Noen her som har vert på Kreta? Trenger tips..

Almyrida81

Forumet er livet
VIP
Vi skal dra nå i september og lurer litt på å hive oss på noen utflukter.. En iallefall.. Så er det jo flere å velge mellom..! Vi har lurt litt på å ta en dag på sjøen i en sånn båt.. Men vet ikke om ungene kommer til å like det.. De er 2,5 og 5 år..
Ellers så er det jo et badeland der.. Utfor Chania.. Det hadde de jo muligens likt..
Så ser jeg at mange anbefaler å ta en dag til Elafonissi.. En fin strand visstnok.. (Ja, jeg vet lite og jeg har heller aldri vert der før..)
Vi skal bo rett utenfor Chania, så Spinalonga er jo uaktuelt, selv om jeg veldig gjerne kunne tenkt meg det..! Men det får vi ta siden.. :-)

Noen her som har noe spesielt å anbefale av disse..? Det blir jo noen kr om vi skal dra hele familien, så vi gidder jo ikke å dra om det ikke er noe særs å dra på.. :-P

Var akkurat det jeg tenkte.. Derfor har vi jo utsatt Sommarland i Bø her hjemme, for de kanskje er litt små..

jeg har vært over hele kreta og kan så absolutt anbefale elafonissi. spessielt for smårbarnsfamilier, da barna kan leke i vannkanten mens forldrene følger med fra solsengen. det er veldig langgrundt og kjempefin sand. veldig varmt i vannet også. vannet nådde meg under knærne helt ut til "øya", og ettåringen vår kunne fint sitte i vannet med bøtte og spade som han gjør i baljen hjemme uten å dukke under. null strøm i vannet.
minuset er den dritskumle veien dit. masse dødsulykker langs den veien, og folk kjører svin.

En annen ting dere bare MÅ gjøre er å dra på jumbo!! det er en enooooormt stor butikk/senter (tror nesten det er større enn ullared om du har vært der). de har veldig mye leker, men også klær(mest for barn) og ting til hjemmet ++.. de har vel det meste der, og det er suuuuper billig! ungene kommer til å storkose seg. anbefaler å ta det en av de første dagene så dere rekker en tur til :) det ligger i utkanten av chania, mot platanias

Badelandet er nok litt mer for større barn, ja. 5åringen kan det kanskje være greit for(noe i allefall), men det går sånn lite thomastog dit som kan være litt gøy da.

En siste ting er at dere må ta en dag i gamlebyen om det ikke er der dere skal bo. kjempefin plass. veldig koselig og masse å se. det er derifra de båtene med glassgulv går også, så man kan se skilpadder ol. Det var vel i septemer de begynte å å dukke opp(skilpaddene asså), så det kan jo være gøy for barna å se. i gamlebyen er det masse butikker med dilldall, masse fine restauranter nær sjøen med nydelig utsikt, og fra "kaia" kan man se et kjempefint fyrtårn som er opplyst hele veien rundt tårnet (man kan gå ut dit også).

og en liten "advarsel". hvis noen prøver å lure dere til å dra til heraklion (hovedstaden), ikke gjør det. makan til stygg å skitten by. bare rot, ingen ting å se, søppel over alt, alt ser skittent ut, det er tagging og grafitti på nesten hver en vegg man ser.. vi ble "lurt" til å dra dit, fordi det skulle være så mye fint å se, med mye historie ol. så fikk vi vite av guiden når vi skulle fly hjem at det var kåret til en av europas styggeste byer, hehe.

ble litt mye dette, men håper du fikk litt å tenke på :)
kos dere på turen :)

Tusen takk for kjempegode tips..! :-D
Vi skal bo i Kato Daratso (tror jeg det het), som var noen få km fra Chania by.. 
Så blir vel noen besøk inn dit ja.. Det Jumbo senteret, ligger det i Chania ?

Kom plutselig på denne siden, som jeg ble anbefalt av noen fastboende før jeg dro. Du kan jo se om det er noe der http://kretatema.gr/ . Drives av noen svenske som har bodd på Kreta i 30-40 år (mener jeg å huske).

Back
Topp