Noen her som tatt progesteron?

M-40756809

Flørter med forumet
Jeg har hatt to spontanaborter tidligere så nå når jeg fikk positiv test i mitten av september så fikk jeg progesteron tilskudd av legen pluss albyl e.
HCG steg perfekt i starten og helt frem til jeg var 5+4. da startet den og flate ut med kun 1000 i stigning per uke frem til jeg var 6+3. Nå er jeg 7+4 og jeg tror at jeg har en Ma da hcg ikke stigit og jeg har ingen gravid symptomer. Jeg har ikke tilgang til lege da jeg jobber på et skip og vi har vært ute på havet siste 1.5 ukene. Jeg er så redd at embryoet døtt allerede i slutten av uke 5 men at kroppen ikke skjønt det.
Kan progesteron hindre at man begynner å blø og at kroppen ikke starter en spontanabort selv? Hvor lang tid kan det gå om man har en Ma før kroppen rydder opp selv?

Ja, progesteron kan hindre en spontanabort i å starte. Gyn anbefalte meg hcg målinger i starten og deretter ukentlig ultralyd fra uke 7 til uke 12, men det har jeg ikke råd til. Så ble en ultralyd i uke 7+3 hvor jeg så hjerteslag og så krysser jeg fingrene frem til ultralyd i uke 12. Jeg går på utrogestan 2×200mg peroralt.

Hadde en MA i uke 9 i Jan. Startet ikke av seg selv da, men det hadde bare dødd 2 dager før det ble oppdaget ca. Gikk da på utrogestan 300mg x 2 vaginal kapsler. (Gjør det nå også +albyl -E). Men tror progesteron kan forsinke noe, men gyn da også at man fint kan begynne å blø selv om man går på det.

Føler veldig med deg ♥️ Ekstra vanskelig når du ikke får tatt en ul. Jeg har opplevd to MA og to kjemiske. Har brukt cyclogest flere sykluser, og har erfart at den utsetter blødning. Ved den ene kjemiske begynte jeg ikke å blø selv om testene hadde blitt negative. Tok da 3-4 dager etter jeg slutta før det kom blødning. Samme med mensen. Jeg har pleid å ta cyclogest etter eggløsning. Denne gangen begynte jeg på albyl-e og prednisolon ved positiv test. Men syntes også det var stress med cyclogest de første ukene. Det kan ta mange uker før kroppen rydder opp selv, uansett om man bruker progresteron eller ikke. Så du får dessverre ikke noe endelig svar før du får tatt en ul ♥️

Å så tøft å høre! Føler sånn med deg! Jeg gikk på Cyclogest ved graviditet i høst (gjør det nå også grunnet IVF) og opplevde en MA hvor det ikke hadde vært liv i magen på over 4 uker :/ begynte å spotte noen dager etter jeg var ferdig på cyclogesten og tok da en UL som dessverre bekreftet MA. Mistenker sterkt at cyclogesten hindret blødning i mitt tilfelle hvertfall :/

Back
Topp