Noen her som kan en del om turnus-regler o.l.?

• Trådstarter Trådstarter malien
  • Opprettet Opprettet
M

malien

Guest
Da tenker jeg turnus innen det offentlige (kommunen).

Om en går deltid stilling men i èn turnusuke har f.eks 40 timer, har en da rett på overtidsbetaling? En full uke (100%) er jo 35 timer..
Er det lov å lage turnus hvor antall timer enkelte uker overstrider de 35 timene?[8|]

ORIGINAL: limafre

Ja, det er lov. De regner ut snitt-timene over et visst antall uker. Man får ikke overtid før man har passert 100% for en hel måned. Ved å ha mange i deltidsstillinger sparer de mye overtid. Forøvrig har kommunen som regel dispans fra arbeidsmiljøloven fordi det er nesten umullig å få en godkjent turnus hvis ikke.

Helt riktig det som står her. Har nettopp hatt turnusen på jobben til godkjenning, og det er ganske mange unntakk i lovverket. Jeg jobber 46 timer de ukene jeg har helga, det samme gjør mange i mindre stillinger. Men det gir mer fri en annen uke, og de fleste hos oss vil ha det slik[:)]

De som svarer ovenfor har rett. Det er snitt i mnd, derfor kan du ha en uke med 46 timer, og en uke med 25 timer!

Men: Hvis du påtar deg ekstraarbeid utenom turnus, og du fra før har 35,5 timer på den uka, så blir det overtid på ekstravakten! [;)]

ORIGINAL: vand

De som svarer ovenfor har rett. Det er snitt i mnd, derfor kan du ha en uke med 46 timer, og en uke med 25 timer!

Men: Hvis du påtar deg ekstraarbeid utenom turnus, og du fra før har 35,5 timer på den uka, så blir det overtid på ekstravakten! [;)]

sign. samt at det er forskjellig på hvor mange uker de regner turnusen. Du har også krav på overtid hvis du totaltsett overstiger en 100% stilling i den perioden. Men du må huske å gi beskjed. Er noen plasser som krever dette. (selv om de egentlig ikke kan).

Ok takk for svar dere[;)]

Ja det svinger mye fra uke til uke, alt fra 10 timer ene uken til 45 timer en annen uke[:-][;)] Men nå slipper jeg gruble mer på det[8D]

Back
Topp