Noen hundeeksperter her?

MammanTeOlai

Forumet er livet
Søsteren min hentet en Lagotto Romagnolo-valp for noen dager siden. Han er skikkelig vill, biter, hopper på folk, bjeffer og hyler. Når han er våken er han helt spinnvill. Mer enn vanlig valpeatferd virker det som.. Noen tips til hva hun kan gjøre? Hvordan disiplinere en liten valp? 

Gå på valpekurs, å lære teknikker som hjelper[:)]

Er ingen hunde ekspert, men det vi gjorde som funket for oss var at vi "tok" henne og satte henne på plass..
Moren til hunden tar de jo etter nakkeskinnet for å disiplinere de..
Vi tok athella i nakkeskinnet og sa NEI, tok henne vekk og gidde henne noe anna å styre med..
Eller bare gikk bort, stod over henne og sa NEI!

tror det viktigste er at man viser at man er sjefen, DU er den dominante og hunden har bare med å lyde..
Og komme seg på valpe/sosialiserings kurs fortest mulig[:)] Der lærer de også av andre hunder[:)]

Ja, det skal hun, men trenger litt tips før hun skal dit. [:)]

ORIGINAL: Zera

Er ingen hunde ekspert, men det vi gjorde som funket for oss var at vi "tok" henne og satte henne på plass..
Moren til hunden tar de jo etter nakkeskinnet for å disiplinere de..
Vi tok athella i nakkeskinnet og sa NEI, tok henne vekk og gidde henne noe anna å styre med..
Eller bare gikk bort, stod over henne og sa NEI!

tror det viktigste er at man viser at man er sjefen, DU er den dominante og hunden har bare med å lyde..
Og komme seg på valpe/sosialiserings kurs fortest mulig[:)] Der lærer de også av andre hunder[:)]

Ok, takk for svar! Hun sier nei, men det går visst ikke helt inn. [;)] Men tror ikke hun har prøvd å holde han i nakkeskinnet. Det var et godt tips! [:)] Som du sier er det jo det moren til hunden gjør.

Det er viktig at valpen får ro og fred i sine nye omgivelser.
Det er en ganske stor overgang å komme helt alene i et nytt og fremmed hjem.
Dette kan skape stressreaksjoner hos noen valper.
Gi valpen tid til å finne seg tilrette i sitt nye hjem.
Overse uønsket atferd evt. bruk avledning.
Ville ikke tatt valpen i nakkeskinnet.

ORIGINAL: MammanTeOlai

Søsteren min hentet en Lagotto Romagnolo-valp for noen dager siden. Han er skikkelig vill, biter, hopper på folk, bjeffer og hyler. Når han er våken er han helt spinnvill. Mer enn vanlig valpeatferd virker det som.. Noen tips til hva hun kan gjøre? Hvordan disiplinere en liten valp? 

Slik var min hund også en stund når hun var valp!
Jeg tror hun var stresset,hunder viser stress på en annen måte enn voksne og en valp kan lett bli stresset.

Det som hjalp på våres valp var å rydde bort lekene,ha lite besøk en stund,lite leking,ikke ta den med på alt for mange plasser på en gang (men vi dreiv sefølgelig med sosialisering-bare i litt mindre mengder)
Vi dreiv også mye med positiv trening,dvs at vi roset god oppførsel og gav godbiter for det[:)]
Jeg vil ikke annbefale å ta valpen i nakkeskinnet!

Små valper skal også sove mye,og ikke bli vekket fra søvnen sin.. Og viss det bare er noen dager siden hun hentet den,så kan det kanskje være uvant for valpen å være hos en ny familie og i nye omgivelser[:)]

Nå er min kjære hund 1 1/2 år,og verdens roligste og søteste frøken

ORIGINAL: Terria

Det er viktig at valpen får ro og fred i sine nye omgivelser.
Det er en ganske stor overgang å komme helt alene i et nytt og fremmed hjem.
Dette kan skape stressreaksjoner hos noen valper.
Gi valpen tid til å finne seg tilrette i sitt nye hjem.
Overse uønsket atferd evt. bruk avledning.
Ville ikke tatt valpen i nakkeskinnet.

en valp må disipliners fra dag1... skal ikke la valpen få styre på og gjør det den vil.. Det er en STOR feil mange valpe kjøpere gjør..
Å ta valpen i nakkeskinnet er noe noen bare må gjør, når man sier NEI og det ikke går inn..
Vi møte ta Athella i nakkeskinnet for at hu sku lyde i begyndelsen..
Nå er det nok at jeg lager en "tsh" lyd og knipser...

ORIGINAL: Enaj

Syns det blir feil å "ta" en valp bare fordi den oppfører seg som en valp!
Høres som om de ikke vet hva de gikk til dersom de er "lei" allerede etter ett par dager [8|]

At en aktiv valp er spinnvill, bjeffer, biter, hopper er bare tegn på at den er frisk.

Ehhh... Det handler jo ikke om at hun er lei. Og ja, hun har lest MYE om valper. Men hun opplever han som ekstra vill og lurer på om dette er normalt. Og hvordan hun skal takle det. Det må jo være lov til å spørre om råd og kanskje få en bekreftelse på at han er en normal valp?!

De aller fleste valper er stressa og ville og gale helt i førsten.
Det er ikke bare bare og bli revet vekk fra mor og kjente omgivelser, jeg ville ikke tatt henne i nakkeskinnet.
Ja moren gjør det, men du er ikke moren! Det er klart at det vil sikkert fungere, men du kan få en usikker og redd hund.
Det vil ta lengre tid å lære henne ved positiv læring, men du vil få en glad hund som stoler på deg.
Overse all oppførsel du ikke vil ha. snu deg med ryggen til og vis at du ikke liker det.

Hun burde kjøpe denne boken! den er veldig bra!
http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=BOK190

Her er en link til en side der du kan lese litt om valp: http://www.turid-rugaas.no/valpen.htm#valpen

Lykke til [:)]

Hun kan gå på kurs her: http://www.canis.no/hundeskolen/kursplan.php?v=a&mid=213&s=1
Jeg ville ikke gått på hvilket som helst valpekurs. det er noen som har kurs som ikke er bra for hunden.

Back
Topp