Noen her som har hemokromatose?

x1xBitzyh

Forumet er livet
Svigerfar har akkurat fått den diagnosen, hemokromatose, jernlagret er litt teit... og så driver min kjære å har symptomer som kan tyde på at han har det han og.. Siden det og er arvelig.

Lurer mest på hvor vanlig det er i befolkningen?[8|]

Vi har det i slekten min, tanten min har veldig høye verdier. Pappa har litt høye verdier han og,så han gir blod regelmessig for å holde det i sjakk. Har testet meg og eg har høye jernverdier i kroppen,men ikkje så høye at det var snakk om at eg hadde hemokromatose[:)]

Vet ikke hvor vanlig det er men jeg jobber på laboratoriet(som er sammen med blodbanken) og har truffet en del pasienter som har det igjennom årene. Men det som jeg merket mest er at det er mer men en kvinner som har det plus at det er mye flere i Norge som har det enn i andre land i Europa Du vet helt sikkert at det eneste som hjelper at de tappes for blod. Det er viktig at det påvises fordi for mye jern(hemotomakrose) er overhodet ikke bra for lever.

Ble litt satt ut når jeg hørte at det var arvelig jeg... Tenker litt på stakkars svigerfar som har hatt dette i lengere tid og har fått diabetes pga det[:-]..

Men det forklarer at min kjære er så ille trøtt hele tiden og klager over leddsmerter og hjertedunk.. Legene har jo ikke kunne gjøre noe som helst og får vite at han er frisk som en fisk fordi alt ser bra ut på tester.
Håper litt at det er forklaringen at han og har hemokromatose slik de kan gjøre noe med det, men håper litt og at han ikke har det slik han blir mere våken av å bare trene. Får se hva som skjer hos legen på mandag![:D]

Men tusen takk for svar! Leste på nettet nå at veldig få har konstatert sykdommen så tenkte at det var spild av tid at jeg skrev innlegget[:D]

ORIGINAL: *Mostar*

Vet ikke hvor vanlig det er men jeg jobber på laboratoriet(som er sammen med blodbanken) og har truffet en del pasienter som har det igjennom årene. Men det som jeg merket mest er at det er mer men en kvinner som har det( vet ikke om det er heller riktig). Du vet helt sikkert at det eneste som hjelper at de tappes for blod. Det er viktig at det påvises fordi for mye jern(hemotomakrose) er overhodet ikke bra for lever.

åh?... Huffda.. får håpe jentungen vår ikke får påvist det når hun blir større da![:D]

Svigerfar går jevntlig til tapping akkurat nå... håper det fungerer så han blir litt friskere han og! Han og virker alltid litt trøtt[8D]

Back
Topp