Noen her som har operert fremfall?

Hysj...

Glad i forumet
Har ikke fått sjekket det hos lege, men jeg vet at jeg har fremfall av både fremre og bakre skjedevegg, etter tre svangerskap og fødsler.   Ikke så mye at det buler ut av åpningen, men nok til at jeg føler meg ganske udelikat til tider. Jeg må innimellom (unnskyld detaljer...) hjelpe til med hånden under avføring, spesielt om jeg er hard i magen. Skikeklig ekkelt. Og jeg har problemer med at det lekker luft fra både skjeden og rompa. Lurer på å be om operasjon, men er det noen ulemper med dette? Noen med erfaring her? Kan ta det på pm, selvsagt.

ingen...?

Vil anbefale deg å kontakte fastlege eller gynekolog, så sender dei henvisning til kvinneklinikken. Ellers har eg lite tips til deg. Men det kan hjelpe med knipeøvelser.

Det er ikke mulig å sende om til en hysj- bruker desverre. Men om du mistenker fremfall bør du kontakte fastlegen din for videre henvisning. Både mamma og mormor er operert for det, men i ganske voksen alder.

Jeg kjenner 3 stk som har gjort det, min mor og to venninder..og alle dem var fornøyd etter operasjon. Den ene venninden min hadde fullstendig kollaps i alle skjedevegger, og den andre hadde hatt bla total ruptur.

Moderator Marthe skrev:
Det er ikke mulig å sende om til en hysj- bruker desverre. 

jo, det er det :)

suttelutt skrev:
Jeg kjenner 3 stk som har gjort det, min mor og to venninder..og alle dem var fornøyd etter operasjon. Den ene venninden min hadde fullstendig kollaps i alle skjedevegger, og den andre hadde hatt bla total ruptur.

Takk for svar! Ingen komplikasjoner i ettertid? :)

Hysj... skrev:

suttelutt skrev:

Nei, ikke som jeg vet om iallefall...mamma er vel kansje ikke den som hadde fortalt om eventuelle komplikasjoner uansett, men for mine venninder var operasjonen både vellykket og nødvendig:)

suttelutt skrev:

Hysj... skrev:

suttelutt skrev:

Nei, ikke som jeg vet om iallefall...mamma er vel kansje ikke den som hadde fortalt om eventuelle komplikasjoner uansett, men for mine venninder var operasjonen både vellykket og nødvendig:)

Supert! :)

Jeg har fremfall på bakre skjedevegg, etter fødsel av mitt første barn som hadde litt stor hodeomkrets :) Jeg har ikke "fødet ferdig", noe sykehusene forutsetter for å gi operasjon, så jeg må nok vente noen år med å få fiksa det. Kniping hjelper litt, men tror likevel kroppen ordner mest selv ved at det går seg litt til.

Alt jeg har sanket av info om emnet tilsier at det er en rutineoperasjon hvor det er stor sannsynlighet for vellykket resultat, men man må være forsiktig den første tiden etterpå. Kraftig hoste eller nysing kan vel ødelegge resultatet. Det samme kan en eventuell ny barnefødsel, som er viktigste årsak til at man utsetter operasjonen til kvinnen er ferdig med å føde.

Men i første omgang er det greit å dra til legen og få konstatert omfanget og få informasjon om hva du kan eller bør gjøre i ditt tilfelle for å bedre hverdagen frem til operasjon blir aktuelt. Da vil du også få henvisning til gynekolog om du er klar for operasjon nå.

Livet er iallfall ikke over med dette, det blir bra igjen! :)

Ins skrev:
Jeg har fremfall på bakre skjedevegg, etter fødsel av mitt første barn som hadde litt stor hodeomkrets :) Jeg har ikke "fødet ferdig", noe sykehusene forutsetter for å gi operasjon, så jeg må nok vente noen år med å få fiksa det. Kniping hjelper litt, men tror likevel kroppen ordner mest selv ved at det går seg litt til.

Alt jeg har sanket av info om emnet tilsier at det er en rutineoperasjon hvor det er stor sannsynlighet for vellykket resultat, men man må være forsiktig den første tiden etterpå. Kraftig hoste eller nysing kan vel ødelegge resultatet. Det samme kan en eventuell ny barnefødsel, som er viktigste årsak til at man utsetter operasjonen til kvinnen er ferdig med å føde.

Men i første omgang er det greit å dra til legen og få konstatert omfanget og få informasjon om hva du kan eller bør gjøre i ditt tilfelle for å bedre hverdagen frem til operasjon blir aktuelt. Da vil du også få henvisning til gynekolog om du er klar for operasjon nå.

