Noen her som har samojed hund, Eurasier eller staff?

S_C

Elsker forumet
Jeg og sambo ser på hunder og han er veldig bestemt på en staffordshier terrier, litt min feil for jeg såg på den hunden først. Men må si jo mere jeg leser om samojed og eurasier så liker jeg de bare bedre å bedre.
Men vil gjerne høre folk sin mening og erfaring angående disse hundene..[:D]
Det som jeg syns er bra i forhold til staff og de 2 andre rasene her er jo at staffen har mindre pels, ser for meg litt mindre røyting, men vil jo ikke det skal være avgjørende..[:)]

Dytte hjelp taes i mot med takk[;)]

Jeg har to staffer, og jobber i tillegg i dyrebutikk og som hundemassør.
Valget mitt faller jo selvfølgelig på staffen, men som andrevalg av de to rasene ville jeg gått for Eurasier.
Ikke fullt like mye pels som Samojed, og krever ikke like mye.

Eurasier er nok mer familiehund enn Samojed.

Og Eurasier er litt mindre. Ihvertfall hvis du skal ha tispe.

Tusen takk for svar, jeg liker godt alle disse tre rasene, men er litt i tankegangen med at eurasier er en så ny rase at man kanskje ikke vet så mye om den enda..
Derfor vil jeg gjerne høre hva folk har å si om alle disse rasene, liker staffen veldig godt og då [:D]

Vil virkelig tenke godt igjennom før vi skaffer oss hund.[:)]

ORIGINAL: fjollefrua

Ulempe med staffen er hvis du liker å gå LAAAANGE turer om vinteren da... [;)]

Og har lest at ulempen med samojed er visst man liker å gå laaaaange turer om sommeren.[;)]

Eurasier er vel egentlig ikke så veldig NY, men er bare at det ikke er så mange som har den i Norge.
Men jeg ser enda sjeldnere Samojed, og det er nok fordi det er en hund som krever for mye for folk.

Det jeg liker med staffen, er at det er en hendig størrelse, lettlært, snill mot barn, tåler en støyt fra barna (lugging,dra i halen, dra i øret etc) uten å være aggresiv tilbake.

Jeg har som sagt to stk nå, og har hatt to tidligere også. I tillegg har min bror en hannhund på 7 år, så dette er en rase vi helt klart har god erfaring med, og komemr til å fortsette å ha.
Jeg er vokst opp med Rottweiler, men synes det ble for stor rase.
Tenk deg når du skal på ferie, så kommer en Samojed til å ta over halve bagasjeplassen din.
Dessuten er det mye lettere å skaffe pass til en mellomstor hund. Eurasier og Samojed krever litt plass...

ORIGINAL: S_C

Ulempe med staffen er hvis du liker å gå LAAAANGE turer om vinteren da... [;)]

Og har lest at ulempen med samojed er visst man liker å gå laaaaange turer om sommeren.[;)]

Hehe, ja det er sant...
Og det er lettere å kle på bikkja et dekken, enn å fjerne all pelsen ;)

Vi har hatt med staffene på fjellturer både om sommeren og om senhøsten uten at det har vært noe problem. Krever bare en ekstra sovepose om høsten...

Tror jeg bør besøke en oppdretter av Staff siden jeg ikke har mer kjennskap til den enn det jeg har lest.
Vet du om noen i Bergen el i områder rundt?[:)]

Tror jeg bør besøke en oppdretter av Staff siden jeg ikke har mer kjennskap til den enn det jeg har lest.

Hvis du først og fremst vil vite om rasen, så tror jeg at jeg ville ha ringt til raserepresentanten/leder i rasegruppen. Ringer du til en oppdretter, så er det fort gjort å "låse" seg litt til akkurat den.

Leder i rasegruppen heter Kirsten Svendsen, 64957579.
Hun har holdt på med staff siden 1989, og var en av de første i Norge som begynte å avle på staffen.

Men oppdretter i bergen har jeg desverre ikke mye kjennskap til.

Hvis du først og fremst vil vite om rasen, så tror jeg at jeg ville ha ringt til raserepresentanten/leder i rasegruppen. Ringer du til en oppdretter, så er det fort gjort å "låse" seg litt til akkurat den.

Leder i rasegruppen heter Kirsten Svendsen, 64957579.
Hun har holdt på med staff siden 1989, og var en av de første i Norge som begynte å avle på staffen.

Men oppdretter i bergen har jeg desverre ikke mye kjennskap til.

Takk[:)]

opp igjen[:D]

har hatt samojed, den hunden vil alltids være spesiell hos meg, helt fanstastisk var hun.
synes ikke pelsen var så plagsom for hun røytet "dotter" så bare å plukke opp

ORIGINAL: nemi.marselia

har hatt samojed, den hunden vil alltids være spesiell hos meg, helt fanstastisk var hun.

Liker den virkelig godt, leser at den er en god familie hund også, noe som er viktig..
Derfor jeg lurer på disse tre rasene, mener de er familie vennlige alle 3..

Jeg og sambo ser på hunder og han er veldig bestemt på en staffordshier terrier, litt min feil for jeg såg på den hunden først. Men må si jo mere jeg leser om samojed og eurasier så liker jeg de bare bedre å bedre.
Det som jeg syns er bra i forhold til staff og de 2 andre rasene her er jo at staffen har mindre pels, ser for meg litt mindre røyting, men vil jo ikke det skal være avgjørende..[:)]

Sånn i forhold til Samojed.. har du sett på Japansk spisshund? Den er det Samojed i.. blanding.. Mindre enn Samojeden.. lettere pels å stelle[;)]

ORIGINAL: Fridasinmamma

Sånn i forhold til Samojed.. har du sett på Japansk spisshund? Den er det Samojed i.. blanding.. Mindre enn Samojeden.. lettere pels å stelle[;)]

De jeg kjenner til er noen skikkelige gneldre bikkjer, har nok skremt meg vekk fra den rasen ja.[;)]

oooooopppp[:D]

ORIGINAL: nemi.marselia

Liker den virkelig godt, leser at den er en god familie hund også, noe som er viktig..
Derfor jeg lurer på disse tre rasene, mener de er familie vennlige alle 3..

kan ikke sammenlige dem for deg desverre for har kun hatt denne typen
men det er veldig hva du som eier gjør som former hunden

Vi har staff. En fantastisk hund Han er så sinnsykt flink med snuppa vår!!
Viktigste med staffen er at den trenger å sosialiseres en del med andre hunder(men det er jo viktig uansett da). De er veldig letttrente, for de er så ufattelig opptatt av å gjøre eieren blid[:)]

De andre rasene vet jeg lite om...

Finnes et staffeforum som du kan titte innom. Og sikkert fint å besøke kenneler[;)]

Har staff, verdens herligste og gladeste lille hannhund på 8 mnd, som elsker alt og alle!

Det man bør være obs på med staffen, er at det (høyst sannsynlig) ikke er en hund du kan ha løs sammen med andre hunder når den blir eldre. (iallfall ikke hann/hann)
Så om du vil ha en hund du kan slippe når som helst, hvor som helst, og med hvem som helst, er nok staff uaktuelt[;)]
De velger seg gjerne noen individer de går overens med.
Selvfølgelig kan du ende opp med en som går overens med alt og alle av andre hunder, men kan også ende opp med en som ikke går overens med noen...

Virker som staffen er mest vanlige blant folket her inne[:D]
Spennende dette her altså, flere innsyn?
Og takk til dere som har svart.[:)]

Back
Topp