Noen her som har astmabarn?

*Laila*

Forumet er livet
Tobias har fått det[&:]han har gått på flytende bricanyl i noen mnd nå,men nå siste uka har det blitt mye verre,han hoster hele tiden,mest om natta så han blir jo helt utmattet stakkars...
Var til fastlegen igjen i går med han,han fikk sånn innhalasjonsmunnstykke som han skal puste inn medisinen gjennom.Men fytti for ett HÆ****E ,han får jo totalt panikk og det er jo helt umulig å holde det der i 20 sek[&:][8|]han hylskriker og blir helt fra seg...hvordan skal man få en 1 1/2 åring til å forstå at dette er for hans eget beste?Han tror vel at jeg skal drepe han vel?![&:]uff...

Noen som har erfaring med dette og kan komme med tips?[:)]

Uff,dakar gullet. Fikk så vondt av han,tenk den følelsen han må få når de greiene dekker munnen. Aner ikke åssen du kan gjøre det,fikk du ingen råd hos legen?? Kanskje når han sover eller no??

Eldstegutten vår hadde "influensa-astma" da han var mindre ..fikk det før han var 1 år . Snart 2 år siden sist han brukte medisin[;)]

Vi fikk også en slik "ballong" med silikon-maske. Denne skal holdes over munn og nese  og barnet skal puste inni masken. Astmamedisinen "skytes" inn i ballongen og barnet innhalerer dette. Eldre barn (9-10år) klarer å innhalere fra selve sprayen, men små barn klarer jo ikke dette.

det som skjer når vi setter på masken er at barnet får "kvele"-følelse og får lettere panikk...prøv på deg selv ...det er SVÆRT ubehagelig.

Vi opplevde også denne forferdelige perioden med gutten vår. Han hyylskreik i panikk stakkars. men legene sa: LA HAM SKRIKE, da kommer iallefall medisinen godt ned i lungene . Og det er jo det VI ønsker. Bedre at barnet skriker og får i seg medisinen .....enn ingen medisin og kjempetett i pusten.

Det tok ikke så lang tid før gutten vår kom over denne skrikinga og merket selv at det var til det beste for han ..Gøyalt blir det etterhvert for dem også , når dem får lov å trykke på innhalatoren selv[:D][:D]

Lykke til, det er ikke lett, men dere MÅ vise lillegutt at DERE bestemmer ....

Heiann!
Vil tørre å påstå at jeg har GOD erfaring med barn med Astma.
Tobias og Trym har det, plus at jeg var med å starte en Astma & Allergi barnehage
her i Tromsø i 1996.

Når det gjelder babyhaleren (det røret) så er det veldig tungt å bruke i starten,
barnet får helt panikk. Dette fordi det fra før er tungt å puste og skremmende med
det røret tvunget over fjeset.
stillingen du bør ha er: Ha Tobias på fanget ditt vendt fra deg å hold halenen over nese/munn.
Syng en sang eller gjør som meg tell sakte til 10.
Min Tobias lærte seg å telle til 10 når han var 3 år gammel.
Å de blir vant til det, la han "leke" undersøke haleren litt.

Dersom det ikke går, at du merker at dette er ren torur for han så kan
du kontakte legen igjen å be om forsøverapparat.
Da vil han få samme medisin men i form av damp.
Men dette tar litt lenger tid, men det kan virke mer avslappende for små barn.
(Min Tobias fikk det åsså).

Husk at når barnet gråter når han får medisin så kommer det GODT
ned i lungene, men det er som du sier...
hvordan få dem til å skjønne at det er for deres eget beste.

HUSK! Dersom du gir Ventoline & Flutide (eller annen kortison behandling)
så skal Ventoline gies først.
Den åpner slimhinner/porer i luftrører slik at selve kortison behandlingen setter seg bedre.

Når det gjelder nattesøvn så er det viktig at rommet er "varmt",
man må ha minst mulig temp overganger.
Ligge høyt med hodet og forebygg med ventoline før leggetid.

Trym var til full utredning mandag & tirsdag,
da tok vi mange tester (prikk & blod).
Hanreagerer kun på kulte & anstrengelse (som broren).
Å vi gir dobbel dose med en gang han er forkjølet,
når astma barn har forkjølelse vil risikoen for anfall øke drastisk.

Håper det hjalp deg litt på vei,
ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på.

