Noen her som har bilsetet montert i midten?

BabyCala

Elsker forumet
Jeg har nylig lest at montering av bilsetet i midten bak er den aller sikreste plasseringen. Etter dette er det plasseringen bak passasjersetet som er best.

Selv har vi plassert babysetet bak passasjersetet, rett og slett fordi vi ikke har tenkt tanken på å plassere det i midten. Nå har vi derimot i går bestilt BeSafe Izi Kid X3 Isofix og tenkte at vi jo kunne plassere dette i midten. Men nå nettopp fant jeg ut at vi bare har Isofix på hver side og ikke i midten bak, så da kan ikke setet vi har bestilt stå i midten. Setet måtte bestilles inn så jeg lurer litt på nå om vi skal ringe i morgen tidlig og endre til den versjonen uten Isofix slik at vi kan bruke setet i midten i steden.. men vet ikke hva som er viktigst egentlig. At det står i midten eller at det er Isofix...

Det er vel ganske mange som ikke kan ha setet i midten pga beltet, at setet ikke kan festes riktig der. Svigers, som vi kjører mest med da vi ikke har egen bil, de har bare fire seter, så der er det ingen "midt" å sette setet på. [8D]

har dere 3 punkts sele der så kan dere bruke det i midten!! mener besafe ikke kan festes med 2 punktsele.. Vår x2 kan ihvertfall ikke det[:)]

ORIGINAL: FrøkenLøken

har dere 3 punkts sele der så kan dere bruke det i midten!! mener besafe ikke kan festes med 2 punktsele.. Vår x2 kan ihvertfall ikke det[:)]

Ja, det er 3 pkt-sele i midten. Det er en ganske ny bil (Skoda Octavia 2007). Men om man bestiller Isofix setet så har vel dette bare muligheten for å festes med Isofix og ikke også med belter..(?) Så da må vi egentlig finne ut hva som er viktigst/sikrest. Plassering av setet i midten eller å ha det festet med Isofix.

ORIGINAL: BabyCala

Ja, det er 3 pkt-sele i midten. Det er en ganske ny bil (Skoda Octavia 2007). Men om man bestiller Isofix setet så har vel dette bare muligheten for å festes med Isofix og ikke også med belter..(?) Så da må vi egentlig finne ut hva som er viktigst/sikrest. Plassering av setet i midten eller å ha det festet med Isofix.

Skal ikke påstå noe om det setet der,men de fleste seter jeg har vært borti med isofix kan også festes med vanlige seler[:)]

Vi har be safe sete-tror det er *1 el 2- og det kan ikkje stå uten støtte foran sete[:)] Derfor kan det ikkje stå i midten som f.eks britax multi tech kan

Jeg har hatt bilstolen i midten og jeg syns faktisk ikke det var så veldig praktisk.. Så jeg tror jeg hadde gått for isofix og hatt det på siden[:)] Men da er du avhengig av isofix om du skal sette setet i en annen bil og da.. Viktig å tenke godt igjennom hva du vil ha ihvertfall[:)]

ORIGINAL: Cathrine76

Vi har be safe sete-tror det er *1 el 2- og det kan ikkje stå uten støtte foran sete[:)] Derfor kan det ikkje stå i midten som f.eks britax multi tech kan

spørs om det er sånn opphøyd foran der da.. Vet ikke hvordan det er i bilen hennes jeg[:)]

spørs om det er sånn opphøyd foran der da.. Vet ikke hvordan det er i bilen hennes jeg[:)]

har ikkje noe med opphøyniongen å gjøre,er sete eller dashbordet som må støtte sete foran. Men det er på den eldre mod. Her er bruksanvisning på den nye mod : http://www.hts.no/downloads/manuals/Combiisofix/BeSafe_CombiISOfix_NODK.pdf

Vet ikke hva som er best jeg, jeg har setet bak passasjersetet. Synes det er tungt nok å løfte henne opp og inn i det setet.

