Noen i anleggsbransjen her?

Mhla96

Forelsket i forumet
Junilykke 2020 ♡
Aprilspirene 2023
Hei!
Er det noen fler i anleggsbransjen her? Jeg jobber som oppmålingsingeniør i et firma hvor vi er stasjonert på et prosjekt å arbeider veldig mye ute i felt/produksjon. Hvor det er som oftest gange på pukk og dårlig "vei" samt med tungt utstyr på ryggen og endel kilo i armene og mye bøying opp og ned i det daglige kjenner jeg det fort kan bli tungt å stå ut graviditeten. Samtidig så er jeg daglig utsatt for mye støy og støv. Vi har jo endel kontorarbeid og, men det går veldig i periodesvis, og de siste dagene har kvalmen kicket inn også, samt jeg jobber 7-18.30 dager og kjenner det fort blir lenge når jeg er ute å tråkker i felt hele dagen.

Er det noen i samme situasjon som har fått svangerskapspenger før eller vet om det er helsemessig forsvarlig å jobbe hver dag med støy og støv under en graviditet?:)

Jobber ikke i anlegg, men i industri. Mye støy kan påvirke fosteret. Hos oss får ikke gravider være i de mest støyende områdene. Mange får tilrettelagte oppgaver/kontorarbeid, som kan oppleves bedre for den gravide. Men da må du snakke med arbeidsgiver om det! Om de ikke klarer å tilrettelegge (feks de ikke har nok kontorarbeid), så kan kanskje graderte svangerskapspenger være en løsning. Om de feks bare har 3 dager kontorarbeid, så kan du være hjemme med svangerskapspenger de 2 andere. Generelt er nok fysisk arbeid bra for helsa, men ikke om det gjør deg dårlig!

Jeg jobber som gjenvinningsoperatør og sitter i gravemaskin, har en pågående sak med bedriftshelsetjenesten. Vibrasjon, støt, tungt abreid, støv osv er grunnlag for svangerskapspenger dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for deg. Legger ved en link.

Jeg jobber som gjenvinningsoperatør og sitter i gravemaskin, har en pågående sak med bedriftshelsetjenesten. Vibrasjon, støt, tungt abreid, støv osv er grunnlag for svangerskapspenger dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for deg. Legger ved en link.