Noen her som har født et stort barn før?

Mamiso

Andre møte med forumet
Er det noen som har erfaring med å ha født et stort barn før? Hva tenker dere om denne fødselen?
Min første var 4800 gr, og jeg er virkelig så redd for å få et enda større barn denne gangen, siden man hele tiden hører om at barn nr 2 ofte er større enn barn nr 1? 

Kjenner at gleden over å være gravid til tider blir overskygget av redselen for at barnet i magen blir kjempestort..
Er så redd for å gå over tiden, og at lille bare skal få vokse seg større og større de siste dagene, siden de ikke setter igang en fødsel på grunnlag av mistanke om stort barn..

Dette er for tiden min største frykt også.
Førstemann var 4080g, nr 2 var 4824g, og jeg kjenner angsten kommer ofte, 
da de til vanlig bare blir større ved neste fødsel. Skal til gyn neste uke på ny ul, så skal ta det opp med dem da. 

kan man ikke få de til å ta gjevnlige vekstkontroller da? tenker at svangerskapet ditt vil bli mer avslappet om du visste de fulgte litt med!? det værste er jo å gå og bekymre seg hele tiden. jeg ville nok ringt lege eller jordmor og krevd at de skulle satt i gang ett eller annet...

lykke til da:)

Nå var vel kanskje ikke min første såååå stor, men med sine 4110 1 dag før termin, ble hun uansett sittende fast i bekkenet mitt, noe som til slutt endte i hastesnitt...begynner å kjenne at jeg har mange tanker rundt det....  Har tenkt å ta opp muligheten for bekkenmåling og vekstestimering når det nærmer seg termin med jordmor ved neste kontroll.................

Min første var "berre" 3860 gram da han kom 4 dager over termin. Men tenker mykje på kor stor denne i magen vil bli.. Håper han holder seg under 4 kilo! Kan ikkje fatte korleis det er å skal føde babyer som er oppmot 5 kilo.. Går det greit eller revner/klippes det mykje da? Eg måtte sy 1-2 sting forrige gang..

Jeg har fått tilbud om vekstestimering rundt uke 30.

Har snakket masse med jormor om dette, for forrige fødsel var laaaang. Det tar lang tid å få et så stort barn godt ned i bekkenet under fødselen, jeg fødte vaginalt, uten tang/vakum, og måtte bare sy et par "pyntesting". På bakgrunn av dette sier jordmor at jeg har "bevist" at jeg uten problemer kan føde store barn, og at de derfor ikke ser noen problemer med at jeg kan gå gjennom det en gang til.... Og det er det som skremmer sånn, for selv om du har født et barn på nesten 5 kg, og "bevist" at du greide det fint, betyr det ABSOLUTT ikke at man ønsker å gjøre det igjen... 

Men jeg tenkte jeg skulle ta kontakt med fødepoliklinisk og få snakket med noen der inne, om mulighetene for igangsetting om fødselen ikke starter av seg selv til termin... Har bare lest at det er vanskelig å få dette gjennom.

Mamiso skrev:
Jeg har fått tilbud om vekstestimering rundt uke 30.

Har snakket masse med jormor om dette, for forrige fødsel var laaaang. Det tar lang tid å få et så stort barn godt ned i bekkenet under fødselen, jeg fødte vaginalt, uten tang/vakum, og måtte bare sy et par "pyntesting". På bakgrunn av dette sier jordmor at jeg har "bevist" at jeg uten problemer kan føde store barn, og at de derfor ikke ser noen problemer med at jeg kan gå gjennom det en gang til.... Og det er det som skremmer sånn, for selv om du har født et barn på nesten 5 kg, og "bevist" at du greide det fint, betyr det ABSOLUTT ikke at man ønsker å gjøre det igjen... 

Men jeg tenkte jeg skulle ta kontakt med fødepoliklinisk og få snakket med noen der inne, om mulighetene for igangsetting om fødselen ikke starter av seg selv til termin... Har bare lest at det er vanskelig å få dette gjennom.

Jeg ble satt igang 2 dager før termin forrige gang pga blodtrykk m.m. og de tok ul samme dag og estimerte tulla til ca 4 kilo..... etter en noe dramatisk fødsel som endte med hastesnitt ble det sagt at jeg fikk velge hvordan jeg skulle føde dersom jeg skulle ha flere barn.....
Akkurat det med å velge tar jeg med en klype salt da egentlig..... men hvis de finner ut at ungen er stor allerede si 3 uker før termin, burde de vel heller sette igang, enn at det ender i keisersnitt (noe de i utgangspunktet ikke vil) nok en gang.......
Nå skal det sies at et ikke er ideelt å bli igangsatt heller da..... men hva gjør man vel ikke for disse små!???

min 1 var 4222

nå reine eg med ein som er mindre

Min var ikkje så stor vektmessig. 3980 g er helt grei størrelse på en gutt..

Men han hadde 5 cm større hode enn en gjennomsnittsbaby,,40cm..

Gikk forsåvidt greit, revna en del, men fikk ikkje alvorlig ruptur og stinga grodde fint.. det som var verst var at eg ikkje klarte å tisse etter fødsel pga to rifter opp mot urinrøret...katarisering i 2 døgn , hver 6 time etter fødsel anbefales IKKJE

Så nestegang hvis denne babyen har arva det digre bakhodet mitt, så skal eg iallefall be de klippe!

Min førstefødte var 4,2 kg, og jeg hadde en drømmefødsel!
Andremann var bare 3,6 kg, og fødselen var... Vel... Ikke noen drømmefødsel hvertfall..!

Så jeg ser lite sammenhenger mellom at barna blir større for hvert svangerskap. Eller at fødselen er verre, dess større barnet er.

Men jeg er kanskje kjerringa mot strømmen..?

Håper virkelig det blir mitt tilfelle, at barnet ikke blir større, og at fødselen heller blir bedre:) 

Du kan ta det opp med fastlegen din eller jordmor og be dem sende henvisning til vekstkontroll(ul). Jeg skal gjøre det denne gangen, da jeg fødte baby på litt over 4,7 kg i mitt første svangerskap, som også var stjernekikker. Vekstkontrollen burde visstnok tas ca 4 uker før termin. Ellers skal dem jo ta SF mål på kontrollene da som vanlig, noe som skal gi en pekepinn på hvordan størrelsen ligger an. Jeg var hele veien rett over gjennomsnittet, noe som ikke nødvendigvis betyr stooor baby. :)

Ellers sa min jordmor at det ikke trenger og være noen sammenheng med første og andre svangerskap når det kommer til størrelse..

Nå var ikke min særlig stor når han ble født, 3670. Og da lå jeg rett over gj.snittet på sf hele svangerskapet.. Men jeg var stor når jeg ble født. Var 4620 og jeg er eldst i en søskenflokk på 3, begge mine yngre søsken var mindre enn meg:)

Back
Topp