Noen her som har tatt fire eller fem keisersnitt?

Bkno7103172

Første møte med forumet
Noen her som har tatt flere enn 3 keisersnitt?

Jeg har 3 barn, alle tatt med keisersnitt. Alle keisersnittene var planlagte og operasjonene gikk fint.
Kunne tenke meg å få en baby til, gjerne to.

Jeg har hørt at før var 3 snitt max, men at det har endret seg nå. Prøvde å forhøre meg litt med jordmor og på sykehuset når jeg gikk gravid med nr 3 om hvordan det var med 4 snitt, men fikk litt ulike svar. Noen mente at noen fint kunne ha 5-6 snitt og en annen mente fler enn 3 snitt var meget risikofylt og ikke ville anbefale fler enn det.
Har veldig lyst på flere barn, men vil jo selvfølgelig ikke la det gå på liv og helse.

Så har noen spørsmål:)

1. Hvem kan gi meg informasjon om dette? Sykehuset(hvem på sykehuset), fastlege, gynekolog? Hvem kontakter jeg? Siden det sies å være risikofylt, er det lurt å sjekke livmoren først om den tåler flere svangerskap (om det går an da, haha)
Livmorsveggen skal jo ikke være for tynn? Hvordan finner jeg ut om den er det? De hadde vel informert meg om at jeg ikke burde å flere barn etter sist keisersnitt, hvis det var helt krise nede der?

2. Er det automatisk et risikosvangerskap med nr 4? Fikk du tettere oppfølging/fikk flere kontroller? Eller oppsøkte du selv lege/jordmor oftere enn ved tidligere svangerskap?

3. Ungene mine er blitt tatt i uke 39, vanlig praksis her. Blir de tatt før dette, pga faren ved rier? Eller ble de tatt samme uke som med dine tidligere svangerskap? Eventuelt hvilken uke?

4. Har alder og vekt noe å si? Under innskrivingssamtalen på sykehuset sa hun dama(fikk ikke med meg om hun var lege eller ei:smiley-ashamed008) «du kan jo sikkert lett ha 1-2 keisersnitt til, du som er så slank og ung». Ville tro tilstanden til livmora hadde mest og si?

5. Hvor krise er det hvis jeg skulle gå inn i fødsel og få rier før datoen for keisersnittet? Hvis du fikk rier, gikk det fint?
Hvis det skulle skje, bor 10-15 min(spørs på trafikken) unna sykehuset, det kan vel ikke skje så mye på den tiden? Blir det hastesnitt med en gang jeg kommer inn eller kan jeg fint ha rier i noen timer uten at det gjør noen skader?

6. Snittet. Alle mine 3 har blitt ta med samme snitt, rett over bikinilinja. Hvor mange ganger kan man bruke samme snitt?
Hørte ei av legene sa til hun som sydde igjen etter sist operasjon «bare ta deg god tid, det er best å sy slik i tilfelle hun skal ha flere snitt». Legen sa også når jeg ble trillet ut at hun var meget fornøyd med operasjonen og snittet. Vil tro de kan bruke det samme snittet neste gang også da?

7. Tok det lengre tid å komme seg etter snittet, enn med de tidligere?

Vet at keisersnitt er risikofylt, og at det blir mer risikofylt for hvert snitt. Men har et sterkt ønske om å få flere barn. Hadde det ikke vært så risikofylt med mange keisersnitt, så kunne jeg fint tatt 6 stk. Er et rent helvette første uka etter keisersnittet, men etter det så går det fint:happy:

Håper noen kan dele erfaringene sine:angelic:
Takk for svar :Heartpink
 
Jeg har aldri hatt keisersnitt, men tenker at legene ville vel ha sakt ifra til deg om du ikke burde få flere barn? Du har veldig mange spørsmål som bare spesialiserte leger kan svare på. Kanskje du kan bli henvist til sykehuset for en prat av legen din? Når jeg ble gravid nå fikk jeg mer oppfølging pluss timer til sjekk for livmor og prat om fødsel på selve sykehuset jeg skal føde på. Så tenker det er mer dit du må henvende deg til for å få svar på alt :)
 
Ei venninne av meg tok keisersnitt nr to og fikk da beskjed om t hun ikke bør få flere barn på grunn av meget tynn livmor. Hun fikk også startende ruptur i livmor på vei til føden med rier. Tenker at dette er individuelt men at det alltid vil være en viss fare for de som har keisersnitt bak seg. Legen hadde nok gitt deg beskjed dersom det ikke var forsvarlig å få fler.
 
Back
Topp