Noen her som kan litt om parring? - vanskelig tispe

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Løpetiden er snart over.. tispa vil ikke.. aggressiv.. hannen får ikke lov i det hele tatt.. hehe..

Når løpetiden er over.. er det da for sent? Eller kan parringen skje litt etter at blodet har sluttet?

Nå husker jeg ikke helt, men jeg mener at parringen kan skje etter at hun har sluttet å blø.

Man kan ta en blodprøve hos veterinæren for å finne ut når hun er parringsklar.

Hvor langt uti løpet er hun? Er hun kommet for langt, er det ikke rart hun ikke vil parres. Tisper høyløper rundt 10-12 dagen, men alt ifra 8-14 dagen og noen enda lenger uti løpet lar seg parre og får valper. Utifra sånn som du beskriver tispen, høres det ut som om det er for sent. Sikreste måten å vite helt sikkert, er enten å reise til veterinær for et utstyrk av skjeden hvor de sjekker cellene under mikroskop eller en progesteronprøve.

Googlet litt:

En gjennomsnittlig løpetid varer i cirka tre uker. De første tegn på at en løpetid er i gang er tispa ofte blir mer interessert i å snuse på den daglige lufteturen, den markerer gjerne hyppig på turen og kjønnsleppene starter å hovne opp. I de første 10–11 (7–20) dagene vil det gjerne dryppe ganske rikelig med blod, men dette kan variere mye fra hund til hund. Denne perioden kalles forbrunsten (proøstrus). Etter hvert vil blødningene avta og blodet/sekretet blir lysere. Det er i denne fasen at eggløsningen skjer, og det er først nå at tispa er villig til å la seg pare (stå). Denne fasen kalles brunste (østrus). Forbrunst og brunst (proøstrus og østrus) utgjør samlet det vi kaller løpetid.

ORIGINAL: Havana

Hvor langt uti løpet er hun? Er hun kommet for langt, er det ikke rart hun ikke vil parres. Tisper høyløper rundt 10-12 dagen, men alt ifra 8-14 dagen og noen enda lenger uti løpet lar seg parre og får valper. Utifra sånn som du beskriver tispen, høres det ut som om det er for sent. Sikreste måten å vite helt sikkert, er enten å reise til veterinær for et utstyrk av skjeden hvor de sjekker cellene under mikroskop eller en progesteronprøve.

Signerer. Det høres ut som om det er for sent, og jeg ville ikke ha prøvd å tvinge tispen. Mest sannsynlig er det bare å vente til neste løpetid [:)]

Jeg har overhodet ikke peiling på parring av hunder, men jeg trodde at det var i den blodfrie uken de skulle parres? Altså, den uken som er imellom blødningene?

Tispa er på slutten av løpetiden sin.. hannen har vært der hele veien.. og prøvd seg.. men tispa nekter.. blir det feil å holde fast tispa? At eieren holder henne mener jeg? Mener å ha hørt at noen gjør dette..

ORIGINAL: Inmari

Googlet litt:

En gjennomsnittlig løpetid varer i cirka tre uker. De første tegn på at en løpetid er i gang er tispa ofte blir mer interessert i å snuse på den daglige lufteturen, den markerer gjerne hyppig på turen og kjønnsleppene starter å hovne opp. I de første 10–11 (7–20) dagene vil det gjerne dryppe ganske rikelig med blod, men dette kan variere mye fra hund til hund. Denne perioden kalles forbrunsten (proøstrus). Etter hvert vil blødningene avta og blodet/sekretet blir lysere. Det er i denne fasen at eggløsningen skjer, og det er først nå at tispa er villig til å la seg pare (stå). Denne fasen kalles brunste (østrus). Forbrunst og brunst (proøstrus og østrus) utgjør samlet det vi kaller løpetid.

Ok. Takk[:)]

Da høres det nesten ut som om parringen burde skje nå snart da.. for hun blør fortsatt bitte litt.. Blir spennende! For jeg skal ha et avkom fra disse hunden[:D]

Etter hvert vil blødningene avta og blodet/sekretet blir lysere. Det er i denne fasen at eggløsningen skjer, og det er først nå at tispa er villig til å la seg pare (stå)

Etter det jeg kan skjønne utifra dette, så trenger hun kanskje litt mer tid.

Uansett synes jeg det blir helt feil å hode fast tispa. En parring kan vare i over en halv time, hvor hundene sitter fast. Dette kan bli traumatisk og farlig både for hundene og "hjelperne".

EDIT: ser du fant fram. Lykke til[:)]

Vet mange som "tvangsparrer dem ved å holde tispa...JEG ville heller insiminert tispa da...

ORIGINAL: Fridasinmamma

Tispa er på slutten av løpetiden sin.. hannen har vært der hele veien.. og prøvd seg.. men tispa nekter.. blir det feil å holde fast tispa? At eieren holder henne mener jeg? Mener å ha hørt at noen gjør dette..

