på ul og holdt på å bryte helt sammen...
Når jeg skal til legen neste mandag igjen så skal jeg ikke på vekten, enkelt å grett, jeg veier meg heller hjemme fra nå av...
Du er ikke nødt for å veie deg på legekontoret, men det er viktig at vektoppgang registreres på helsekortet...

Jeg har også det.. Men jeg trengte ikke veie meg.. Sa bare hva vekten min hjemme var og skal fortsette med å veie meg hjemme:)

Jeg har noen kilo for mye ja. Og pga BMI over 27 så må jeg ta glukosetest i uke 28, dette pga økt fare for svangerskapsdiabetes. Jeg tror jeg endte på å legge på meg 12 kg første svangerskap. Og denne gangen hadde jeg 5 kg mer i utgangspunktet, og venter tvillinger...Hjelp!

Den glukosebelastningstesten hadde jeg glemt...uff kvir meg allerede... Når er det den blir tatt...?

Har nok noen kg for mye, men nå bryr ikke jeg meg så mye om hva legene tenker om vekta mi, man skal uansett ikke på slankekur når man er gravid  :p

er litt trøst at jeg ikke er aleine,hehe. regner med å gå opp men ikke over 30 kg som sist. tok bare av 18 av de og resten sitter på enda. veide noen kilo ekstra før jeg blei gravid 1 gangen men mer nåmen får gjøre noe med det når babyen er ute

Jeg har og noen kilo for mye og har siden sist graviditet gått ned 25 kilo(20 av dem fra svangerskapet) og synes sist det var helt forferdelig å veie seg. Men for meg ble det en vekker sånn at jeg fikk igang trening og kosthold noen mnd etter vesla kom til verden og angrer ikke i dag. :) Glukosetesten gruer jeg meg til og kommer til å få beskjed at jeg har for høyt nivå denne gangen og sikkert.. Men det positive med det er jo at man får ultralyd hver 4. uke Man får finne noe positivt i alt, hehe..

Huff, ja.. Er nok noen kilo ekstr her også.. Veide meg hos legen på fredag, og var ikke akkurat kjempe gøy for å si det sånn.. Men kan ikke akkurat begynne å slanke meg nå. Men i januar begynner rosjekt ned i vekt ;)

Hva er glukosetesten, og hvordan, eller hvorfor får man dette ? Jeg har en bmi som forteller meg at jeg er overvektig... Men har ike hørt noe om denne testen endå..... Hm

ja jeg er overvektig... :S veier 86kg og det var det jeg veide når jeg var høygravid med de 3 andre så dette lover ikke godt :S

FørsteEngel skrev:
Hva er glukosetesten, og hvordan, eller hvorfor får man dette ? Jeg har en bmi som forteller meg at jeg er overvektig... Men har ike hørt noe om denne testen endå..... Hm

Lurer jeg på også:))

klippet ut fra nettdoktor:
Ved en glukosebelastningstest møter den gravide fastende til legen. Først tas det en blodsukkermåling og deretter drikker den gravide en viss mengde sukkervann (glukose). 2 timer senere tas en ny blodsukkermåling. Utifra disse to blodsukkermålingene kan en avgjøre om den gravide har svangerskapsdiabetes eller ikke. Den videre behandlingen avhenger hvor høyt blodsukkeret er (se behandling).

I tillegg anbefales det å utføre en glukosebelastningstest til følgende grupper ved 28-30 svangerskaps uke da disse har en høy risiko for å utvikle svangerskapsdiabetes.

• forekomst av diabetes type I eller II hos 1.grads slektninger
  • overvektige med en body mass index (BMI) >27 kg/m2
  • innvandrere fra det indiske subkontinent og Nord-Afrika
  • tidligere hatt svangerskapsdiabetes
  • alder over 38 år

Jeg har dessverre en del kg for mye... sleit med å få av meg alle kiloene etter sist svangerskap. Men er mer trent denne gang, så håper kroppen tåler den ekstra vekten litt bedre. Men jeg jobber daglig med å unngå vektøkning, og har per dags dato ikke gått opp ett gram siden jeg fant ut at jeg er gravid. Sist sv.skap gikk jeg veldig raskt opp i vekt! Så det er en liten seier for min del, så får jeg håpe at det holder seg slik leeeeenge ;) 

Legen min er heldigvis forståelsesfull og maser ikke med vekta. Er jo ikke vanskelig å se at jeg veier for mye, og da syns jeg det er veldig greit at han ikke maser.. veier meg hjemme og gir beskjed til legen når jeg er der :) 

I januar begynner virkelig kampen mot kg og da SKAL jeg få av disse hersens kiloene. Kanskje vi kan starte en gruppe når den tid kommer og motivere hverandre??

det hørtes veldig greit ut. virker som det er noen av oss med noen kilo for mye

Jeg har også noen kg for mye. Hadde flere for mye sist svangerskap. Legen ville egentlig at jeg skulle ta den glukosebelastningstesten sist, men jordmora sa det ikke var nødvendig, så jeg droppa det.
Jeg er nok en av de heldige som heller går ned enn opp av å være gravid. Altså jeg gikk opp ca 12 kg, men en uke etter fødselen veide jeg fire kg mindre enn da jeg ble gravid.. Og de fire kg manglet fortsatt da jeg ble gravid igjen. Denne gangen, som sist, har jeg gått ned 4-5 kg i starten. Satser på de er borte etter fødselen denne gangen også. :) Nærmer meg sakte normal BMI. Hurra!
På den andre siden, jeg gikk egentlig ikke ned noe når jeg ammet. Men jeg kunne spise alt jeg hadde lyst til da, så det var vel derfor jeg ikke gikk ned.

Lykke til med svangerskapet!

Jeg pleier forresten også å veie meg hjemme og fortelle vekta på kontrollene. Men denne gangen er det lettere å si det siden jeg er litt lettere enn sist.

Back
Topp