Noen juletradisjoner

M

Moderator Irene

Guest
dere ønsker å bringe videre til deres barn som dere kan huske fra oppveksten? :)

Fortell!
 
Vi har husnisse, som flytter inn i begynnelsen av desember. Han kan være veldig snill og komme med små gaver, eller veldig fantete, og da må vi blidgjøre ham med grøt, kaker og julegløgg (uten alkohol). Veldig koselig. Spesielt eldstemann synes det er veldig kjekt med husnisse.:joyful:

Vi har også julegave fra husnissen, som ligger under juletreet om morgenen. Gjerne noe med en aktivitet, film e.l for at timene skal gå litt fortere.

Vurderer å innføre julestrømpe :)
 
Herlig!:D he har vi tradisjon med "lobassen", som er en ørliten nisse som er den nissen som gir godter i sokken.barna legger frem en liten skål med vann, en klut og en bit av en såpe som nissen kan vaske seg med(han blir jo så skitten når han kommer ned gjennom pipa stakkars).Så her finner barna julesokker fylt med godis på morgenen.samt en tilsmusset badeskål med sotrester, krøllete klut og gjerne en liten lapp med miniskrift der lobassen takker for seg:D
 
Mye sang, musikk og underholdning på julaften..julegudstjeneste..julestrømpe 1 dag..felles pynting av tre..Gåtur eller skøyter hele formiddagen 1 og 2 dag..grøt med mandel etter kirken..Disney på tv julemorgen...filmkvelder i romjulen..
 
være med familie, bake pepperkaker, pynte juletre og filmene på julemorgenen <3 <3 <3
 
På julaften har vi alltid gått rundt juletreet og sunget julesanger, og når vi synger "på låven sitter nissen" til slutt, så kommer nissen og deler ut gavene :)

Men mannen synes dette med å gå rundt juletreet og synge er kjempeflaut ...
 
Jeg har bestandig vært vant med og være med pappa i kirka på gudstjeneste hver jul og det tenkte jeg og ta videre med mine barn men der jeg bor så er det ikke gudstjeneste på julaften så da var det litt vanskelig og ta med barna Ellers er det tradisjon hos oss at en leser opp gaver og vi ser hva personen får
 
Vi har tradisjon med å pynte juletreet på lillejulaften og at barna får julestrømper på morran julaften. Og så er det Reisen til julestjernen og Tre nøtter til Askepott ❤️
 
Og så fort det ble mørkt på julaften gikk vi alltid og besøkte de ulike gravene og tente lys da jeg var liten! Det vil jeg gjerne fortsette med, særlig etter at pappa døde. Snakket med kjæresten om det, og vi ble enige om å gjøre det hvert år. Det synes jeg er veldig fint. Alle de lysene!
 
Back
Topp