Er hun på slutten er det nok for sent, og det tjener sannsynligvis ingenting å holde henne nå. Det stemmer at endel holder tispen, men det er da når tispen er høyløpks (står for hannen) og hannen kanskjer trøbler litt, tispen vrir seg unna etc. I og med at hannen har vært der hele tiden også, er jeg ganske sikker på at å holde henne ikke hjelper stort. Noen hanner er veldig sensitive på lukten fra tispen og vil ikke parre hvis ikke det er rett. Jeg har selv parret hunder uten at førstevalg av hanne ville, selv om de oppvartet hverandre så godt de kunne, mens resverehannen knapt luktet på henne før de hang :-)

Av ren nysgjerrighet, hvilken hunder er det? [:)]

Vet du/oppdretter hvilken dag hun er på? Så det ene svaret ditt over her, og hvis dere er usikre, hvorfor ikke bare reise til vet og ta utstryk? Da ser dere iallefall om det er fortidlig, for sent eller innen noen dager :-)

ORIGINAL: siljeheleen

Av ren nysgjerrighet, hvilken hunder er det? [:)]

Bishon Havanaise[:)]

Vet du/oppdretter hvilken dag hun er på? Så det ene svaret ditt over her, og hvis dere er usikre, hvorfor ikke bare reise til vet og ta utstryk? Da ser dere iallefall om det er fortidlig, for sent eller innen noen dager :-)

Hun som har tispa har ikke satt seg særlig inn i det med parring.. første kullet på tispa si.. hun har tispa på for (er det det det heter?.. hun må ha 2 kull på tispa.. så får hun tispa) og kan som sagt svært lite..

Jeg snakket nå med venninna mi.. og hun har parret tispa si.. og hun mente at det kan parres et visst anntall dager etter at løpetiden er over.. samt at tispa her fortsatt blør litt.. ikke mye, men litt.. og da er det vel nå eggløsningen kommer da?

Oppdretteren er i Thailand.. men kommer hjem på fredag.. og da skal begge hundene over dit.. og hun har nok mer greie på det.. håper det ordner seg.. for jeg skal som sagt ha et avkom fra disse hundene..

[:D]

Det er jo kun noen få dager hun er klar. Du må ta tempen og følge opp for å vite når dette er, er ikke vits å tvinge henne hvis det ikke er riktig dag??????!
Ville heller inseminert(eller hva det heter) hos veterinær enn tvangsparra

Høres ikke ut som du har lest så mye om dette eller vet så mye om det. kanskje fint å lese litt på nett eller ringe en veterinær? Selv ville jeg vært VELDIG forberedt på ALT hvis jeg skulle parra tispa mi iallefall

Ta tispa på toppen av hale rota vis hun tar halen til side så "står" hun og er da parrings klar.
Men gjør hun ikke dette kan det være for sent rett og slett.

ORIGINAL: Fridasinmamma

Hun som har tispa har ikke satt seg særlig inn i det med parring.. første kullet på tispa si.. hun har tispa på for (er det det det heter?.. hun må ha 2 kull på tispa.. så får hun tispa) og kan som sagt svært lite..

Jeg snakket nå med venninna mi.. og hun har parret tispa si.. og hun mente at det kan parres et visst anntall dager etter at løpetiden er over.. samt at tispa her fortsatt blør litt.. ikke mye, men litt.. og da er det vel nå eggløsningen kommer da?

Oppdretteren er i Thailand.. men kommer hjem på fredag.. og da skal begge hundene over dit.. og hun har nok mer greie på det.. håper det ordner seg.. for jeg skal som sagt ha et avkom fra disse hundene..

[:D]

For at tispene skal kunne parres og det skal bli valper av det må hun ha eggløsning. De dagene tispen kan parres for å få valper er 10-12 dagen (noen fra dag 8-14 evt. lenger) Er løpetiden over (den varer ca. 3 uker) er den over og eggløsning forbi. Ikke stygt ment, men dere virker litt usikre, så jeg ville helt klart reist til veterinæren for å fått bekreftet/avkreftet om dere kan parre. Å ta et utstryk fra skjeden er ikke dyrt, og da får dere svar på om det kan parres.

Evt. om det finnes andre oppdrettere i nærheten som kan hjelpe dere om hun må parres nå?

ORIGINAL: Skrulla86

Det er jo kun noen få dager hun er klar. Du må ta tempen og følge opp for å vite når dette er, er ikke vits å tvinge henne hvis det ikke er riktig dag??????!
Ville heller inseminert(eller hva det heter) hos veterinær enn tvangsparra

Høres ikke ut som du har lest så mye om dette eller vet så mye om det. kanskje fint å lese litt på nett eller ringe en veterinær? Selv ville jeg vært VELDIG forberedt på ALT hvis jeg skulle parra tispa mi iallefall

Herregud.. ser ikke ut som om du har lest hele tråden heller???

Er IKKE min tispe!! Så jeg har INGEN grunn for å sette meg inn i noe som helst!

En venninne av meg ringte nå.. hadde lest i en valpebok som hun hadde.. og der stor det at tispen har eggløsning 12-18 dager etter start.. så håper at det ikke er for sent på fredagen når oppdretter kommer hjem.. hun har litt mere greie på dette..

Oppdretter dro på ferie for nesten 2 uker siden (fredag kommer hun hjem).. og når hun avleverte hannen til eier av tispe så hadde hun enda ikke fått løpetid.. så tror nok at det ikke er for sent enda.. får i alle fall krysse fingrene[:)]

Back
Topp