Noen her som har fjernet halsmandlene... ?

Rita Lind

Elsker forumet
Hvor lenge etterpå hadde du vondt og hva slags smertestillende tok du?

Mellomste snuppa her har fått fjernet mandlene og sliter veldig med smerter.
Hun tar 3 st. Voltaren pr døgn og skal nå ta Paralgin forte som ekstra siden vanlig paracet ikke har gitt tilstrekkelig smertelindring i tilegg til Voltaren. 
Hun tar en Voltaren om kvelden kl 23 og 11 på dagen, så 23 igjen. Så har hun fått PF som hun tar innimellom der. Håper hun sover bedre om nettene nå og siden 12 timer mellom hver Voltaren ikke har gitt henne tilstrekkelig lindring om natten har jeg anbefalt henne å ta en PF ved 5-6 tiden om morgenen.. Høres ikke dette lurt ut siden hun sover dårlig om nettene og ofte våkner av å ha vondt.. 

Er redd hun får i seg mye medisiner - men er jo bare for en kort stund. Hun er på 7. dagen nå etter operasjon. 

Noen som har noe lurt å komme med her - tips og gode råd taes imot med stor takknemlighet!! 

Jeg fjernet mandlene da jeg var rundt 6 år.. Husker jo ikke hvor vondt det var eller hvor mye medisiner jeg tok, men veit at jeg var hjemme i en ukes tid fra skolen... så noe særlig hjelp fikk du kanskje ikke her:P Husker også at det ble mye suppe og is-spising, men det var jo ikke det verste akkurat :P God bedring til lille jenta di

Skriver for å lese svar.. 

Viss ho skal ta 3 Voltaren pr døgn, så må ho ta ein til, no tar ho 2 pr døgn. 3 pr døgn er for eksempel 12, 18 og 24.
Det som er lurt er å ta smertestillende jevnt utover døgnet slik at det aldri blir kjempevondt. Viss ho skal ta 3 Voltaren og to PF, så ville eg tatt døgnets timar og delt på fire, pluss tatt ein ekstra PF før leggetid. For eksempel 0600 Voltaren, 1200 PF, 18 Voltaren, 24 PF og Voltaren. Trur det er heilt normalt å vondt ei stund, og syns ikkje det høyres urovekkande mykje ut dei tablettane ho tar. God bedring!!

sogn78 skrev:
Viss ho skal ta 3 Voltaren pr døgn, så må ho ta ein til, no tar ho 2 pr døgn. 3 pr døgn er for eksempel 12, 18 og 24.
Det som er lurt er å ta smertestillende jevnt utover døgnet slik at det aldri blir kjempevondt. Viss ho skal ta 3 Voltaren og to PF, så ville eg tatt døgnets timar og delt på fire, pluss tatt ein ekstra PF før leggetid. For eksempel 0600 Voltaren, 1200 PF, 18 Voltaren, 24 PF og Voltaren. Trur det er heilt normalt å vondt ei stund, og syns ikkje det høyres urovekkande mykje ut dei tablettane ho tar. God bedring!!

Kom på at viss ho ikkje treng både Voltaren og PF for å få sove kan ho dele døgnet i fem i stedenfor, da får ho jo enda mindre oppholdt mellom tablettane :o)

Aprilblomsten skrev:
Jeg fjernet mandlene da jeg var rundt 6 år.. Husker jo ikke hvor vondt det var eller hvor mye medisiner jeg tok, men veit at jeg var hjemme i en ukes tid fra skolen... så noe særlig hjelp fikk du kanskje ikke her:P Husker også at det ble mye suppe og is-spising, men det var jo ikke det verste akkurat :P God bedring til lille jenta di

Tusen takk aprilblomsten for svar!! 
Minstemann fjernet mandlene når hun var 3 år og hun klaget veldig lite over smerter. Er straks verre, har jeg hørt, jo eldre man er når man får fjernet mandlene. Mellomste snuppa mi her er voksen nå og angrer bittert på at jeg ikke tok kampen om å få de fjernet når hun var yngre. 
Halsspesialisten mente de burde vært fjernet for lengst, men fastlegen mente hun ikke hadde tilstrekkelig mange streptokokkinfeksjoner i løpet av året. 

Ja, hun har spist MYE is i det siste og det er jo ikke å forakte når man ELSKER det!

sogn78 skrev:

Åh! Takk for tipset og råd!! Skal ringe henne med engang og nevne det du sier her. Så hun kan ta en Voltaren og Paralgin F. samtidig? Ja, da vil hun nok sove bedre tenker jeg. 

sogn78 skrev:

sogn78 skrev:

Kom på at viss ho ikkje treng både Voltaren og PF for å få sove kan ho dele døgnet i fem i stedenfor, da får ho jo enda mindre oppholdt mellom tablettane :o)

Ja, det er sant. Hun klager egentlig mest på at hun ikke får sovet, eller at hun våkner ved 2 tiden om natten og har veldig vondt. 

Voltaren er ikke en NSAID, så det er ikke fare for "vanedannelse" på disse, i motsetning til LANGVARIG bruk av Paralgin Forte / Paralgin Major.

Jeg tok mandlene da jeg var 16,  og fikk Voltaren og Paralgin Major som smertestillende.

Hadde vel vondt i 2-3 uker. Første uka var det PM morgen og kveld + ved behov så var vel oppe i 4 om dagen.  I tillegg til voltaren som jeg tok 4-5 ganger til dag. Dette var den den første uka, andre uka trappet jeg ned og tok morgen (07:00), midt på dag (15:00) og ved leggetid (21:30). 3 uka fungerte jeg nogenlunde uten smertestillende og tok kun voltaren.

