Noen her som hadde svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap?

<3 2015 baby <3

Forelsket i forumet
Ja overskriften sier vel sitt. Er det noen her som hadde svf? Og om dere hadde, hva oppfølging får dere denne gangen? Ja visst dere har snakket med legen da så klart. Jeg hadde alvorlig svf og gutten ble født tre uker før termin. Har ikke snakket med legen min om hva oppfølging jeg kan få men jeg ønsker ul på sykehuset en gang i mnd med blodtrykk å sånn. Og at ett minste tegn til at blodtrykket er høyere gjør at jeg blir innlagt så jeg kan ta det rolig. Ikke så lett hjemme med to barn.
Sent from my GT-S5690 using BV Forum

Ikke hatt det selv, men min mor har hatt alvorlig svf med hennes to første. Jeg ble født i uke 34 og veide 1500gr.. Vil tro du har krav på tett oppfølging uansett! Snakk med lege eller jordmor:)

Ja jeg kommer til å be om tett oppfølging så det er jo greit :-). Ingen andre her som har hatt det?

Har ikke hatt det selv men søsteren min hadde det med begge! Første var født uke 26 veide 500g :( ( 6 år i dag å verdensbeste) hun fikk mye oppfølging på neåtte uten å be om det. Masse ul osv .. Om du er bekymret er det jo bare å be om det. Det før de jo ha forståelse for..

Jeg hadde med 1.mann,litt spesiell type, Hellp, som utviklet seg fra ingen ting i løpet av under 12 timer (fra helt negative prøver til hastekeisersnitt). Antar å få samme oppfølging nå som med nr 2, med unntak av at jeg har bedt om å slippe å begynne så tidlig med sykehusoppfølging. Om det skjer noe så tidlig kan ikke noe gjøres uansett. Det psykiske stresset ved å reke inn og ut av Fødepol er for stort, så jeg vil ikke ha noe ekstra før ca uke 24 denne gang.

Sist begynte jeg med kontroller og mnd.UL fra uke 8, hos gyn på sykehuset. hver kontroll og en gang mellom hver kontroll tok jeg SF blodscreening. Jeg ble sykemeldt i uke 12 pga svangerskapsmigrene - fordi de var redd migrene +jobb ville gi BT økning. I tillegg var jeg hos nevrolog et par ganger for å medisinere migrenen riktig (også pga BTfaren) og til øyelege fordi jeg er plaget med synsforstyrresler og da måtte dette følges opp i forhold til SF. Siste mnd før termin begynte jeg med ukentlige kontroller og fra siste uke før termin var jeg til daglig SF blodscreening.

Legen min er ikke vanskelig så får nok tettere oppfølging om jeg bare spør :-). Han vet jeg allerede sliter med kvalme.

Jeg fikk det sist gang, men det var heeelt i slutten av svangerskapet... Betyr dette at man har lett for å få det en gang til hvis man har hatt det?

Jeg fikk det sist gang, men det var heeelt i slutten av svangerskapet... Betyr dette at man har lett for å få det en gang til hvis man har hatt det?
Om du hadde "vanlig" SF, er det noe økt fare, ikke mye. Hellp, som jeg hadde, har større fare for gjentagelse (hvor stor, er de "lærde" uenige om, de opererer med fra 20-40% sannsynlighet for å få det om man har hatt før). Noe ekstra oppfølging tror jeg alle som har utviklet SF får?!

Guttemamma m/spire, hvordan vet man om man hadde help eller alvorlig svf? Jeg hadde 1+ i urinen på protein om mandagen og om morningen dagen etterpå var den plutselig på 3+. Er det hellp jeg har hatt da eller "bare" alvorlig svf???

Det hadde du nok fått beskjed om. Ved Hellp slutter blodet å "klumpe" seg, slik at man må ta KS før det utvikler seg skikkelig. Da vil man ikke kunne hindre at mor blør i hjel. Ved fullt utviklet Hellp, er det bare ca 50% overlevelsesrate for mor... :pale

Jeg hadde det de kaller truende Hellp - altså rakk de KS før det var farlig for meg. De fleste har også større senvirkninger etter hellp enn ved vanlig SF. Jeg hadde epiduralpumpe i 2 døgn etter fødsel, første døgnet låg jeg på isolat på intensiven (uten bebis:-(), var kraftig BT medisinert i flere mnd, og det tok 2 mnd før jeg kunne gå 100 m.bort til postkassen alene. Måtte inn til nye blodprøver flere ganger etter at jeg var utskrevet for å se at blodet fikk normal "trombosetendens"-altså at jeg ikke ble bløder eller motsatt - at det ble for "tykt". Egentlig er - tror jeg- Hellp og SF to helt forskjellige ting, dvs i gamle dager trodde de ved begge ting at den gravide ble forgiftet av fosteret (siden det i begge tilfeller hjelper å få barnet ut), men det er ikke egentlig "forgiftning". Ved begge deler er symptomene høyt bt, protein i urin, pannehodepine/synsforstyrrelser. Smerter høyt i magen tror jeg bare er v/Hellp? Men blodprøvene er noe ulike. Bla ingen blodplateforandring ved "vanlig" SF.

Klokere? :schocked028

Da hadde jeg alvorlig svf. Selvom det er gale nok. Jeg og småen hadde strøket med hadde jeg presset men de var jo forberedt på det så jeg fikk beskjed om å ikke presse.

Ja det kan være mer enn alvorlig nok, med Hellp er det bare en del tilleggskomplikasjoner, men så er det jo langt fra vanlig, heldigvis. SF er egentlig mye mer skremmende, for det er jo "mange" som opplever, og kan virkelig gå galt!

Back
Topp