Noen her som har fått planlagt igangsetting?

Trultemor86

Elsker forumet
Grunnen til jeg lurer er at jeg skal ta dette opp med jordmoren min på neste kontroll.
Men jeg er så redd for at hun ikke tar meg på alvor.

Jeg er tredjegangsfødende. Fødte normalt på termindato etter vannavgang med barn nr 1. 18 timer tok det.
Seks år senere blir jeg gravid igjen og går da over termin. Jeg gråt meg til overtidskontroll på dag 7 (kroppen min viste ikke tegn til å føde. Ingen modning eller noe), og gråt meg til igangsetting på sykehuset. Fødte normalt etter å ha fått en modningspille på dag 9. Rask og ok fødsel på ca 4 timer totalt.

Jeg sliter skikkelig med bekkenet. Har gjort det i alle svangerskap. Kan ikke sette inn eller ta ut av oppvaskmaskinen engang uten at det gjør så vondt etterpå. Noen ganger låser det seg helt. Er selvfølgelig 100% sykemeldt pga dette - hvis ikke hadde jeg ikke fungert med familien min på ettermiddagene.

Det er helt jævlig å gå sykemeldt. Dagene er kjempelange - siden jeg ikke klarer å gjøre stort. Noen ganger gjør jeg mer enn jeg burde og ligger hele dagen etterpå. Sover ikke på nattestid heller. Det går utover psyken og jeg er helt ferdig. Heldigvis har jeg en fantastisk mann som er der for meg. Men han blir sliten han også - forståelig! Føler meg som en dårlig mamma, spesielt ovenfor minstemann på to år. Når han ser på meg og sier: mamma også være med å gå tur?? Og jeg må svare at jeg ikke kan igjen.. Han forstår jo ikke hvorfor.
Jeg er egentlig en person som trener mye og elsker å være ute. Så dette er ikke meg!

Jeg orker ikke tanken på å gå overtid. Jeg får helt panikk bare av tanken. Har et sterkt ønske om å få igangsetting senest to dager etter termin dersom babyen ikke har kommet. Livredd for å få kroniske bekkensmerter. Kjente på de lenge etter nr 2 var født.

Har noen av dere erfaringer her?

Sniker fra juni. Jeg har to tøffe fødsler bak meg, hvorav første endte i hastesnitt. Han var stor. Dette var spontant. Nummer to ble jeg satt i gang til termin. Hun var og stor og revnet dermed fra a til å. Denne graviditeten er meget uplanlagt og alle tre har vært risikosvangerskap. Har hatt kraftig bekkenløsning alle tre gangene. Var på sykehuset på kontroll i uke 13 og la fram alle fakta. Sa at for meg blir det en umulighet å gå til termin og legen var enig. Hovedsakelig pga bekkenet. Har ikke fått dato enda men hun var i hvertfall veldig villig til å gjøre som jeg ønsket. Det er jo selvsagt veldig individuelt hva den du møter sier, men legg fram saken din saklig så har du vel gode muligheter. Syns to dager over termin høres ut som et rimelig greit krav jeg da... jeg og legen skal bli enige om dato mellom 2 og 5 uker før. Men jeg har ei lang liste med hvorfor og [emoji1] masse lykke til!

Sniker fra juni. Jeg har to tøffe fødsler bak meg, hvorav første endte i hastesnitt. Han var stor. Dette var spontant. Nummer to ble jeg satt i gang til termin. Hun var og stor og revnet dermed fra a til å. Denne graviditeten er meget uplanlagt og alle tre har vært risikosvangerskap. Har hatt kraftig bekkenløsning alle tre gangene. Var på sykehuset på kontroll i uke 13 og la fram alle fakta. Sa at for meg blir det en umulighet å gå til termin og legen var enig. Hovedsakelig pga bekkenet. Har ikke fått dato enda men hun var i hvertfall veldig villig til å gjøre som jeg ønsket. Det er jo selvsagt veldig individuelt hva den du møter sier, men legg fram saken din saklig så har du vel gode muligheter. Syns to dager over termin høres ut som et rimelig greit krav jeg da... jeg og legen skal bli enige om dato mellom 2 og 5 uker før. Men jeg har ei lang liste med hvorfor og [emoji1] masse lykke til!

Takk for svar. Det hjelper å vite at man kan få hjelp. Tenker at hvis jeg ikke føler at Jordmoren min hører på meg så kontakter jeg legen min - det er tross alt han som har sykemeldt meg. Lykke til til deg også! :)

Jeg har to overtidsfødsler bak meg (12 og 13 dager) hvor siste endte med akutt keisersnitt. Første fødsel var heller ikke noe å skryte av. Jeg fikk legen til å henvise meg til samtale på kk hvor jeg nå har vært en gang samt skal to ganger til før fødsel. Har ett ønske om å føde vaginalt men ønsker også å bli igangsatt til termin. Dette pga at kroppen min er en overtidskropp og jeg er livredd for å måtte gå gjennom dette en gang til. I tillegg er ikke ungene mine så veldig liten når de kommer ut, så det også skremmer meg litt. Jordmoren på samtalen lovte meg igangsettelse pga min historie. Men jeg har en venninne som ble igangsatt litt før termin pga invalidiserende bekkenløsning. Hun satt i rullestol. Ville fått legen din til å henvist deg til fødeavdelingen din fortest mulig så dere kan få lagt en plan [emoji4]

Jeg har to overtidsfødsler bak meg (12 og 13 dager) hvor siste endte med akutt keisersnitt. Første fødsel var heller ikke noe å skryte av. Jeg fikk legen til å henvise meg til samtale på kk hvor jeg nå har vært en gang samt skal to ganger til før fødsel. Har ett ønske om å føde vaginalt men ønsker også å bli igangsatt til termin. Dette pga at kroppen min er en overtidskropp og jeg er livredd for å måtte gå gjennom dette en gang til. I tillegg er ikke ungene mine så veldig liten når de kommer ut, så det også skremmer meg litt. Jordmoren på samtalen lovte meg igangsettelse pga min historie. Men jeg har en venninne som ble igangsatt litt før termin pga invalidiserende bekkenløsning. Hun satt i rullestol. Ville fått legen din til å henvist deg til fødeavdelingen din fortest mulig så dere kan få lagt en plan [emoji4]

Takk for svar! :) Jeg kan også nevne at jeg ikke syntes det var noe stress å bli satt igang, som mangen sier :)

Da har jeg fått henvisning til igangsetting pga bekkensmerter. Håper sykehuset er positive - er så spent på svaret jeg får. Jordmor mener de er veldig vanskelige siden det er risiko å bli satt igang.

Back
Topp