Jeg har laktoseintoleranse.
Ble fort bedre da jeg kuttet ut alt som inneholdt melk. Når jeg skal handle ser jeg på ingrediensene. Jeg kan spise det som det står "kan inneholde spor av melk" på. Det betyr at varen er produsert i samme rom som andre varer med melk. Det finnes andre ord som betyr "melk", som melkeprotein, myse, valle, tørrmelk, skummetmelkspulver, melkepulver, margarin(med mindre det står ramset opp vegetabilsk olje, vann osv i parantes). Jeg tar kalsiumtilskudd, for får ikke nok gjennom kosten. Hvis din lille tåler gul ost er det mye kalsium i dette!
Påleggsalternativer: Den gule leverposteien(ikke grov) er uten melk, også go og mager sin leverpostei. Sjokade er uten melk(nugatti går jo ikke), mange med laktoseintoleranse tåler hard hvit ost(ikke brun ost, prim, smøreoster(noen smøreoster går!)). Noen pølser er med, noen uten. Du blir etterhvert flink til å se på innholdet i det du kjøper!! Ellers er makrell i tomat, kaviar, syltetøy, kokt skinke, salami...ja, det er mye som ikke er noe problem! Når det gjelder brød står det også som regel "kan inneholde spor av...".
Når du skal ha margarin til baking/steking, bruk "melange margarin uten melk og salt", som smør på brødskiva bruker jeg soft spesial(blå boks).
Det står mye på siden til tine: http://www.tine.no/ernaring/allergi-og-intoleranse
Til høyre kan du se en oversikt over hvor mye laktose det er i forskjellige produkter de har. Jeg er SÅ glad for at de har kommet med laktosefri melk og fløte! Fløten kan dessverre ikke piskes, og det er grisedyrt, men ellers veldig fint å ha et ku-alternativ [;)]
Man kan få problemer med ferdigmat, first price er gode på å unnlate melk i f.eks kjøttkaker og karbonader, mange go og mager produkter er uten. Her blir det mye rent kjøtt/fisk og grønnsaker. Bruker laktosefri melk eller soyamelk i potetmos, f.eks. Laktosefri melk er best til grøt! Det blir dyrt å skulle drikke det hver dag... Soyamelk kan smake rart for noen. Jeg liker ikke å drikke det rent, men bruker det gjerne til bakst. Det er godt i hvetebakst! Soyamelk koster ca. 20,- literen, mens laktosefri melk koster 30,-. Jeg drikker veldig mye vann til brødmåltider og sånt.
Når det gjelder is synes jeg soyaisen tofu er fin, ellers er noe saftis uten melk(men ikke alt!!). Tror lollipop er uten. Det finnes også soyaløsninger når det gjelder yoghurt som er fine. De små biolaene er uten laktose!
Enda en side: http://utenmelk.no/
Her får du en god oversikt over mat. Noe av det jeg har skrevet og enda mer.
Etter å ha satt seg litt inn i dette går det veldig bra! Jeg nyter bocca og after eight, melkesjokolade kan jeg leve uten... Noe potetgull har melk, noe lakris. Man må bare lese... Lurer du på noe mer? [:)]