Klemmer

Åhh...tusen takk jenter,masse bra info[:D]

Jeg lar Tobias leke litt med den hver dag ,vi får bare håpe at han godtar den etterhvert,for det er stas å drive med den selv[;)]
Jeg ringte barnepoliklinikken i går og forhørte meg om han kun få time der før jul,men det var stappfullt,det eneste var at vi kun bli oppringt ved evt en avbestilling...Han er utgangspunktet prioritert innen 3 mnd,så innen 15 jan så skal han egentlig ha time,men de hadde ikke satt opp timene etter nyttår enda.Kjenner jeg blir oppgitt,selv om jeg skjønner det er mange i samme båt[:)]Han fikk jo flutide og det røret av fastlegen ettersom han hadde blitt verre,men han sa det at han hadde håpet at han kun klart seg med flytende bricanyl til han fikk time på sykehuset,for der får man skikkelig hjelp og de viser deg fremgangsmåter osv,men nå er han så ille at i natt våkna han å skreik av fordi han hoster og sliter med pusten,han blir jo helt  utslitt stakkars[&:]Tenk han sov til 0930 i dag pga det...

Var nede hos fastlegen med han i dag da,så de liksom skulle vise meg hvordan jeg skulle gjøre det,men det var jo bare rå makt,tviholde han[&:][&o]Da synes jeg det er bedre slik jeg har gjort foreløbig,selv om han hylskriker[;)]Jeg har han i tripptrapp stolen jeg oxo står jeg bak han mens jeg gjør det,men jeg klarer å holde i noen få sekunder,men de mente at det er en start og bedre enn ingenting,å da får jeg bare fortsette på det å se fremover[;)]Jeg har jo nesten ikke hatt han i bhg heller pga dette,jeg vet jeg kan det,men det er jo lettere for at han drar til seg alle viruser når han har detta,samtidig så har han blitt så mye verre de dagene etter jeg har hatt han der....Gosj ble langt dette,men synes det er vanskelig å sende han dit når jeg går hjemme[&o][8|]

Kathrine;
Tobias har bare flutide foreløbig....(får oxo flytende bricanyl)vet det er flere oxo som ventoline som du sier,men hva er forskjellen på de?[8|][:)]
Også lurer jeg litt på om han reagerer på noe han spiser,hvis han gør det...kan det forverre astmaen?har lagt merke til det at hvis Tobias får juice så blir han mer slimete/surklete...[8|]

Min mor leste i nye hjemmet i dag om en ny astmamedisin,singulaur heter det.Det er et pulver man kan ta i mat el drikke,og er visst mye enklere å få i de små. Har vært på markedet en stund for de over 2 år,men nå er det visst kommet for de helt ned i 6 mnd alder,har du hørt om det?[:)]Det hørtes bare for godt ut til å være sant[8D][;)]

Forskjellen på Ventoline & Flutide er:
Ventoline er en akutt medisin, den åpner luftveiene rett å slett.
Den skal IKKE taes som en behandling, for det er ikke kortisonbehandling.
Flutide: Det er selve behandlingen, den skal taes regelmessig og virker på
slimhinner i luftveien.
Astma er en kronisk betendelse i luftveiene, Flutide hjelper å holde det i "sjakk".
Men avogtil hjelper ikke det, feks npr barnet får en forkjølese.
Da må/bør man bruke Ventoline i tillegg.
Jeg har ikke vært borti at et barn med diagnosen Astma bare bruker Kortison,
så jeg syns det er rart at Tobias ikke har fått det.
Men Bricanyl har litt av samme virkning som Ventoline, og for noen er det nåkk
med kun flutide og bricanyl.
Men i Tobias sitt tilfelle høres det ikke ut som det holder.

Det er bestandig verst på natta, da slapper kroppen & musklatur av,
og det er lettere for å bli tett. Det er også fordi man ligger rett ut eller
lavt med hodet, slik at slim får ligge å danne seg på feile plasser.
Men det er ikke enkelt å sørge for at barnet ligger i ro på et opphøyd pute.

Singulair er et ganske nytt medikament i Norge, men det er blitt godkjent.
Det er noen legen som anbefaler dett i stede for kortisonbahndling,
(det er IKKE en kortisonbehandling).
Dette medikamentet skal visst nokk "angripe" på en annen måte i luftveien,
og det er ikke visst noen form for negative bivirkninger.
Sist jeg visste så er det ikke brukt på barn under 5-6 års alderen,
kansje pga måten dette skal taes på.
Men det vet jeg ikke så mye om, mine barn har aldri prøvd det.

