Jeg føler bare jeg må kommentere noe i denne tråden..
To ting -
-Svart vs hvit vaskehjelp : dere som har svart vaskehjelp (vil anta det gjelder mange i denne tråden ettersom dere betaler så lite) - reflekterer dere over ulovligheten i dette og det faktum at dere med å legitimere et sånt market frarøver den ansatte rettigheter som sykepenger, arbeidsledighetstrygd etc. samtidig som det jo er skattesnyteri?
-Sosial dumping : når man betaler 600 kr for 6 timers arbeid utgjør det en timepris på 100 kr og det er laaaangt under det folk flest ville godtatt i en vanlig jobb. Dermed blir dette å jobbe som vaskehjelp (og da i utgangspunktet svart arbeid) en "mulighet" for de som stiller svakt i samfunnet enten ved at de ikke har språkferdigheter eller andre ferdigheter som kreves i det vanlige arbeidslivet.. Jeg sammenligner det litt med sosial dumping :
Sosial dumping er et begrep som knyttes til arbeidsinnvandring hvor utenlandske arbeidstakere, som utfører arbeid i
Norge, får vesentlig dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn norske arbeidstakere
Hva tenker der om å være en del av dette "markedet" som muliggjør utnyttelse av arbeidskraft fra mennesker som har få andre valg og som er prisgitt den velvilje de som hyrer en gir?
Beklager om noen synes det er ubehagelig at jeg tar opp dette eller om noen føler seg truffet, men jeg synes dette er viktige ting å tenke på før man skaffer seg tjenester i hjemmet som vaskehjelp eller annen hjelp som malere, snekkere etc..... Jeg drømmer også om vaskehjelp hjemme men sliter veldig med det moralske og etiske i å velge en billig svart vaskehjelp, og når jeg undersøker mulighetene for hvit vaskehjelp så er de få og dyre.. Derfor har det blitt med tanken og jeg vasker mitt eget hus....
Hva tenker dere? Har dere tenkt over problemstillingene jeg tar opp - og hvorfor har dere valgt som dere har??