Hun sitter bakover i midten i ekssvigers sin bil [:)] Har faktsik bedre plass også da siden sete ikke treffer sete forran [:)]

har ikkje noe med opphøyniongen å gjøre,er sete eller dashbordet som må støtte sete foran. Men det er på den eldre mod. Her er bruksanvisning på den nye mod : http://www.hts.no/downloads/manuals/Combiisofix/BeSafe_CombiISOfix_NODK.pdf

Sånn ja[:D] Ja, i min bil så er setene foran såpass tett at det ble god støtte uansett.. Men det er ikke alle biler som er like trange som min[:D] Men det må ikke lenes til setet foran da.. står jo at det kan enten lenes til setet, eller ha minst 25 cm imellom..

Sånn ja[:D] Ja, i min bil så er setene foran såpass tett at det ble god støtte uansett.. Men det er ikke alle biler som er like trange som min[:D] Men det må ikke lenes til setet foran da.. står jo at det kan enten lenes til setet, eller ha minst 25 cm imellom..

Ja så dei har nok forandret det på denne modellen[:)]

I manualen ser jeg nå at det står at Isofix setet kun kan monteres i biler med Isofix fester - ingenting om mulighet for belter. Veldig synd at ikke begge deler er mulig. Trodde i grunnen det. Vi får ta en ringerunde og høre med svigers osv om de har Isofix eller ikke. Ellers blir det jo veldig vanskelig etter hvert om noen skal passe lillegutt og vi ikke kan bruke bilstolen hos andre.

Ville heller gått for IsoFixen. Hva skal dere gjøre når dere får flere barn? Velge hvem av dem som skal få den sikreste plassen? 

Vi har et Akta Graco duologic 2 i midten bak. Står ganske greit der, men syntes de to setene på siden sitter bedre egentlig...

Vi har tenkt mer over det nå og tror nok vi fortsatt går for Isofix setet. De ytterst få gangene hvor noen andre vil måtte ha bruk for å kjøre han i bil som ikke har bilsete fra før så får vi finne på en løsning. Låne en bilstol av noen eller evt. får vi byttelåne bilen vår. Det kommer nok til å skje ytterst sjelden. Da er det viktigere at han sitter så trygt som mulig med Isofix 99,9% av alle bilturene vi skal ta enn at vi skal ta et sete som er (selv om det nok er marginalt) litt mindre sikkert hele tiden.

ORIGINAL: Sylvia80

Isofix base kan festes både med isofix fester eller med sele, så da er det like greit å ha isofix. Da kan man bruke isofix-fester der man kan, og ellers feste med sele om der ikke er det.

Ikke dette setet som vi har bestilt dessverre (Besafe Izi Kid X3 Isofix), ellers hadde det jo ikke vært noe å lure på..

Vi har tenkt mer over det nå og tror nok vi fortsatt går for Isofix setet. De ytterst få gangene hvor noen andre vil måtte ha bruk for å kjøre han i bil som ikke har bilsete fra før så får vi finne på en løsning. Låne en bilstol av noen eller evt. får vi byttelåne bilen vår. Det kommer nok til å skje ytterst sjelden. Da er det viktigere at han sitter så trygt som mulig med Isofix 99,9% av alle bilturene vi skal ta enn at vi skal ta et sete som er (selv om det nok er marginalt) litt mindre sikkert hele tiden.

ORIGINAL: Sylvia80

Isofix base kan festes både med isofix fester eller med sele, så da er det like greit å ha isofix. Da kan man bruke isofix-fester der man kan, og ellers feste med sele om der ikke er det.

Ikke dette setet som vi har bestilt dessverre (Besafe Izi Kid X3 Isofix), ellers hadde det jo ikke vært noe å lure på..

Åja, det var jo kjedelige greier.. Men kan ikke setet brukes uten base om dere skal kjøre i en bil uten fester..? Håper dere finner en god løsning da.

Back
Topp