Når det gjelder allergi så er det ikke usannsynelig at Tobias reagerer på noe,
men dette vil de på sykehuset ta tester på.
Mange ganger er Astma ikke relatert til matallergi, men det kan forverres om
man har matallergi.
Når det gjelder slimdannelse så er det lurt å holde seg unna melk i dårlige
perioder, når det gjelder Juice så tror jeg ikke det skal ha noe å si.
Men det vil variere fra barn til barn.

Dersom Tobias har mye slimdannelse, da spesiellt når han legger seg kan man gi
noe som heter Mycomyst, dette er ikke så lett å gi.
Den mine barn bruker er i tab form å skal oppløses i vann.
Den fremprovoserer oppkast, men kun slim.
Den brukes KUN når det er absolutt nødvendig.
men det finnes sikkert andre legemiddler i samme katogori som gri samme nytte.

Skjønner det er frustrerende, men det jeg ville ha gjort er å kontakte fastlegen
som skrev ut Flutide til Tobias å høre om dere ikke kan prøve Ventoline til
du får time den 15. Januar på Sykehuset.
Ventoline er IKKE farlig, men skal heller ikke gi for mye (kan får hjerteklapp).
Man kan gi opp til 6 timer daglig, og en dose skal ha en varighet på ca 4 timer.

Håper dette hjalp deg litt [:D]

Det hjalp meg masse Kathrine[:D][:D][:D][:D]Tusen takk[;)]
Nå i startfasen når det er så vanskelig å gi han det så har jeg også gitt det når han sover,men da har han bare pustet gjennom nesen,blir det helt feil,el kommer medisinen dit den skal alikevel?[8|][:)]

Det blir ikke på samme måte, og det git IKKE samme effekt
når man kun puster det inn nesa.
MEN det hjelper litt, jeg har OFTE gitt på samme måten.
Når Tobias brukte forstøver var det lettere å få det helt ned i lungene
når han sov.

Bare gi han på den måten, men er det Flutide du gir da?
Regner med det er det du gir når han sover, siden den andre er flytende..hehe!

Da må du huske en ting,
Flutide hjeler IKKE akutt. DVS den hjelper ikke på et anfall,
den er kun med å forebygge anfall. (eller holde de borte).
Jeg mener fortsatt at du må be om Ventoline.

Lykke til videre, det er ikke bare bare å kommer seg inn i det der,
å man skal jaggu meg ikke "kjimse" med astma.

godt at det hjelper deg litt.

Klem

Min Tobias har ikke brukt forstøver maskin.Det er sånn elektrisk som bråker det vel?Har brukt det i bhg på en unge som har astma...
Jeg snakket med legens medarbeider om det å ta den når han sover,og hun synes det hørtes lurt ut,når han har fått helt skrekken av bare å sitte i stolen sin når vi skal spise[8|]Jeg gruer meg masse til hver gang han skal ha det,ikke morro.Men på morran har jeg tatt det på vanlig måte,og kvelden i senga,men har da latt han puste i den opptil 1 min.Vet det ikke er like effektivt gjennom nesen,men bedre enn ingenting...så får jeg se og høre hva de sier på sykehuset når han får time der[:)]
Det er flutide han bruker ja[;)]Ventoline har han ikke fått[8|]
Jeg lurer på litt hvordan ett astma anfall er...kan du fortelle hvordan det er?
Tobias hadde tidligere i høst en uke med spying av masse slim,men oxo maten kom opp,og dette bare på natten,fin vigør på dagen[:)]er det det man kaller anfall?

Et astma anfall kan utarte seg forskjellig,
men en ting er felles og det er at man ikke får puste tilsterkkelig.

Typiske kjennetegn/symptomer:
*Røde Kinn
*Hurtig pust, tydelig hevelse av brystkassa når man puster
*Piping i brystet (lungene)
*Hever skuldrene
*Aggressiv/urolig
*Oppkast av slim
*Feber (noen får det)

Jeg vet ikke om det var anfall Tobias hadde, men et anfall skal ikke vare så lenge.
Når man får anfall MÅ man få hjelp til å få pusten på rett spor igjen,
feks med Ventoline.
Man kan også bli bedre under anfall om man fjerner/seponerer de man evt reagerer på.
som feks dyr, støv, mat, eksos, svibler, sterk lukt, parfyme, røyk, dun, kulde, anstrengelse osv osv osv.

Det som er veldig viktig med astma barn er at de er i god aktivitet,
da klarer de og holde slimet i luftveiene i "sjakk", slik at det ikke fester seg.
Da vil slimet komme opp i form av hoste, oppkast.
Er ungen bare slapp og sengeliggende vil slimet feste seg og det øker
risikoen for store anfall.

vet ikke om du ble klokere...hehe!!!

Klem

Back
Topp