Men nå hadde jeg rimelig svære mandler, og måtte lære meg og spise og snakke på nytt etter operasjonen.  De 4-5 første dagene kunne jeg ikke snakke.  Og det eneste jeg klarte å få i meg uten at det gjorde vondt eller trang til å kaste opp/brekninger var eplejuice i 1,5 uke.....

c",) skrev:

sogn78 skrev:

Åh! Takk for tipset og råd!! Skal ringe henne med engang og nevne det du sier her. Så hun kan ta en Voltaren og Paralgin F. samtidig? Ja, da vil hun nok sove bedre tenker jeg. 

Berre hyggelig. Det er ingenting i vegen for å ta dei samtidig nei, så slepp ho å våkne av smerter stakkars.

Ripley skrev:
Voltaren er ikke en NSAID, så det er ikke fare for "vanedannelse" på disse, i motsetning til LANGVARIG bruk av Paralgin Forte / Paralgin Major.

Jeg tok mandlene da jeg var 16,  og fikk Voltaren og Paralgin Major som smertestillende.

Hadde vel vondt i 2-3 uker. Første uka var det PM morgen og kveld + ved behov så var vel oppe i 4 om dagen.  I tillegg til voltaren som jeg tok 4-5 ganger til dag. Dette var den den første uka, andre uka trappet jeg ned og tok morgen (07:00), midt på dag (15:00) og ved leggetid (21:30). 3 uka fungerte jeg nogenlunde uten smertestillende og tok kun voltaren.

Men nå hadde jeg rimelig svære mandler, og måtte lære meg og spise og snakke på nytt etter operasjonen.  De 4-5 første dagene kunne jeg ikke snakke.  Og det eneste jeg klarte å få i meg uten at det gjorde vondt eller trang til å kaste opp/brekninger var eplejuice i 1,5 uke.....

Takk for opplysningen!! Høres ut som du også har hatt det vondt jah! Usj.. trist at det skal ta sånn tid å bli bedre etter en sånn operasjon. Hun har bare fått beskjed om å ta Voltaren 3 ggr daglig. Men håper hun finner lindring av PF som hun har fått idag. Jenta mi klarer å spise noe mat men hun er jo veldig smertepåvirket. Hun er sykemeldt nå i 2 uker så håper hun blir noenlunde i bedre form før sykemeldingsperioden går ut. 

sogn78 skrev:

c",) skrev:

sogn78 skrev:

Berre hyggelig. Det er ingenting i vegen for å ta dei samtidig nei, så slepp ho å våkne av smerter stakkars.

Ja, nå har jeg snakket med henne og videresendt dine anbefalinger. Har satt meg ned og skrevet timeliste over når tid hun skal ta tablettene. 
Forstod på henne at hun skulle ta 3 Voltaren og 3 PF i døgnet. Så tror at hun får ta disse to samtidig når hun legger seg og når hun står opp og så fordele resten utover dagen. 

Hun tok en PF og en Voltaren nå kl. 1630 og virkningen har nå snart gitt seg. Så jeg tro om hun kan ta en PF og Voltaren igjen rundt 23.. ? Siden dette er første dagen på PF så kan hun vel ta disse to igjen i kveld før hun legger seg... ?

Hvis ikke Forten gir "langvarig" effekt, så hør om det er mulig å få Major.

Nå husker jeg ikke styrken på forte eller major, men majoren er i hvertfall dobbel av forten.

Og husker den varte i sånn 4-5 timer før det begynte å gjøre /%/&% vondt igjen.  Så for min del hadde det vært "bortkastet" med forte, da major hadde såpass kort virketid.

Ser dette greit ut når man skal ta 3 Voltaren og 3 Paralgin Forte i døgnet.. ?

kl. 22/23 Voltaren+PF
kl. 05/06 Voltaren+PF
kl. 10/11 Voltaren
Kl. 16/17 PF
Kl. 22/23 Voltaren+PF

Ripley skrev:

Nå husker jeg ikke styrken på forte eller major, men majoren er i hvertfall dobbel av forten.

Og husker den varte i sånn 4-5 timer før det begynte å gjøre /%/&% vondt igjen.  Så for min del hadde det vært "bortkastet" med forte, da major hadde såpass kort virketid.

Det visste jeg ikke. 3 åringen fikk Paralgin Major når hun fjernet mandlene så jeg trodde den var beregnet for mindre barn. Men skal overbringe informasjonen din til dattra mi og få henne til å sjekke dette opp med legen sin. Er jo kjedelig hun ikke finne smertelindring - ser jo at hun stresser opp seg pga det og er redd hun bruker lengre tid på å komme seg. Takk for tipset Ripley! 

c",) skrev:

Ripley skrev:

Det visste jeg ikke. 3 åringen fikk Paralgin Major når hun fjernet mandlene så jeg trodde den var beregnet for mindre barn. Men skal overbringe informasjonen din til dattra mi og få henne til å sjekke dette opp med legen sin. Er jo kjedelig hun ikke finne smertelindring - ser jo at hun stresser opp seg pga det og er redd hun bruker lengre tid på å komme seg. Takk for tipset Ripley! 

Edit - husker jo feil.. det var Paralgin minor minsten fikk - ikke major. Ikke rart man tar feil når de heter så likt.. haha.. 

Back
Topp