noen kake eksperter her?

mamma0409

Forelsket i forumet
jeg skal ha dåp på søndag og skal bake kakene selv..har lyst å lage en goood sjokoladekake med skikkelig god og luftig sjokoladekrem. noen som har oppskrift?? ikke sånn vanlig smørkrem med sjokolade men myk og luftig krem..håper noen skjønner[;)]

Jeg har oppskrift på en superfarliggod sjokoladeskuffkake som er sjokoladeglasur oppå...den er faktisk myye bedre enn alle vanlige runde sjokoladekaker jeg har smakt! Og jeg er sjokoladekakeelsker av de store!

LANGPANNEKAKE SJOKOLADE

5 egg
4 ½ dl sukker
9 dl hvetemel
4 ts bakepulver
2 plater kokesjokolade eller 3 ss kakao
2 ss vaniljesukker
1 ½ dl kaffefløte
3 ¼ dl melk
300 g margarin

*smelt smøret
*smelt sjokoladen over vannbad
*visp eggedosis
*sikt alt det tørre sammen
*bland det tørre vekselvis med melk og fløte i eggedosisen
*ha i sjokoladen
*smøret i til slutt
* ha røra i godt smurt langpanne, stekes på 200 grader, 20-25 min

Glasur
1 plate kokesjokolade (smeltes over vannbad)
4 ss smeltet smør
3 ½ dl melis
4 ss sterk kaffe
1 ts vaniljesukker
Kokosmasse som pynt

Denne er veeeeeldig saftig og god! Hadde den i navnfesten til tulla[:D]

Kan med fordel lage den dagen føre!

http://www.blokksberg.com/archive/index.php/t-2708.html

Ps. Jeg bare gooogla oppskriften, men den er ganske lik på den venninda mi baka...

takk for svar [:)] disse skal prøves uansett om det blir i helgen eller seinere [:)] men vil helst ha en rund kake då..men kansje det går an å dele oppskriften i 2 og lage i rund form??

Kanskje en oreokake hadde vært godt? Vet ikke helt om den passer til beskrivelsen din, men den er i alle fall goood

Kansje det [:)]

Eller så kan du skjære ut en rund en, og spise resten selv [:-] Hihi

har ikke oppskriftene selv, vi fikk andre til å lage for oss.. men de kakene som ble mest poppis i dåpen hos oss var snikkerskake, oreokake, og sånn marengsbunn kake med vanilje krem..
Kan se om jeg finne oppskriften om du er interessert.

ORIGINAL: aniva

har ikke oppskriftene selv, vi fikk andre til å lage for oss.. men de kakene som ble mest poppis i dåpen hos oss var snikkerskake, oreokake, og sånn marengsbunn kake med vanilje krem..
Kan se om jeg finne oppskriften om du er interessert.

mmmm, pavlova

Snikkerskake

Bunn:
3 eggehviter og
3 dl sukker
Piskes stivt
20 ritzkjeks (knuses litt)
2 1/2 dl peanøtter (knuses med kjevle)
Ritzkjeks og peanøtter blandes i marengsen.
Smør "deigen" ut på et bakepapir i en langpanne og stek på
175 grader i 15-20 minutter.
Når den er avkjølt deles bunnen til to deler.

Fyll:
3 dl fløte + litt sukker vispes og tas mellom to bunner.

Topping:
3 eggeplommer
3 ss sukker
Piskes for hånd.

100g melkesjokolade
60 g smør
1 ts kaffe
Smeltes sammen.

Marangsbunn kake

Ingredienser:
6 eggehviter
3 dl sukker
Noen dråper sitronsaft

1 pakke Vaniljekrem (ferdig)
3,33 dl kremfløte
2 ss sukker

1 kurv med jordbær
2 Kiwi

Fremgangsmåte:

Romtemperer eggene
Sett ovn på 125 grader
Knekke eggene i en bolle, tilsett noen dråper sitronsaft. Pisk eggehvitene til hardt skum
Tilsett sukker. 1 dl av gangen. Fortsett å piske til en veldig fast masse
Legg bakepapir på en stekeplate.
Fyll marengsmassen i en krempose (evt. en plastpose) og lag en rund bunn. Start innerst i sirkelen og sprøyt utover til ønsket størrelse. Lag marengstopper rundt hele bunnen.
Stekes midt i stekeovn på 125 grader i 2 1/2 til 3 timer. Kaken skal bli skikkelig sprø og svakt brunlig.
Avkjøl, og stryk vaniljekrem ut over bunnen
Pisk kremfløte med sukker, og legg over igjen
Rense og del jordbær i to, legg dem øverst

OreoKake

Ingredienser
Ca. 450 g Oreo Cookies
100 g smeltet smør
2 pk Tine kremost naturell (eller 1 pk Phildelphia 225 g) myknet
2,5 dl melis
ca 3,5 dl piska krem (skal opprinnelig være den amerikanske cool whip, men den er umulig å spore opp i Norge! Jeg har vært overalt for å prøve å finne! Jeg har brukt Menkomel Whipping i stedet, men du kan også bruke helt vanlig kremfløte)
2,5 spiseskjeer sukker
1 pose sjokolademousse Toro
3 dl melk til moussen (jeg har brukt 2 dl lettmelk og 1 dl helmelk)

Tilberedning
1/4 del av oreokjeksene legges for seg i seg i en skål og brekkes opp i småbiter. Ta restene av kjeksen og putt i en pose, og smuldre de opp til veldig små biter. Smelt smør, og hell det over kjekssmulene i en bolle og bland det godt til det kan smøres ut i en form. Bruk en 24 cm rund form.
Miks kremosten med melis med en miksmaster så det blir en luftig og kremete masse. Bland krem med sukker, og bruk ca halvparten av den stivpiskete kremen til å røre forsiktig inn i den ferdige ostemassen. Smør massen over kakebunnen og legg oppi halvparten av kjeksbitene du har satt til side. Sett i kjøleskap 30 minutter.
Lag sjokolademoussen i henhold til pakningen. Jeg har erstattet 1 dl av melken med helmelk, men det er valgfritt! Rør inn de siste kjeksbitene i moussen. Smør massen over kaken og sett i kjøleskap ytterligere 1 time. Legg et lag med krem på toppen til slutt, og pynt eventuelt med flere kakesmuler eller lag et mønster med vanlig sjokoladesaus.
La kaken stå avkjølt ytterligere noen timer, og aller best blir den om den får stå nesten ett døgn før man skjærer rundt kanten og løsner formen og spiser.

Kopierte disse fra nett, det er de kakene som var skikkelig poppis!! De var drit god..
Som sagt laget ikke jeg de, vi fikk noen til å lage de, men skal nok prøve selv også!!

Er ikke akkurat sjokolade kake, men jeg digger denne kaka:

Firkløverkake

300 gr mandler males opp      Alt
300 gr melis           røres sammen
3 (4) egg

Glasur

1 firkløver
1,5 kopp melis (eller mer)   Smeltes på
4 bs smør                                 ovnen
1/2 dl fløte

oj nå fikk jeg mangen nye oppskrifter å prøve ut..må skrive ned [:)] elsker å bake [:)] skal lage oreokake uansett..men vil ha en sjokoladekake i tillegg, og har ikke klart å finne den rette sjokoladekremen enda [:)]

ORIGINAL: Tessy_

Kansje det [:)]

Eller så kan du skjære ut en rund en, og spise resten selv [:-] Hihi

den var ikke dum [:D]

Jeg er ekspert på å SPISE kake hvertfall[;)]

You must log in or register to reply here.
Back
Topp