Livet er iallfall ikke over med dette, det blir bra igjen! :)

Tusen takk! :) Godt å høre :) Jeg har heldigvis ikke noe hengende utenfor skjden, så det er vel grunnen til at jeg veier litt for og imot. 

Jeg hadde forresten en liten "kule" i åpningen den første tida, men det har ordnet seg mye i løpet av første året, ikke minst etter at mensen kom tilbake og hormonene kom på plass. Meeen nå er jeg gravid igjen, så da blir det nok verre igjen :P Det går jo fint an å se det an noen år også, men det blir sikkert ønskelig å gjøre det etterhvert uansett, for det blir så vidt jeg har forstått verre med årene også, særlig når du nærmer deg eller kommer i overgangsalderen. Det er vel også mye grunnet våre venner hormonene, som endrer seg. Men ta deg en tur til legen og snakk litt om saken :)

lillemortil2snart skrev:
Er det pga fødsel eller svangerskap, dei legene ikkje operere før man er ferdig med barn?

Vil tro det er begge deler

Hysj... skrev:

lillemortil2snart skrev:
Er det pga fødsel eller svangerskap, dei legene ikkje operere før man er ferdig med barn?

Ok takk for svar. Håpet det kun var første.

lillemortil2snart skrev:

Hysj... skrev:

lillemortil2snart skrev:

Er begge deler ja, for begge deler er påkjenning på bekkenbunnen, livmor og skjede.

For øvrig syns jeg ikke dette skulle trenge å være en Hysj...-sak (ingen kritikk til trådstarter :)), for det er veldig mye mer vanlig enn man tror og det er som sagt ikke verdens undergang. Men det er skikkelig kjipt når man først oppdager det... Og selvfølgelig også dersom man plages med lekkasjer eller problemer/smerter under samleie.

Håper ikke det blir veldig mye verre her denne gangen for min del, for jeg vil helst ha 3 barn :) I verste fall tyter LIVMOR ut, ikke bare skjedevegger

Ins skrev:

lillemortil2snart skrev:

Hysj... skrev:

lillemortil2snart skrev:

Er begge deler ja, for begge deler er påkjenning på bekkenbunnen, livmor og skjede.

For øvrig syns jeg ikke dette skulle trenge å være en Hysj...-sak (ingen kritikk til trådstarter :)), for det er veldig mye mer vanlig enn man tror og det er som sagt ikke verdens undergang. Men det er skikkelig kjipt når man først oppdager det... Og selvfølgelig også dersom man plages med lekkasjer eller problemer/smerter under samleie.

Håper ikke det blir veldig mye verre her denne gangen for min del, for jeg vil helst ha 3 barn :) I verste fall tyter LIVMOR ut, ikke bare skjedevegger

Tar det ikke som kritikk, og er egentlig helt enig med deg :) Er vel ganske så anonym med min egen bruker også, så kunne gentlig brukt den, men... Synd det er så lite snakk om, burde vært mer åpenhet rundt det! HAr du også problemer når du skal gjøre nr to...? Trenger ikke svare om det blir for privat :)

Er ikke så blyg, men litt distré, for det hadde jeg tenkt å svare på :P Jeg har ikke "problemer" med verken en eller to, men jeg passer så godt jeg kan på å ikke få forstoppelse og så holder jeg igjen på mellomjøttet. Og kanskje viktigst av alt så prioriterer jeg foran alt å gå på do når jeg kjenner at jeg må, for man må helst gjøre så lite som mulig aktiv trykking. Hvis jeg får hard mage, ser og kjenner jeg at ting faller litt ned igjen :P Teite damekroppen som ikke har fulgt med på evolusjonen altså :P

Ins skrev:
Er ikke så blyg, men litt distré, for det hadde jeg tenkt å svare på :P Jeg har ikke "problemer" med verken en eller to, men jeg passer så godt jeg kan på å ikke få forstoppelse og så holder jeg igjen på mellomjøttet. Og kanskje viktigst av alt så prioriterer jeg foran alt å gå på do når jeg kjenner at jeg må, for man må helst gjøre så lite som mulig aktiv trykking. Hvis jeg får hard mage, ser og kjenner jeg at ting faller litt ned igjen :P Teite damekroppen som ikke har fulgt med på evolusjonen altså :P

Ja! Dumme, dumme kroppen! 

Back
Topp