Noen her som har høner?

B82

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
❤ Aprilbarna19 ❤
Februarhjertene 2025
Har i årevis ønsket oss høner i hagen, så går i gang med bygging av hønsehus i løpet av året:woot:

Tenker oss en flokk på omtrentlig 10, sikler på wyandotte, orpington og australorp. Ser de blir beskrevet som rolige og gode eggleggere.
De blir holdt for egg og kos, ikke kjøtt.

Noen som har rasetips..? :chicken:

De brune (vet ikke rase.. Vanlige høner? :hilarious:) er ikke så redde/nervøse som de hvite, men de spiser mer enn de hvite gjør :p

Gode egg iallfall, og 10 er en fin flokk :)

• Liker
Reactions: B82
Vi har en blanding av de to siste du skriver. Fine og turkis-grønne egg, ikke så nervøse av seg og gode egg-leggere ja! Du kommer til å få veldig mange egg med 10 stk, blir nok både til dere og andre da evt. Vi er 6 i familien, og får ca 3-5 egg hver dag (har 4-5 som legger egg), klarer da ikke holde helt unna.. Må liksom ta litt i og lage mer egg - retter enn jeg gjorde før. Veldig koselig med høner spankulerende på tunet da! Hvis du vil ha noen som legger seg klukk så du får kyllinger bør du nok ha en annen rase da, de er ikke så gode på det visstnok.

• Liker
Har hatt litt ulike dverg høns bla dverg kochin. Kjempesøte. Legger mange egg, men det blir jo små dverg egg :p

• Liker
Vi fikk høner for første gang i går :) 4 hvite italienere, 2 seramahøns og 3 chabohøns. Kan ikke si så mye ennå, da det er så ferskt :)
De skal bli frittgående og være i hønsehuset på natten :)

• Liker
Vi har Australorps og de er så fine! Rolige og legger mye egg. Kan anbefale de, men finnes mange flotte raser.

• Liker
Høner kunne jeg tenkt meg også:) Dessverre er det en del rev her, noe naboen har erfart med sine høner og kaniner.

Vi har brakel høns :-) Legger store fine egg ofte, og er veldig fin å se på. Hadde tre høner og to haner, og ruga frem flere tidligere i år, så nå har vi fem til. Spent på hvor mange høner det er av de. Ønsker oss også dverg kochin for kos:p Samboeren hadde det når han var yngre, og den var så tam at den fulgte etter han overalt og ville ha kos!

Vi har brakel høns :) Legger store fine egg ofte, og er veldig fin å se på. Hadde tre høner og to haner, og ruga frem flere tidligere i år, så nå har vi fem til. Spent på hvor mange høner det er av de. Ønsker oss også dverg kochin for kos:p Samboeren hadde det når han var yngre, og den var så tam at den fulgte etter han overalt og ville ha kos!
Vi har tre dverg kochin som vi fikk for noen uker siden. Den ene er enda litt engstelig, men de to andre kommer rett bort hvis de er ute. Og hvis de er i innhegningen så kommer alle tre bort for å småprate mens vi er der :D kjempekoselig!

Ååå jeg har også lyst på høner :D
Svigers sier at det er en dårlig idé, for de bare ødelegger plenen o_O
Jeg har uansett ikke råd til å bygge noe nå, men jeg har en drøm om å få det til en gang :D

Vi har fem «street mix», en er brun, to gul hvit brun, så et godt og blandet. De er vanvittig tamme, følger etter meg overalt hvis de får mulighet, forøvrig er de stuerene også. (Ja de får komme inn i huset å ligge i sofan sammen med oss)

Vi klekket dem selv med rugemaskin, tror det kan vær en fordel hvis man vil ha dem super tamme, da blir du liksom mamman deres fra dag 1- Katten og er vandt med dem, ligger ofte i hagen og vasker sjefs høna :love2

Syns forøvrig silkehøns er nyyydlige, kjempe fluffy :Heartbigred

Back
Topp