Noen her som har/hatt aupair?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Jeg og min samboer sliter litt med å få hverdagen til å gå opp. Og vi jobber motsatt helger og motsatt på hverdager. Vi får aldri reist bort sammen utenom ferien. Som da er på sommeren, vi får ikke reist bort en eneste helg. Og vi er totalt avhengig av besteforeldre som stiller ufrivillig opp. Tanken på en aupair frister veldig. Men jeg er utrolig usikker. Hvordan takler barna dette? Og er det store språk problemer? Og er det så bra som det høres ut? For med enn aupair så ser jeg for meg mer tid som enn familie.

Jeg har ikke men har et vennepar som har.
De er stooorfornøyde og angrer ikke på valget sitt! Som de selv sier da at de bruker nå tiden på barna istedet for å  sette på klesvaks, henge opp. oppvaskamsin osv. De kan ta seg en tur på kvelden og kose seg. Det reddet forholdet som de sier!

Gulda skrev:
Jeg har ikke men har et vennepar som har.
De er stooorfornøyde og angrer ikke på valget sitt! Som de selv sier da at de bruker nå tiden på barna istedet for å  sette på klesvaks, henge opp. oppvaskamsin osv. De kan ta seg en tur på kvelden og kose seg. Det reddet forholdet som de sier!

Hvordan skaffet de seg en aupair da? Frister veldig. Men samtidig veldig skremmende å dele hjemmet sitt med fremmede.

Det er jeg ikke helt sikker på. de hadde mange søknader inne og måtte til slutt bare velge. Hun jobber 5 timer om dagen og har et rom i huset og eget bad..ser visst ikke så mye til henne når hun ikke jobber.
Men det finnes helt sikkert organisasjoener...
Hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg valgt aupair:D

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Men skal ikke egentlig en aupair passe barna, ikke være hushjelp?

Så vidt jeg har skjønt er hovedansvaret dems barna, men de hjelper til i hjemmet også. Tror nok jeg skal undersøke litt rundt dette. Er jo snakk om en tid frem. For vi må bygge på ett soverom til:)

søteste skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Men skal ikke egentlig en aupair passe barna, ikke være hushjelp?

Så vidt jeg har skjønt er hovedansvaret dems barna, men de hjelper til i hjemmet også. Tror nok jeg skal undersøke litt rundt dette. Er jo snakk om en tid frem. For vi må bygge på ett soverom til:)

Ja, jeg har i allefall ikke satt meg inn i det, så jeg vet jo ikke. :p Jeg bare mener og ha sett noen programmer om missbruk av aupair. At de gjør husarbeid også, men at det egentlig ikke er deres jobb i det hele tatt, annet enn slik som og rydde opp etter barna mens de har ansvar for barna osv.

Viktig å huske på at man har et ansvar tilbake også, de er ikke bare der for å "jobbe":

"Au pair (fransk «på lik fot») er en ung person som bor hos en familie i et fremmed land for å lære om kulturen der. Vertsfamilien gir kost, losji og lommepenger, og regner som regel med å få hjelp til barnepass og lettere husarbeid tilbake."

Jeg kjenner noen som har au pair, og de er veldig fornøyd. Hun er fra Filippinene. De er flinke til å involvere henne, tar henne med på familieferie (som de selvsagt betaler for henne) osv.

Viktig å huske på at man har et ansvar tilbake også, de er ikke bare der for å "jobbe":

"Au pair (fransk «på lik fot») er en ung person som bor hos en familie i et fremmed land for å lære om kulturen der. Vertsfamilien gir kost, losji og lommepenger, og regner som regel med å få hjelp til barnepass og lettere husarbeid tilbake."

Jeg kjenner noen som har au pair, og de er veldig fornøyd. Hun er fra Filippinene. De er flinke til å involvere henne, tar henne med på familieferie (som de selvsagt betaler for henne) osv.

Amorosa skrev:

Selvfølgelig. Det blir jo som ett familie medlem til! Jeg har også tenkt på en fra filippinene. Dem kultur kjenner jeg og de er som regel veldig sosiale her. Pluss at det filippinske miljøet her jeg bor er veldig bra. Da kan min sønn lære hennes kultur og ho vår kultur. Men vi får se, har vannsklig for å stole på fremmede også nÅr det gjelder barnet mitt.

Man må huske på at au pair ikke er en hushjelp eller barnepasser er det, man ønsker så skaffer man seg det..  

Gjennom de fleste aupair firma kreves det at aupairen skal få gå på skole/norsk kurs osv.. 

Så hjelpe til i hjemmet på lik linje med ett vanligt familiemedlem og ikke som en annsatt, noe de ikke er.

Back
Topp